سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.02.2021, 17:28

بیانیه مشترک بریتانیا، آلمان و فرانسه:


«دومینیک راب»، وزیر خارجه بریتانیا، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به عنوان سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام بیانیه‌‌ای مشترک درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران صادر کردند.

این سه کشور در بیانیه مشترک خود که روز سه‌شنبه، پنجم اسفند و پس از توقف اجرای  پروتکل الحاقی از سوی ایران انتشار یافت، از ایران خواستند که به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و گام‌هایی را که باعث کاهش شفافیت می‌شود متوقف کند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده عمیقاً از اینکه ایران از امروز اجرای پروتکل الحاقی و تدابیر شفافیت‌ساز خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را به حالت تعلیق درآورده متأسفیم.اقدامات ایران در حکم نقض بیشتر تعهداتش ذیل برجام است و نظارت‌های پادمانی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به طرز محسوسی کاهش می‌دهند.

سه کشور اروپایی از لحاظ اهمیت دادن به  ماهیت خطرناک این تصمیم همسو هستند. این اقدام، دسترسی آژانس اتمی به سایت‌ها و اطلاعات پادمانی مرتبط را به طرز محسوسی کاهش خواهد داد. اقدام مذکور همچنین توانایی آژانس اتمی برای راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای را محدود خواهد کرد.

ما از تلاش‌های ادامه‌دار مدیر کل آژانس اتمی و دبیرخانه آژانس در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی‌ تعهدات هسته‌ای ایران  تقدیر کرده و کاملاً حمایت می‌کنیم.ما حصول تفاهم دوجانبه موقت میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران که امکان دسترسی به برخی اطلاعات معین را برای سه ماه حفظ می‌کند مد نظر داریم.

از ایران می‌خواهیم تمامی اقداماتی که باعث کاهش شفافیت می‌شود را به عقب برگردانده و همکاری‌های کامل و به موقع را با آژانس اتمی به عمل آورد.هدف ما همچنان حفظ برجام و حمایت از تلاش‌های جاری دیپلماتیک برای رسیدن به راه حل مذاکره‌محوری است که امکان بازگشت ایران و آمریکا به رعایت کامل تعهدات برجامی‌شان را فراهم می‌کند. 

روز گذشته (دوشنبه ۴ اسفند ۹۹) در پایان سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژنس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از روز سه‌شنبه، ‌۵ اسفند متوقف می‌کند، اما بازرسان آژانس در ایران باقی می‌کنند و کار بازرسی آنها به مدت ۳ ماه دیگر همانند سابق ادامه می‌یابد.

محلس شورای اسلامی پیشتر و با هدف زیر فشار قرار دادن آمریکا برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران،‌ با تصویب قانونی دولت حسن روحانی را موظف کرده بود که در صورت عدم لغو تحریم‌ها،‌ اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. اجرای پروتکل الحاقی بازرسی گسترده و سرزده از تاسیسات و اماکن هسته‌ای ایران را ممکن می ساخت.


ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۴ برابر حد مجاز رسیده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به «۱۴ برابر» حد تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رسیده است. گزارش جدید آژانس  قرار است ماه آینده در جلسه شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. در این گزارش همچنین از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد در ایران نیز تائید شده است.

در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران تا روز ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد ذخیره کرده بود. بر پایه این گزارش، کل اورانیوم غنی شده ایران نیز تا این تاریخ به ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که کل اورانیوم غنی شده ایران تا روز دوم نوامبر (۱۲ آبان) ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم بود.

ایران بنا به برجام تنها اجازه ذخیره سازی ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. تهران از بهار سال ۲۰۱۹ همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ سطح پایبندی خود به برجام را به صورت مرحله به مرحله کاهش داد. از سوی دیگر ایران بنا به توافق امضاءشده با قدرت های جهانی تنها اجازه غنی‌سازی اورانیوم با حداکثر غلظت ۳.۶۷ درصد را داشت.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از احتمال وجود مواد هسته‌ای در یکی از تاسیساتی که ایران آن را گزارش نکرده بود به شدت ابراز نگرانی شده است. برخی رسانه‌ها اخیرا گزارش داده بودند که بازرسان آژانس در دو سایت اعلام نشده ایران آثاری از مواد رادیواکتیو یافته‌اند.

جزئیات گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موارد نقض برجام در جریان فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی منتشر می‌شود که تهران از نیمه شب گذشته اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر اخیر خود به تهران با مقامات ایران بر سر نحوه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای طی سه ماه آینده به توافق رسید.

ایران تاکنون بارها بر جنبه «صلح آمیز» برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است. در مقابل قدرت‌های جهانی تاکید می‌کنند که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهند شد.


منابع گزارش: خبرگزاری فارس، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024