پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.01.2021, 20:01


ایران امروز: نیروهای امنیتی در ترکیه به «میدل‌ایست‌آی» (MEE) گفته‌اند قصد ندارند که محمد مساعد را به ایران تحویل دهند. به گفته مقام‌های ترکیه این خبرنگار  تا روشن شدن وضعیت تقاضای پناهندگی‌اش،‌ در یکی از اردوگاه‌های مربوط به بازگرداندن پناهجویان نگهداری می‌شود.

روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) گزارش داد که محمد مساعد  روز یکشنبه (۲۷ دی‌ / ۱۷ ژانویه) پس از بازداشت توسط پلیس ترکیه با کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران تماس گرفته و خبر داده که پس از عبور از ایران در شهر مرزی وان توسط پلیس مرزی ترکیه بازداشت شده است.

مساعد به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته پس از احضار توسط مقامات ایران و دو روز قبل از به اجرا در آمدن حکم زندان، اقدام به فرار كرده است.

این کمیته از دولت ترکیه خواست موضوع اخراج محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی از این کشور را فورا متوقف کند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران هشدار داده او در صورت اخراج به ایران با خطر دستگیری و شکنجه مواجه خواهد شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نیز روز دوشنبه از مقام‌های دولت ترکیه خواست او را به ایران باز نگردانند و شرایط حفاظت اضطراری از او را فراهم کنند.

محمد مساعد روز یکشنبه از طریق منطقه مرزی «سرو» وارد استان وان ترکیه شده بود. او پس از آن از سوی نیروهای مرزبانی ترکیه بازداشت شد که با اورژانس گرفته و درخواست کمک کرده است. او به اوژانس گفته وضع مناسبی ندارد و در آستانه یخ‌زدن است.

یک منبع در نیروهای امنیتی به «میدل‌ایست‌آی» گفته است: «ما به سادگی او را به ایران برنمی‌گردانیم، زیرا در ایران مجازات اعدام وجود دارد و او یک روزنامه‌نگار است نه یک اوباش.»

این منبع افزوده: «مقام‌های ترکیه در شهر وان درخواست محمد مساعد برای برخورداری از حمایت بین‌المللی را که نوعی پناهندگی است، دریافت کرده‌اند.»

به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مرکز آن در واشنگتن است، محمد مساعد پس از آن از ایران فرار کرد که که مقام‌های قضایی به او اطلاع دادند که حکم زندان او دو روز دیگر اجرایی می‌شود.

مساعد روزنامه‌نگار افشاگر و برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰ است. او در تابستان امسال به اتهام “تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به چهار سال و نه ماه حبس، دو سال ممنوعیت از فعالیت روزنامه‌نگاری و دو سال محرومیت از استفاده از همه وسایل ارتباطی محکوم شد.

شریف منصور هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال افریقا در کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران گفته است دلایل قانع‌کننده‌ای برای نگرانی از  تحت پیگرد قرارگرفتن محمد مساعد در صورت بازگشت به ایران وجود دارد.

منصور تاکید کرد: ما از مقام‌های ترکیه می‌خواهیم به تعهدادت بین‌المللی خود عمل کنند؛ محمد مساعد را اخراج نکنند،‌به درخواست پناهندگی سیاسی او رسیدگی کنند و اطمینان حاصل کنند که همه حقوق محمد مساعد در همه مراحل رسیدگی قانونی به درخواست‌های او مراعات می‌شود.

مساعد برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰ است. او همچنین یکی از برندگان جایزه آزادی بیان دویچه‌‌وله در سال ۲۰۲۰ بود. او که امکان خروج از ایران را نداشت در پیامی ویدئویی از تهران به مناسبت دریافت این جایزه، بر اهمیت جریان آزاد اطلاعات به ویژه در روزهای بحرانی کرونا تأکید کرد و گفت: «ما خبرنگار هستیم؛ روابط عمومی و سرباز دولت‌ها نیستیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024