شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.01.2021, 10:27

در یورش طرفداران ترامپ به کنگره ۴ نفر کشته شدند


ساعاتی پس از بیرون راندن طرفداران دونالد ترامپ از ساختمان کنگره آمریکا، ساعت ۳:۳۲ بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، کنگره ایالات متحده رسماً پیروزی جو بایدن و معاون او کامالا هریس در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ را تأیید کردند.

در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده آرای کالج انتخاباتی خوانده شد و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، تاییدیه تمامی ۵۰ ایالت آمریکا را اعلام کرد.

در نشست سنای آمریکا نخست رای‌گیری برای بررسی نخستین اعتراض سناتورهای جمهوری‌خواه به نتیجه انتخابات در ایالت آریزونا برگزار شد. این اعتراض با ۹۳ رای مخالف در مقابل ۶ رای موافق رد شد.

در مجلس نمایندگان نیز اعتراض سناتورهای جمهوری‌خواه به نتیجه انتخابات در ایالت آریزونا با ۳۰۳ رای مخالف در مقابل ۱۲۱ رای موافق رد شد.

اما نمایندگان جمهوری‌خواه به نتیجه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا اعتراض کردند. در ادامه نشست جداگانه دو مجلس آغاز شد تا به این اعتراض رسیدگی کند.

در حالی که برخی از اعضای مجلس نمایندگان به نتیجه انتخابات در جورجیا و نوادا اعتراض داشتند، به دلیل پس گرفتن امضای اعضای سنا، این اعتراض‌ها رد شد.

همزمان، دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای گفته به “انتقال منظم” قدرت در ۲۰ ژانویه متعهد است.

آقای ترامپ با تکرار ادعاهای بی‌مبنای تقلب گفته: “با وجود آنکه کاملا با نتیجه انتخابات مخالفم، و واقعیت با موضع من می‌خواند، اما با این حال در ۲۰ ژانویه انتقال منظم قدرت رخ خواهد داد.”

توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام حساب کاربری ترامپ را موقتا مسدود کردند

شرکت شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام در پی وقوع درگیری‌های خشونت بار در ساختمان کنگره آمریکا اعلام کرد: به علت ثبت و شناسایی دو مورد تخلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مقررات این شبکه‌های اجتماعی، به مدت ۲۴ ساعت حساب کاربری وی مسدود شد.

فیس‌بوک و توییتر پس از وقوع ناآرامی‌های خشونت بار در ساختمان کنگره آمریکا برخی از پست‌های ترامپ را به دلیل خطر تشدید تنش حذف کردند.

توئیتر سپس اعلام کرد که حساب کاربری ترامپ را به مدت ۱۲ ساعت مسدود کرده‌است.

در حالی که ترامپ در توئیتر هواداران خود را به خویشتن داری فراخوانده بود، نوشت: “این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید.”

در یورش طرفداران ترامپ به کنگره ۴ نفر کشته شدند

پلیس واشنگتن دی‌سی اعلام کرد که در جریان تظاهرات حامیان دونالد ترامپ در پایتخت و درگیری آنها با پلیس چهار نفر کشته و ۵۲ نفر دستگیر شده‌اند. نشست کنگره برای شمارش آرای الکترال نامزدهای انتخابات سوم نوامبر ریاست‌ جمهوری پس از چند ساعت وقفه از سر گرفته شد. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا حمله به کنگره را «شورش ناکام» نامید.

شهردار واشنگتن دی‌سی، موریل بوئزر، در اولین ساعت‌های بامداد هفت ژانویه اعلام کرد که وضعیت اضطراری عمومی را که روز چهارشنبه پس از درگیری پلیس با حامیان دونالد ترامپ اعلام کرده بود، به مدت ۱۵ روز تمدید خواهد کرد.

دستور جدید وضعیت اضطراری روز سه شنبه، ۲۱ ژانویه، ساعت ۳ بعد از ظهر، یک روز پس از مراسم تحلیف جو بایدن، پایان می‌یابد.

در بیانیه شهرداری آمده با توجه به وضعیت اعتراضات، میزان خشونت و تخریب، چنین دستوری لازم است. شهرداری پایتخت در روز چهارشنبه بعد از ساعت ۱۸ اعلام شرایط منع رفت و آمد کرد. مشخص نیست که آیا قانون منع رفت و آمد ادامه می‌یابد یا نه اما در بیانیه شهرداری آمده که در صورت تمدید ممنوعیت منع رفت و آمد هیچ شخصی، به غیر از افراد تعیین شده توسط شهرداری نباید در خیابان‌ها یا سایر مکان‌های عمومی حضور داشته باشند.

در جریان درگیری‌های بین پلیس و تظاهرکنندگان حامی دونالد ترامپ، چهار نفر از معترضان کشته شدند. از جمله یک زن که توسط یک افسر پلیس امنیت ساختمان کنگره و در داخل ساختمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

رابرت کوتی، رئیس اداره پلیس متروپولیتن واشنگتن دی‌سی خشونت تظاهرکنندگان طرفدار ترامپ را شرم آور خواند.

پلیس گفت که سه کشته دیگر، یک زن و دو مرد هستند که در نزدیکی محوطه کاپیتول – محل ساختمان‌های دولتی – جان خود را از دست داده‌اند.

حداقل ۱۴ نیروی پلیس، در جریان برخورد با تظاهرکنندگان زخمی شده‌اند. یکی از پلیس‌ها که به داخل جمعیت کشیده شده، وضعیت خوبی ندارد و در بیمارستان بستری است.

پلیس همچنین دو بمب لوله‌ای دست ساز پیدا و خنثی کرده است – یکی در نزدیکی مقر دموکرات‌ها و دیگری در نزدیکی مقر جمهوری‌خواه‌ها.

برخی جزئیات نشست کنگره

نشست کنگره برای شمارش آرای الکترال نامزدهای انتخابات سوم نوامبر ریاست‌ جمهوری پس از چند ساعت وقفه از سر گرفته شد.

نیروهای گارد ملی برای حفظ امنیت منطقه حضور دارند. آنها تمام شب در حین جلسه کنگره برای خواندن آرای الکترال انتخابات سوم نوامبر در ساختمان کنگره بودند و امنیت قانون گذاران و سناتورها را حفظ کردند.

در جلسه مشترک کنگره آمریکا که با حضور نمایندگان مجلس و سناتورهای مجلس سنا پس از حمله حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره برگزار شد، شمارش آرای کالج‌های الکترال پایان نیافت. نشست کنگره  پس از توقف جلسه در ساعت ۱۴ چهارشنبه، کنگره بار دیگر در ساعت ۲۰ شامگاه چهارشنبه تشکیل جلسه داد.

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، در آغاز نشست شامگاه چهارشنبه گفت، ما خشونت رخ داده در اینجا را به شدیدترین حالت ممکن محکوم می‌کنیم.

او اضافه کرد، به کسانی که امروز در ساختمان کنگره تخریب به بار آوردند: شما پیروز نشدید. خشونت هرگز پیروز نمی‌شود. آزادی پیروز می‌شود. و این (کنگره) همچنان خانه مردم است.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا هم در سخنانی با محکوم کردن حمله به کنگره گفت، آنچه امروز روی داد «شورش ناکام» بود.

وی در ادامه تصریح کرد کاری را که امروز برای تایید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ آغاز کردیم بر اساس قانون نهایی می‌کنیم.

چاک شومر رهبر اقلیت سنا نیز در سخنانی گفت، کسانی که به داخل کنگره هجوم بردند تظاهرکننده و معترض نبودند، بلکه «تروریست داخلی» بودند.

چاک شومر اضافه کرد: این اتفاق خود به خودی روی نداد. بخش مهمی از مسئولیت آن بر عهده رئیس جمهور است.

او در ادامه مهاجمان را «اوباش» خواند و خواستار تعقیب قضایی آنها شد.

تاکنون دو تن از ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه در صحن اعلام کردند که بعداز رویدادهای روز چهارشنبه، دیگر اعتراضی به نتیجه انتخابات ندارند.

سناتور جمهوری‌خواه کلی لافلر از ایالت جورجیا نیز اعلام کرد که از اعتراض خود صرف نظر کرده است. خانم لافلر ساعاتی پیش از آن در دور دوم انتخابات از رقیب دموکرات خود شکست خورده بود.

با این حال شش سناتور جمهوری‌خواه از جمله تد کروز و جاش هالی بر اعتراض خود نسبت به انتخابات تاکید کردند.

سناتور دموکرات دیک دِربین، از ایلینوی، نیز گفت، مهاجمان به دعوت رئیس جمهوری به واشینگتن آمدند، برای این که در چنین روزی کنگره تایید آرای الکترال را بررسی می‌کرد.

در ادامه، جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه با محکوم‌کردن خشونت روز چهارشنبه گفت، خشونت جایی در آمریکا ندارد.

وی در ادامه اعتراض خود را به نتیجه انتخابات ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد.

در ادامه این نشست٬ رای‌گیری در سنا برای بررسی نخستین اعتراض سناتورهای جمهوری‌خواه به نتیجه انتخابات در ایالت آریزونا برگزار شد. این اعتراض با ۹۳ رای مخالف در مقابل ۶ رای موافق رد شد.

در مجلس نمایندگان نیز اعتراض سناتورهای جمهوری‌خواه به نتیجه انتخابات در ایالت آریزونا با ۳۰۳ رای مخالف در مقابل ۱۲۱ رای موافق رد شد.

نشست مجلس نمایندگان آمریکا برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر که چهارشنبه ساعت ۲۱ شب به وقت محلی آغاز شده بود، ساعت ۳.۳۲ صبح پنجشنبه ۷ ژانویه با اعلام پیروزی جو بایدن پایان یافت.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در سخنانی با اشاره به رویدادهای روز چهارشنبه تاکید کرد که این می‌تواند سرآغاز شروع تازه‌ای باشد.

پیام رودی جولیانی به یک سناتور جمهوری‌خواه

ساعاتی پیش از آغاز مجدد جلسه کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، رودی جولیانی وکیل شخصی و مشاور دونالد ترامپ، پیامی برای یک سناتور جمهوری‌خواه فرستاد و از او خواست رای‌گیری در کنگره را “حداقل یک روز دیگر” کش بدهند تا رییس‌جمهور ترامپ و تیمش فرصت کافی برای ارائه مدارک تقلب در انتخابات را پیدا کنند.
بعد از ظهر دیروز پس از آن که تجمع حامیان ترامپ در مقابل ساختمان کنگره به تشنج کشیده شد و شماری از معترضان وارد ساختمان کنگره شدند، جلسه رسمی کنگره برای تایید نتایج انتخابات متوقف شد و سناتورها و نمایندگان مجلس به دلایل امنیتی از ساختمان تخلیه شدند.

در جریان این درگیری‌ها چهار تن کشته شدند و ساختمان کنگره برای ساعاتی در اشغال معترضان بود.

حدود یک ساعت پیش از آغاز مجدد جلسه کنگره در ساعت ۸ شب، رودی جولیانی در پیامی به سناتور ایالت آلاباما تامی تابرویل از او خواست با اعتراض‌های پیاپی به نتایج رای‌گیری در ایالت‌های مختلف، کاری کند که جلسه کنگره حداقل یک روز دیگر ادامه پیدا کند.

اما اشکال کار جولیانی در این بود که پیام صوتی‌اش را به جای سناتور تابرویل که از متحدان پر و پا قرص ترامپ در سنا است، اشتباهی برای سناتور دیگری فرستاد و فایل صوتی پیامش ظرف چند ساعت از رسانه‌ها سر در آورد.

جلسه کنگره برای تایید نتایج انتخابات در نهایت حدود ساعت ۳:۳۰ صبح به وقت شرق آمریکا، با تایید رسمی ریاست‌جمهوری جو بایدن به کار خود خاتمه داد.

برخی واکنش‌ها به حمله طرفداران ترامپ به کنگره

لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی که از متحدان اصلی و یاران بسیار نزدیک به دونالد ترامپ محسوب می شود در ادامه سخنان سناتورها که از ساعت ۸ عصر و بازگشت به کنگره در محکومیت یورش و حمله حامیان دونالد ترامپ به سنا سخن می گویند، گفت که دیگر از دونالد ترامپ حمایت نمی کند و از نظر او «دیگر کافی است!».

سناتور گراهام که بسیاری او را یکی از مشوقان دونالد ترامپ برای زیرسوال بردن نتایج انتخابات می دانند در سخنان چهارشنبه شب خود گفت که او علی‌رغم میل خود نتیجه انتخابات را قبول کرده است و با رای امشب خود نشان خواهد داد که: «جو بایدن و کامالا هریس، به طور قانونی به عنوان رئیس جمهوری و معاون آتی آمریکا انتخاب شده‌اند».

برخی روزنامه‌نگاران  و شبکه های خبری آمریکا از زمزمه شکل گیری بحث خلع ید از دونالد ترامپ در ۱۴ روز باقی مانده از ریاست جمهوری او به میان آورده‌اند.

مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون ریاست جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند که رئیس جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست، می‌توانند با استناد به این متمم، امور را به معاون ریاست جمهوری بسپرند.

این همان متممی است که در سال ۲۰۱۶ و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، جمعی از روانپزشکان در نامه‌ای با نامناسب خواندن ویژگی‌های شخصیتی و روانشناحتی دونالد ترامپ برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری، استفاده از آن را خاطر نشان کردند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا آنچه را “صحنه های شرم آور” خواند محکوم کرد. او در توییتی نوشت: “ایالات متحده به دمکراسی در اطراف جهان متعهد است و حیاتی است که انتقال قدرت مسالمت آمیز و قانونمند انجام شود.”

سایر سیاستمداران بریتانیایی هم در انتقاد از خشونت ها به او پیوستند و کی‌یر استارمر رهبر مخالفان این حوادث را “حمله ای مستقیم به دمکراسی” توصیف کرد.

نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند در توییتی بروز این صحنه ها در واشنگتن را “به نهایت تکان دهنده” خواند.

ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه هم “حمله ناگوار امروز به دمکراسی” را محکوم کرد و هایکو ماس همتای آلمانی او گفت که آقای ترامپ و هوادارانش “باید تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و از پایمال کردن دمکراسی دست بردارند.”

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که مردم کشورش “عمیقا از این حمله به دمکراسی تکان خورده و غمگین شده اند”.

دبیرکل ناتو، اعتراض‌ها در واشینگتن‌ را شوکه‌کننده خواند و گفت باید به نتایج انتخابات احترام گذاشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024