چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.01.2021, 12:09

جانشین آنگلا مرکل مشخص شد


ایران امروز: آرمين لاشت، ‌نخست وزیر ایالت «نورد راین وستفالن» و  به رهبری حزب دموكرات مسيحى آلمان برگزيده شد.

کنگره حزب دموكرات مسيحى روز شنبه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱ به طور مجازی برگزار شد. از ۱۰۰۱ شرکت کننده در کنگره، ۹۹۱ نفر در  رای‌گیری برای تعیین رهبر آینده حزب شرکت کردند و از این تعداد ۵۲۱ نفر به آرمین لاشت و ۴۶۶ نفر نیز  رقیب او فریدریش مرتس رای دادند.

رای‌گیری در دو دور میان سه کاندیدای مطرج برای رهبری حزب انجام شد. در دور نخست؛ فریدریش مرتس ۳۸۵ رای، آرمین لاشت ۳۸۰ رای و نوربرت روتگن  ۲۲۴ رای به دست آورند.

به دلیل عدم کسب حد نصاب آرای لازم از سوی نامزدها، دور دوم رای‌گیری میان فریدریش مرتس و آرمین لاشت برگزار شد. در این دور آرمین لاشت با کسب ۵۲۱ رای به رهبری حزب حاکم دموکرات مسیجی آلمان برگزیده شد.

آرمین لاشت پس از پایان رای‌گیری گفت که تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا حزب با همبستگی سال جاری را به پایان برساند؛  حزب دموکرات مسیحی در انتخابات پارلمانی ایالت‌ها پیروز شود و در انتخابات پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) در موقعیتی قرار گیرد که قادر شود صدراعظم بعدی را معرفی کند.

آرمین لاشت متولد ۱۸ فوریه ۱۹۶۱ است و یک ماه دیگر ۶۰ ساله خواهد شد. او در خانواده‌ای از طبقه متوسط در شهر آخن،‌ واقع در شمال غرب آلمان به دنیا آمد. مادرش خانه‌دار و پدرش در معدنی در ایالت نوردراین وستفالن کار می‌کرد. بعدها با تغییر شغل مدیر یک مدرسه شد.

آرمین لاشت تحصیل‌کرده رشته حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه‌های آخن و بن است. از سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ به عنوان روزنامه‌نگار در رادیو و تلویزیون بایرن کار کرده و در همین دوره مشاور علمی ریتا سوسموت، رییس اسبق پارلمان فدرال آلمان بود.

از ۱۸ سالگی به حزب دموکرات مسیحی پیوست و در همان از آغاز به عنوان جوان‌ترین مشاور  شورای شهر آخن شد و تا سال ۲۰۰۴ در این مسولئیت باقی ماند. در سال ۱۹۹۴ نماینده پارلمان فدرال آلمان از شهر آخن شد اما در انتخابات ۱۹۹۸ کرسی خود را از دست داد. بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ عضو پارلمان اروپا بود.

در سال ۲۰۰۵ به عنوان وزیر وارد دولت ایالتی نوردراین وستفالن شد. در سال ۲۰۱۰ در همین ایالت رئیس حزب دموکرات مسیحی شد.

در سال ۲۰۱۷ با پیروزی حزب دموکرات مسیحی در انتخابات ایالتی نوردراین وستفالن، آرمین لاشت نخست‌وزیر این ایالت پرجمعیت آلمان شد؛‌ ایالتی که برای سال‌ها پایگاه حزب سوسیال‌دموکرات آلمان بود.

موفقیت‌های سیاسی او در ایالت مهم و پرجمعیت نوردراین وستفالن که نتیجه سیاست‌های میانه‌روانه و مردمی‌اش بود، پشتوانه او برای ورود به رقابت‌های تعیین رهبری جدید حزب دموکرات مسیجی شد؛ رقابتی که در نهایت به سود او رقم خورد.

آرمین لاشت همانند آنگلا مرکل به خط میانی حزب دموکرات مسیحی تعلق دارد. بسیاری او را ادامه‌دهنده راه خانم مرکل می‌دانند. او پیش از آغاز رای‌گیری درباره تعیین رهبر جدید حزب گفت: «اگر ما همچنان میانه‌رو بمانیم، پیروز خواهیم شد... سیاست نباید جامعه را قطبی کند، بلکه باید با موضع‌گیری شفاف اعتمادسازی کند.»

نوربرت روتگن و فردیدریش مرتس، دو نامزد دیگر احراز رهبری حزب نیز از همین ایالت نوردراین وستفالن برخاسته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024