پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 12:38

گزارش سالانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر


(بیروت، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱) – دیده‌بان حقوق بشر روز سه شنبه در گزارش جهان ۲۰۲۱ خود گفت مقامات ایران در طول ۲۰۲۱ کنترل شدیدی روی فعالیت مسالمت‌آمیز اعمال کردند، و وکلا، مدافعان حقوق بشر، و معترضان به سرکوب، بی‌تدبیری، و فساد حکومت را زندانی کردند.

همزمان با دست به گریبان شدن کشور با کنترل شیوع کووید۱۹، مقامات قضایی و امنیتی ده‌ها مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی را از سیاست مرخصی از زندان با هدف کاهش جمعیت در زندان‌ها مستثنی کرده‌اند. مقامات به حبس مدافعان حقوق بشر و کسانی که علیه اقدامات حکومت سخن می‌گویند ادامه می‌دهند اما گامی برای بازخواست متهمان به نقض‌های جدی حقوق بشر، مخصوصاً نیروهای امنیتی استفاده‌کننده از زور کشنده و بیش از حد علیه معترضان در نوامبر ۲۰۱۹ برنداشته‌اند.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت «با وجود بحران‌های متعدد ژئوپلتیکی، سلامتی، و اقتصادی که کشور با آنها روبه‌رو است، مقامات ایران با جامعه مدنی محلی به عنوان تهدید شماره یک خود برخورد می‌کنند و مسئولیت آزارها را نمی‌پذیرند». او اضافه کرد «مقامات با سرکوب مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان صرفاً به مخالفت و ناامیدی دامن می‌زنند».

دیده‌بان حقوق بشر در سی و یکمین ویرایش گزارش جهان خود، گزارش جهان ۲۰۲۱، که در761 صفحه منتشر شده است، عملکرد حقوق بشری در بیش از ۱۰۰ کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد. کنت راث، مدیر اجرایی دیده‌بان، پیشگفتار خود می‌گوید دولت آینده آمریکا باید احترام به حقوق بشر را به گونه‌ای در بطن سیاست داخلی و خارجی خود قرار دهد که در دولت‌های بعدی آمریکا، که شاید تعهد کمتری به حقوق بشر داشته باشند، احتمال مصون ماندن این احترام از چنگ آنان بیشتر باشد.

راث تأکید می‌کند که در حالی که دولت ترامپ حفاظت از حقوق بشر را تا حد زیادی کنار گذاشت، دولت‌های دیگر برای گرامی‌داشت حقوق پا پیش گذاشتند. دولت بایدن باید به دنبال پیوستن به این تلاش جمعی باشد و نه جایگزین کردن آن

از ژانویه ۲۰۱۸ مقامات ایران با خشونت مرگبار و بیش از حد، و دستگیری خودسرانه هزاران معترض به اعتراضات گسترده مکرر در کشور پاسخ داده‌اند. در شدیدترین سرکوب، در نوامبر ۲۰۱۹ مأموران امنیتی از خشونت مرگبار و بیش از حد علیه اعتراضات گسترده در سراسر کشور استفاده کردند. در طی شسرکوب مقامات دستور به قطعی تقریباً کامل دسترسی به اینترنت جهانی در کشور دادند. به گفته عفو بین‌الملل حداقل ۳۰۴ نفر در جریان این اعتراضات کشته‌شدند؛ مقامات حکومت ایران می‌گویند این عدد ۲۳۰ نفر است.

ایران یکی از صدرنشینان آمار مجازات اعدام است و از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا ۱۹ نوامبر ۲۳۳ نفر را اعدام کرده است. این اعدام شامل مواردی برای جرایم مرتکب‌شده در دوران کودکی می‌شوند، و همچنین مواردی که استانداردهای بین‌المللی جدی‌ترین جرایم را محقق نمی‌کنند. تا ۲۱ سپتامبر مقامات دو نفر را به اتهام  قتل مأموران امنیتی در جریان اعتراضات اعدام کرده بودند. نوید افکاری، کشتی‌گیری ۲۷ ساله از شهر شیراز، یکی از این دو نفر که ادعاهای جدی او مبنی بر تجربه شکنجه در دوران بازداشت مورد تحقیق قرار نگرفت.

ده‌ها مدافع حقوق بشر، وکیل، فعال، و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی پس از محاکمه‌هایی نامنصفانه در حال گذراندن احکام زندان به خاطر مخالفت مسالمت‌آمیز هستند.

گرچه در رژیم تحریم‌های آمریکا که تحت سیاست فشار حداکثری رییس‌جمهور دونالد ترامپ تشدید شد معافیت‌های برای واردات بشردوستانه در نظر گرفته شده‌است، محدودیت‌های بانکی به میزان زیادی توان نهادهای ایرانی را برای تأمین مالی چنین واردات بشردوستانه‌ای، مثل داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی، محدود کرده‌اند. این منجر به دشواری‌هایی جدی برای ایرانیان معمولی شده‌است و به حق آنها به سلامت آسیب زده است، مخصوصاً با توجه به پاندمی کووید۱۹ که بار نظام سلامت را افزایش داده است.

پیج گفت «دولت بعدی آمریکا باید بررسی دقیقی انجام دهد و کسب اطمینان کند که سیاست‌هایشان به حقوق اساسی ایرانیان آسیب نمی‌رسانند». او اضافه کرد «نیاز جدی برای بازخواست مقامات ایرانی درباره نقض‌های جدی حقوق بشر از سوی آنها باید در اولویت قرار بگیرد اما نباید دشواری‌های بیشتری برای مردم ایران ایجاد کند».

برای مطالعه بخش ایران گزارش جهان ۲۰۲۱ دیده‌بان حقوق بشر لطفاً از این صفحه بازدید کنید:
https://www.hrw.org/fa/world-report/2021/country-chapters/377379

برای گزارش‌های دیگر دیده‌بان حقوق بشر درباره ایران لطفاً از این صفحه بازدید کنید:
https://www.hrw.org/middle-east/n-africa/iran

***

بایدن باید جایگاه حقوق بشر را در سیاست آمریکا محکم کند
گزارش جهان ۲۰۲۱ مسیری برای به هم پیوستن تلاش‌های جهانی پیشنهاد می‌کند

(واشنگتن دی‌سی، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱) – دیده‌بان حقوق بشر امروز همراه با انتشار گزارش جهان ۲۰۲۱ خود گفت جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب آمریکا، باید با رهبران جهانی که به دنبال تقویت دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان بوده‌اند همکاری کند. دولت او باید ضمناً به دنبال راه‌هایی برای تحکیم احترام به حقوق بشر در سیاست آمریکا باشد تا بتواند در برابر تغییرات رادیکال بین دولت‌ها، که بدل به اتفاقی عادی در چشم‌انداز سیاسی آمریکا شده است، دوام بیاورد.

کنت راث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در مقدمه خود بر گزارش جهان ۲۰۲۱ نوشته است «پس از چهار سال بی‌تفاوتی و غالباً خصومت ترامپ نسبت به حقوق بشر، از جمله تحریک دسته‌ای برای هجوم به فرایند دموکراتیک در ساختمان کنگره، ریاست جمهوری بایدن فرصتی برای تغییری بنیادین فراهم کرده است». او اضافه کرد «تمسخر حقوق بشر از سوی ترامپ در داخل و ارتباط نزدیک او با حاکمان خودکامه  دوست در خارج به شذت اعتبار آمریکا در خارج را کاهش داد. محکومیت ونزوئلا، کوبا، یا ایران به دست آمریکا بی‌معناست وقتی به شکل موازی روسیه، مصر، عربستان سعودی، یا اسراییل ستوده می‌شوند».

راث گفت حتی وقتی دولت آمریکا تا حد زیادی حفاظت از حقوق بشر را کنار گذاشت، و بازیگران قدرتمندی مثل چین و روسیه تلاش کردند به نظام حقوق بشری جهانی آسیب بزنند، دولت‌های دیگر تشخیص دادند که حقوق بشر مهم‌تر از آن است که رها شود. ائتلاف‌هایی جدید برای حفاظت از حقوق ظاهر شدند: اقدام دولت‌های آمریکای لاتین و کانادا درباره ونزوئلا، دفاع سازمان همکاری‌های اسلامی از مسلمانان روهینگیا، اقدام بعضی از دولت‌های اروپایی درباره کشورهایی مثل بلاروس، عربستان سعودی، سوریه، لیبی، مجارستان، و لهستان، و ائتلافی رو به رشد از دولت‌های حاضر به محکوم کردن آزار مسلمانان ترک و اویغور سین کیانگ به دست چین.

راث گفت «چهار سال گذشته نشان می‌دهد که واشنگتن در موضوع حقوق بشر رهبری مهم اما نه الزاماً غیرقابل چشم‌پوشی است». او اضافه کرد «بسیاری از دیگر دولت‌ها عقب‌نشینی ترامپ را نه دلیلی برای ناامیدی، که دلیلی برای مصمم شدن دیدند و برای حفاظت از حقوق  بشر پا پیش گذاشتند».

راث گفت ریاست جمهوری بایدن فرصتی برای تغییری بنیادین فراهم می‌کند. او گفت رییس‌جمهور منتخب باید با تقویت تعهد دولت آمریکا به حقوق بشر در داخل، به شکلی که به راحتی به دست دولت‌های بعدی قابل برگشت نباشد، دست به الگوسازی بزند.

بایدن باید با ادبیات حقوق بشر در زمینه اقداماتش برای گسترش مراقبت‌های بهداشتی، از بین بردن نژادپرستی نظام‌مند، بیرون آوردن افراد از فقر و گرسنگی، نبرد با تغییر اقلیم، و پایان دادن به تبعیض علیه زنان و دگرباشان سخن بگوید. اکثریت‌های کوچک حزب دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان شاید امکان وضع قوانینی بادوام را فراهم کند. بایدن باید اجازه دهد پیگردهای کیفری ترامپ پیش روند تا مشخص کند که هیچکس خارج از حاکمیت قانون نیست.

راث گفت در خارج از آمریکا، به هدف تحکیم حقوق بشر به عنوان اصل راهنما، بایدن باید حقوق بشر را مورد تصدیق قرار دهد و حتی وقتی از لحاظ سیاسی دشوار است بر اساس آن اقدام کند. این شامل این موارد می‌شود:

* کاهش کمک نظامی یا فروش سلاح به دولت‌های دوست ناقض حقوق بشر مثل عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، و اسراییل، در صورت عدم بهبودهای محسوس در رویه‌های حقوق بشری آنها
*  محکومیت تشویق تبعیض و خشونت علیه مسلمانان از سوی دولت هند، حتی اگر به هند به عنوان متحدی مهم در برابر چین نگریسته می‌شود
*  حمایت دوباره از شورای حقوق بشر سازمان ملل، گر چه نقض‌های اسراییل را مورد انتقاد قرار می‌دهد
*  لغو تحریم‌های ترامپ علیه دیوان کیفری بین‌المللی، حتی اگر با تحقیقات دادستان موافق نیست
*  رها کردن سیاست یکجانبه تراکنشی ترامپ نسبت به چین و پیاده کردن رویکردی مبتنی بر اصول، منسجم، و چندجانبه، که مشوق دیگران به همراهی شود

راث گفت «خبر بزرگ سال‌های اخیر رها کردن آشکار حقوق بشر از سوی ترامپ نیست، بلکه ظهور کمتر دیده‌شده کشورهایی بسیار زیادتر در نقش‌های رهبری است». او اضافه کرد «دولت بایدن باید به این تلاش‌های مشترک بپیوندد نه این که جایگزین آنها شود. همزمان با تلاش‌های بایدن برای تحکیم تعهدی کمتر تغییرپذیر به حقوق بشر از سوی آمریکا، این

دولت‌ها باید دفاع مهمشان از حقوق را تداوم دهند، نه این که رهبری‌شان را به واشنگتن تفویض کنند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024