شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.11.2020, 21:21


گزارش یک مستندساز از ترور فخری‌زاده

جواد موگویی کارگردان مستند نفوذی:

۱- سرِ دوربرگردان بلوار امام، نیسان بدون سرنشین و مجهز به مسلسل اتوماتیک پارک شده بود؛ درست زیر ترانس برق.
مواد منفجره نیز در نیسان جاسازی شده.
آن دستِ بلوار نیز خودروی سانتافه با ۴سرنشین در انتظار بوده. بعلاوه ۴موتورسوار و دو تک‌تیرانداز.
۲- خودروی «اسکورت۱» عبور می‌کند.
خودروی دکتر با همسرش که به دوربرگردان می‌رسد، مسلسل اتوماتیک شلیک می‌کند. سه گلوله به دست و پای دکتر فخری‌زاده اصابت می‌کند. وی پیاده می‌شود.
خودروی «اسکورت۲» می‌رسد. حامد اصغری پیاده می‌شود، خود را روی دکتر می‌اندازد و ۴ گلوله می‌خورد. ناگهان نیسان با ریموت منفجر می‌شود. همزمان سرنشینان سانتافه و موتورسواران شلیک می‌کنند‌؛ ۱۲ نفر همزمان. تیم حفاظت زیرآتش گلوله قرار می‌گیرد.
۳- هیچ‌یک از تروریست‌ها دستگیر یا کشته نمی‌شوند!
۴- مجروحین به درمانگاه آب‌سرد منتقل می‌شوند. اما برق درمانگاه قطع است! برق منطقه از نیم‌ساعت قبل قطع شده و تمام دوربین‌ها خاموش بوده! و هیچ فیلمی ضبط نشده!
۵- هلیکوپتر می‌آید اما به دلیل انفجار ترانس و کابل‌های برق در بلوار، نمی‌تواند در بلوار بنشیند. بناچار مجروحین را به انتهای بلوار در پارک الغدیر می‌آورند تا سوار هلیکوپتر کنند. دکتر در بیمارستان بقیه‌الله تمام می‌کند.

چند نکته:
۱- یک تیم ۱۲ نفره عملیاتی حداقل ۵۰ نفر پشتیبانی لازم دارد. چگونه یک «گروهان تروریستی» در پایتخت با تمام تجهیزات عملیات کردند؟!
۲- ترور در روز تعطیل، و در محل ویلای سوژه در هنگام تعطیلات با خانواده، یعنی اشراف کامل بر ساعت و مکان دقیق عبور و مرور و حتی برنامه خانوادگی.
جاگذاری خودروی انفجار مجهز به مسلسل خودکار و انتظار ۱۲ نفر مهاجم یعنی سوژه در تور کامل اطلاعاتی بوده.
۳- حفاظت چند حلقه دارد. و محافظ آخرین حلقه آن است. وقتی حلقه‌های اطلاعاتی شکسته شده محافظ راهی جز «تن دادن» به گلوله ندارد.
۴- نبایستی این ترور و انفجار نطنز را جناحی و به ناکارآمدی وزیر اطلاعات تقلیل داد و پای برجام را پیش کشید.
ترور اردشیر حسین‌پور در زمان وزارت غلامحسین اژه‌ای، ترور علی‌محمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن در زمان وزارت مصلحی و ترور فخری‌زاده در زمان وزارت علوی انجام گرفته است.
این یعنی سیستم اطلاعاتی سالهاست حفره دارد؛ حفره‌ای بزرگ.
جدال‌های جناحی بر سر انتقام یا برجام، دامیست برای سرپوش گذاشتن بر این حفره. باید دور زد، برگشت و سیستم را پاکسازی کرد.

****


انفجار وانت نیسان بمب‌گذاری‌شده در کنار تیر برق موجب کنده شدن ترانسفر توزیع برق در بالای تیر و قطع برق منطقه می‌شود


نفوذ امنیتی اسرائیل در ایران تا کجاست؟

علیرضا تقوی‌نیا

* ظهر روز جمعه ۷ آذرماه دانشمند و  پدر برنامه هسته‌ای ایران در شهر آبسرد دماوند ترور می‌شود.

* دکتر محسن فخری‌زاده به همراه همسر و فرزندانش به خانه مادر خانمش در شهر رستم کلا برای صرف ناهار می‌رود.

* رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و همراهانش شامل ۲ نفر محافظ و یک راننده در خودروی جلو و همسر و فرزندانش در اتومبیل دیگری سوار بوده‌اند.

* بر اساس اطلاعاتی که نگارنده کسب کرده در حین بازگشت، مهاجمان مسلح که جمعا حدود ۱۲ نفر بوده‌اند (شامل ۲ خودرو و ۴ موتور سوار) یک دستگاه نیسان باری آبی رنگ حامل مواد شدیدالانفجار را در مسیر کاروان منفجر ساخته و مبادرت به تیراندازی به خودروی دکتر فخری زاده می‌نمایند. این دانشمند اتمی در اثر این سوء قصد مسلحانه زخمی شده و در بیمارستان به شهادت می رسد.

* تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد سرعت عمل تروریست‌ها و عدم آمادگی تیم محافظ به حدی بوده که محافظان نتوانسته‌اند در برابر آنها واکنش خاصی داشته باشند و درون خودرو مورد اصابت پیاپی قرار گرفته بودند.

* در این خصوص ذکر چند نکته به نظر کاتب سطور می‌رسد

۱. انتقال، پشتیبانی و هدایت ۱۲ نفر تروریست آنهم در نزدیکی پایتخت ایران اصلا چیز کوچکی نیست که بتوان از آن به راحتی عبور کرد. عملیات تروریستی دیروز نشان داد رژیم اسرائیل زیر ساخت امنیتی قوی در ایران دارد که در روز روشن یک عملیات موفق را انجام داده و بلافاصله همگی سالم می گریزند .

۲. در ترورهای گذشته، موساد از حدود ۲ نفر برای عملیات استفاده می‌کرد لکن فراهم کردن این تعداد تروریست و پذیرفتن ریسک آن نشان دهنده اهمیت استراتژیک حذف شهید فخری‌زاده برای دولتمردان صهیونیست است.

۳. سازمان جاسوسی اسرائیل احتمالا هیچگاه ریسک فرستادن مامورانش به ایران را نخواهد کرد و به جای آن از نیروهایی با ملیت ایرانی برای ماموریت های اینچنینی استفاده می‌کند. با انگیزه‌ترین افراد برای موساد، معارضین نظام جمهوری اسلامی و گروههای تروریستی که در درون کشور سازمان و ریشه دارند خواهد بود. سازمان مجاهدین خلق، پژاک، الاحوازیه و ... می‌توانند جزو گزینه‌ها باشند.

۴. قبل از ترور شهید فخری زاده، ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیران سابق و فعلی رژیم اسرائیل، در رسانه ها اسم این دانشمند اتمی را به زبان آورده و او را تهدید به ترور می‌کنند. چرا محافظان چنین شخصیت تا این اندازه مهم و حساسی که رسما و علنا به ترور تهدید می‌شود اندک بوده و خودروی ضد گلوله برای حفاظت از او تخصیص داده نشده است؟

۵. تیم تروریستی موساد از کجا می‌دانسته که این دانشمند اتمی قرار است روز جمعه به شهر رستم کلا برود و اطلاعات دقیق مسیر بازگشت وی را از کدام منبع کسب کرده است؟

۶. پس از انجام عملیات، این تعداد فرد مسلح چگونه فراری داده شده و به کجا رفته‌اند؟

در نهایت اعتقاد نویسنده متن بر این بوده که مسئله نفوذ در ایران بسیار پیچیده و گسترده است و بدون تعارف باید آن را در سطوح مختلف جستجو کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024