جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.01.2021, 20:28


یورونیوز: آژانس پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) و سازمان قضایی اتحادیه اروپا (یوروجاست) اعلام کردند که مقامات چندین کشور از جمله هلند، آلمان، ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا و فرانسه در یک عملیات مشترک، کنترل «اموتت»(Emotet)، خطرناک‌ترین بدافزار جهان را در اختیار گرفتند و سرورهای این بدافزار ضبط شده است.

طبق گفته این دو سازمان، این بدافزار در حالت بات‌نت یعنی شبکه‌ای از کامپیوترهای هک شده عمل می‌کند که در این حالت ارسال ایمیل‌های مخرب را به ویژه در مقیاس بسیار گسترده ممکن می‌سازد.

یوروپل و یوروجاست در بیانیه مشترکی گفتند: «مقامات انتظامی و قضایی در سراسر جهان این هفته به فعالیت یکی از مهمترین بات‌نت‌های دهه گذشته پایان دادند.»

در این بیانیه اضافه شده است: «محققان امنیتی، زیرساخت‌های این بدافزار را به‌عنوان بخشی از اقدامات بین‌المللی هماهنگ در اختیار گرفته‌اند.»

این بدافزار در یک فرآیند کاملا خودکار با کلیک روی فایل‌های ضمیمه‌ آلوده مخصوصا در ایمیل‌های شخصی، به کامپیوتر قربانیان نفوذ پیدا می‌کرد.

این دو نهاد مستقر در لاهه هلند اعلام کردند که «اموتت» چیزی فراتر از یک بدافزار بود. آنچه «اموتت» را بسیار خطرناک کرد، این بود که بدافزار برای سایر مجرمان اینترنتی نیز در دسترس بود تا انواع دیگری از بدافزارها مانند تروجان‌های بانکی یا باج‌افزار را روی کامپیوتر قربانی نصب کنند.

یوروپل و یوروجاست اعلام کردند «اموتت» مظنون به یکی از بازیگران اصلی جرایم اینترنتی در جهان است. آن‌ها این احتمال را مطرح کردند که سایر اپراتورهای مخرب مانند ریوک و تریکوت از این موضوع بهره‌مند شده‌اند.

پلیس فدرال آلمان

پلیس فدرال آلمان نیز در بیانیه‌ای گفت: «اموتت به‌عنوان خطرناک‌ترین بدافزار در سطح جهان فعالیت می‌کرد و از بین بردن زیرساخت‌های آن ضربه مهمی علیه جرایم سازمان یافته بین‌المللی اینترنتی است.»

پلیس آلمان گفته است که آلوده شدن به این بدافزار باعث حداقل ۱۴.۵ میلیون یورو خسارت در این کشور شده است.

دادستان عمومی اوکراین اعلام کرد که پلیس حملاتی را در شهر خارکف در شرق این کشور برای ضبط کامپیوترهای مورد استفاده هکرها انجام داده است. مقام‌های اوکراینی عکس‌هایی را منتشر کرده‌اند که در آن تعداد زیادی از کارت‌های بانکی، پول نقد و … مشاهده می‌شود. هنوز اطلاعاتی درباره بازداشت افراد مرتبط با این بدافزار منتشر نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024