جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.02.2021, 12:13


نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، ارتش این کشور را به تلاش برای انجام کودتا علیه خود متهم کرد و از طرفدارانش خواست تا با هدف خنثی کردن کودتا به خیابان‌ها بیایند. او هم‌چنین اونیک گاسپاریان، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان را برکنار کرد.

پاشینیان خطاب به مردم اعلام کرد که نیروهای مسلح کشور در تلاش برای یک کودتای نظامی هستند و از هوادارانش خواسته تا با حضور در ایروان، پایتخت، آنها را از رسیدن به خواستشان ناکام بگذارند.

پاشینیان پس از آن اونیک گاسپاریان را برکنار کرد که  ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان در بیانیه‌ای برکناری یک ژنرال ارتش را اقدام “غیرمسئولانه” خواند. این ژنرال تیران خاچاطوریان، معاون اول رئیس ستاد کل ارتش بود.

خود نیکول پاشینیان می‌گوید پس از درخواست کناره‌گیری وی از مقام نخست‌وزیری توسط ارتش ارمنستان، آرتاک داوتیان، رئیس ستادکل ارتش این کشور را برکنار کرد.

پاشینیان در یک سخنرانی ویدویی که در فیسبوک منتشر شد، گفت: «ما در شرایط سختی قرار داریم، دیروز و امروز تصمیم گرفتم که معاون اول رئیس ستاد کل و رئیس ستاد کل را برکنار کنم، اسناد این برکناری‌ها را به دنبال بیانیه ستاد کل، که در آن ارتش خواستار استعفای من شد، امضا کردم.»

بیانیه ارتش

ارتش ارمنستان روز پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفا و کنارگیری نیکول پاشینیان از سمت نخست وزیری این کشور شد.

درخواست استعفا در بیانیه ستاد کل ارتش آمده و به امضای بیش از ۴۰ افسر و مقام برجسته نظامی از جمله اونک گاسباریان، فرمانده ستاد ارتش و تمامی معاونانش، روسای ادارات و فرماندهی واحدهای بزرگ ارتش رسیده است. نظامیان نسبت به آنچه آن را “گام‌های کوتاه نظرانه و غیرقابل توجیه” از سوی دولت خوانده‌اند، از جمله برکناری تیران خاچاتوریان، معاون اول فرمانده ستاد ارتش اعتراض کردند.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان آمده است: «ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان اعتراض قاطعانه خود را نسبت به برکناری معاون اول رئیس ستاد کل به دلایل بی فکر و غیرمنطقی بیان می‌کند و اعلام می‌دارد که این تصمیم بدون در نظر گرفتن منافع ملی و دولتی ارمنستان و صرفا بر اساس احساسات شخصی است. برای این کشور، چنین تصمیمی یک گام ضد دولتی و غیرمسئولانه است.»

نظامیان گفتند، به این نتیجه رسیده‌اند که بدون در نظر گرفتن منافع کشور این برکناری انجام گرفته است، آنها این تصمیم را غیرمسؤولانه و مخالف کشور دانستند.

فرماندهان نظامی تاکید کردند، دولت پاشینیان قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب در شرایط دشوار و سرنوشت‌ساز کنونی نیست.

نظامیان گفتند، صبرشان در قبال آنچه “تعدی‌های دولت علیه ارتش” خواندند، سرآمده و دولت غیرکارآمد بوده و اشتباهات فاحشی که مقامات محلی در زمینه‌های سیاست خارجی مرتکب می‌شوند، کشور را به لبه پرتگاه کشانده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «با توجه به شرایط کنونی نیروهای مسلح خواهان استعفای نخست‌وزیر و دولت هستند و نسبت به استفاده از خشونت علیه ملتی که فرزندانشان را در راه دفاع از کشور داده‌اند، هشدار می‌دهد.»

آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز گفت، سندی از پاشینیان دریافت کرده که مربوط به برکناری فرمانده ستاد ارتش است اما تا کنون آن را امضا نکرده است.

در این حین حامیان مخالفان اقدام به تظاهرات در پایتخت کرده و در حال حاضر خیابان‌های اصلی شهر را بسته‌اند.

ارتش مجددا خواستار استعفای پاشینیان شد

ستاد کل ارتش ارمنستان با صدور بیانیه‌ای جدید بار دیگر خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور شد و تاکید کرد که این فراخوان با اعمال فشار کسی اعلام نشده است.

ارتش ارمنستان در این بیانیه تاکید کرد: موضع خود را تایید می‌کنیم. فراخوان به استعفای نخست‌وزیر تحت فشار صورت نگرفته است.

روبرت کوچاریان، رئیس جمهور سابق ارمنستان نیز مردم را به حمایت از بیانیه ستاد ارتش و سرنگونی نیکول پاشینیان فراخواند.

کوچاریان تاکید کرد: «من در این لحظه سرنوشت‌ساز از مردم می‌خواهم که کشور را در آغوش بگیرند و در کنار نیروهای مسلح و ارتش ارمنستان بایستند. حاکمانی که در جنگ شکست خورده و زمین‌ها را از دست داده‌اند باید کنار بروند. این تضمین بیداری ملی ما است».

از سوی دیگر، احزاب مخالف در پارلمان ارمنستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده امضا جمع کردند.

نایر زاگروبیان، از نمایندگان حزب «ارمنستان روشن» نیز اذعان داشت: فراخوان استعفا نباید به عنوان اقدام کودتا تلقی شود، این جرم نیست.

بحران در ارمنستان پس از شکست در جنگ

تنش اخیر میان نخست‌وزیر و ارتش ارمنستان به اظهارات پاشینیان در مورد سودمندی موشک‌های ساخت روسیه موسوم به «اسکندر» در جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان بر می‌گردد.

پاشینیان گفته بود موشک‌های “اسکندر” روسیه که ارتش ارمنستان در جریان جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان برسر  قره‌باغ اشغالی از آنها استفاده کرد، منفجر نشدند یا تنها ۱۰ درصد منفجر شدند. پاشینیان کارآمدی این موشک‌های روسی را به سخره گرفته بود.

اما ریشه بحران سیاسی در ارمنستان به شکست این کشور در جنگ با آذربایجان برمی‌گردد. منتقدان پاشینیان وی را به مدیریت فاجعه‌بار جنگ شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان متهم کرده و خواستار استعفای وی شده‌اند. وی درخواست استعفا را رد کرده است.

اعتراض‌های ضد دولتی در ارمنستان پس از پایان جنگ و پذیرش شروط آذربایجان از سوی پاشینیان از نوامبر ۲۰۲۰ (آبان) در جریان بوده است.  بسیاری از مردم ارمنستان پذیرش آتش بس و شرایط آن را شکستی در درگیری ناگورنو قره باغ تلقی می‌کنند.

احزاب مخالف یک صدا خواستار استعفای پاشینیان هستند و وازگن مانوکیان نخست وزیر سابق این کشور را نامزد هدایت دولت کرده‌اند.

پیشتر پاشینیان از احزاب سیاسی برای رایزنی درمورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در سال ۲۰۲۱ دعوت به عمل آورد، اما گروه مخالف دولت خواستار استعفای وی قبل از این انتخابات است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024