جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 22:42


مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا طرح استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کرد. این طرح پس از چند ساعت بحث درباره دومین پیشنهاد استیضاح دونالد ترامپ، تصویب شد.

این اولین بار است که یک رئیس جمهوری ایالات متحده دوبار استیضاح می‌شود. براساس قانون اساسی ایالات متحده مجلس سنا وظیفه رسیدگی به استیضاح یا محاکمه رئیس جمهوری را دارد.

نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا روز دوشنبه در واکنش به یورش گروهی از هواداران افراطی رئیس جمهوری، دونالد ترامپ و اشغال کاپیتول یا همان ساختمان کنگره، طرح استیضاح او را به دلیل «تحریک به شورش» ارائه کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) از مایک پنس، معاون رئیس جمهوری خواست با استفاده از اختیارات قانونی‌اش، یعنی موضوع متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ را از کار برکنار کند. اما پس از آن که پنس گفت در فاصله تنها یک هفته به پایان رسمی دوران ریاست جمهوری ترامپ، این کار را نخواهد کرد، نمایندگان مجلس ساز و کار استیضاح را آغاز کردند.

مجلس نمایندگان پس از حدود ۵ ساعت بحث، در حوالی ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه وارد رای‌گیری برای استیضاح شد که با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ تصویب شد. در میان رأی‌دهندگان مثبت به طرح استیضاح ترامپ، ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ نیز دیده می‌شود.

بدین‌ترتیب ترامپ به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد که برای دومین بار در زمان حضورش در کاخ سفید استیضاح می‌شود. این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

پرونده استیضاح پس از این باید به سنا ارسال شود تا در تاریخی که توسط میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان با موافقت چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در این مجلس تعیین می‌شود، محکمه استیضاح تشکیل شود.

در صورتی که استیضاح در سنای آمریکا با رای دو-سوم سناتورها رای بیاورد؛ ترامپ از کار برکنار می‌شود و اختیارات دولت به مایک پنس معاون وی سپرده خواهد شد.

اما سنای آمریکا تا ۱۹ ژانویه تعطیل شده است و مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا برگزاری جلسه اضطراری استیضاح ترامپ را رد کرده است. بدون رأی مجلس سنا این طرح بی‌اثر خواهد ماند.

ترامپ تا پایان رسمی دولت خود تنها یک هفته فاصله دارد. او هشدار داده که استیضاحش او «خشم زیادی» را بر خواهد انگیخت. نخستین طرح استیضاح نخست رئیس جمهوری آمریکا که یک سال پیش در مجلس نمایندگان رأی آورده بود، در مجلسه سنا رد شد.

تدابیر شدید امنیتی

نشست امروز مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی برگزار شده است که به دلیل حوادث خونین هفته گذشته این ساختمان تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است. نیروهای گارد ملی آمریکا برای حفظ امنیت و محافظت از کنگره در صورت وقوع یورش احتمالی در این محل به حالت آماده‌باش در آمدند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا، شمار زیادی از نیروهای گارد ملی آمریکا هم اکنون در اطراف کنگره مستقر شده و آماده رویارویی با تهدید یورش به این مکان هستند.

یورش در روز چهارشنبه گذشته هواداران خشمگین ترامپ به ساختمان کنگره به کشته شدن ۵ تن از جمله یک مأمور پلیس انجامید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024