پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.11.2020, 15:20


محسن فخری‌زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع عصر جمعه در آبسرد دماوند، در اطراف تهران، ترور شد. فخری‌زاده پس از هدف قرار گرفتن برای مداوا به بیمارستان منتقل شد، اما پزشکان نتوانستند جان او را نحات دهند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تلاش‌ها برای احیای محسن فخری‌زاده سودمند واقع نشد و این دانشمند هسته‌ای در اثر شدت جراحات درگذشت.

رسانه‌های ایران نوشته‌اند این ترور در شهر آبسرد رخ داده و تروریست‌ها پیش از تیراندازی به سمت خودروی فخری‌زاده، اقدام به انفجار یک خودروی دیگر کرده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها، ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودروی فخری‌زاده خود را منفجر می‌کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیراندازی به سوی فخری‌زاده کرده که در پی آن یکی از محافظان فخری‌زاده ۴ تیر خورده و محسن فخری‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان جان خود را از دست است.

خبرگزاری تسنیم نوشته است در جریان این درگیری تعداد دیگری از افراد هم کشته شدند که هویت آنها هنوز معلوم نیست. گفته می‌شود برخی نزدیکان فخری زاده هم همراه ایشان بوده‌اند.


تصویری که لحظات درگیری را نشان می‌دهد


صحنه ترور

نیویورک‌تایمز: عملیات امروز کار اسراییلی‌ها است و احتمالا آمریکا هم خبر داشت

نیویورک‌تایمز، روزنامه آمریکایی، به‌نقل از سه مقام اطلاعاتی نوشته اسراییل در پشت عملیات ترور محسن فخری‌زاده بوده است.

این روزنامه افزوده: «روشن نیست آمریکا تا چه اندازه پیش‌از این عملیات از آن آگاه بوده، اما آمریکا و اسراییل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.»


واکنش‌ها در اسراییل به ترور محسن فخری‌زاده

بنیامین نتانیاهو در توییتی نوشت: “شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم.”

وب‌سایت خبری «اینتل تایمز» هم به نقل از نتانیاهو نوشت: «دوست دارم فهرستی از کارهایی که این هفته کردم با شما در میان بگذارم؛ فهرست مفصلی هم هست است، اما نمی‌توانم همه‌چیز را برای شما فاش کنم.»

و برخی از رسانه‌های اسراییل، این حرف‌ها را اشاره‌ای غیرمستقیم به عملیات تروریستی امروز در تهران تفسیر کرده‌اند.  ‎

اینتل تایمز مدعی شده عملیات ترور، پس‌از ماه‌ها برنامه‌ریزی و تعقیب انجام شده.

شبکه ۱۰ تلویزیون اسراییل، هم گزارش داده: «محسن فخری‌زاده با گلوله افراد ناشناس در تهران پایتخت ایران به قتل رسیده و کادر بیمارستانی نتوانستند جلوی ترور او را بگیرند.

در این حال شبکه هفت تلویزیون اسراییل هم این فرد را «پدر برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی» خوانده‌.

خبرگزاری فارس نوشته است عوامل موساد پیشتر  نیز تلاش کرده‌اند «محسن فخری‌زاده مهابادی» را ترور کنند. فارس هم‌چنین ادعا کرده محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دو سال پیش نام او را به زبان آورده و گفته بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

محسن فخری‌زاده که بود؟

در رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی تصویر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دست به دست می‌شود که در نشست خبری خود برای افشاگری علیه برنامه هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده را به عنوان مدیر پروژه آماد معرفی کرده و گفته بود که او به عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در مجموعه خود داشته است.

نتانیاهو گفته بود که “این چهره را به خاطر بسپارید.”

فخری‌زاده از اعضای سپاه پاسداران بوده و سازمان ملل او را تحریم کرده بود. گفته می‌شود او در تلاش بوده که جنبه‌های علمی برنامه هسته‌ای ایران را به توانایی هسته‌ای تبدیل کند.

ایران در گذشته سعی داشت اطلاعاتی از او منتشر نشود و اجازه ملاقات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را با او نمی‌داد.

مهرماه گذشته، شورای ملی مقاومت که شاخه سیاسی سازمان مجاهدین ایران است نام آقای فخری‌زاده را به عنوان مدیر بخشی از پروژه سایت سرخه‌حصار معرفی و ادعا کرد که در آن مکان “آزمایش انفجار در تونل زیرزمینی” انجام شده است.

به گفته این سازمان، ساخت تاسیسات سرخه‌حصار از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و بخشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی که ریاست آن را محسن فخری‌زاده به عهده داشت، از سال ۲۰۱۷ به آن منتقل شد.

دستگاه‌های اطلاعاتی غربی او را پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران خوانده‌اند.

با این حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که “برای هیچ یک از دانشمندان هسته‌ای کشورمان حادثه‌ای پیش نیامده است.”

آقای کمالوندی گفته است “کلیه دانشمندان صنعت هسته ای کشور در سلامت کامل به سر می برند”.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز این خبر را تایید کرده و از انتقام خبر داده است.

او در حساب توییتر خود “صهیونیست‌ها” را مسئول کشته شدن آقای فخری‌زاده دانسته و نوشته است: “صهیونیست ها دانشمندان هسته ای ما را ترور کردند ، اما فقط خود آنها می‌دانند پاسخ این اقدام را ما کجا داده‌ایم ، ما اعلام نمی‌کنیم اما خود آن‌ها می‌دانند.”

وی افزوده است: “در صحنه‌های تاریخی گذشته نشان دادیم که هیچ عملی را بدون پاسخ و انتقام نمی‌گذاریم.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024