سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.10.2020, 8:02


دویچه وله: گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان ماجرای کرونا در ایران را حکایت ناکارآمدی، ناکامی و پنهانکاری ارزیابی می‌کند. او می‌گوید ظاهرا بسیاری از شهروندان به دلیل آشفتگی و سردرگمی سیاست‌ها با حکومت همکاری نمی‌کنند.

اووه لوب، گزارشگر دفتر استانبول کانال یک تلویزیون آلمان سوم آبان (۲۴ اکتبر) در گزارشی به نقل از وینفرید بوختا، اسلام‌شناس و تحلیگر پیشین سازمان ملل در مسائل خاورمیانه وضعیت کرونا در ایران را حکایت شکست، غفلت و پنهانکاری ارزیابی می‌کند.

او می‌نویسد این قضاوتی سخت به نظر می‌رسد اما نگاهی به تحولات اخیر ایران که هر روز از یک رکورد تازه کرونا به رکوردی دیگر می‌رسد، این تصور را به وجود می‌آورد که او حق دارد.

این وضعیت در آمار رسمی و اظهارات برخی مسئولان نیز منعکس است. موج جدید شیوع کرونا از هفته‌های پایانی شهریور ماه آغاز شد و تعداد موارد ابتلا و مرگ در پیوند با کووید۱۹ با اندکی نوسان مدام و به شکل بی‌سابقه‌ای رو به افزایش بوده است.

ادامه روند بی‌سابقه ابتلا و مرگ در ایران

در نیمه دوم مهرماه فقط سه روز تعداد مبتلایان از چهار هزار نفر اندکی کمتر بود و در دو روز آخر ماه از پنج هزار نفر هم فراتر رفت. این رکوردشکنی‌های پی در پی در آبان ماه ادامه داشته و بالاترین رقم ابتلای روزانه در هشت ماه گذشته مربوط به دوم آبان با شش هزار و ۱۳۴ نفر بوده است. سوم آبان تعداد مبتلایان جدید پنج هزار و ۸۱۴ نفر اعلام شد.

آمار مرگ بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در موج سوم اپیدمی بارها به رکورد تازه‌ای رسید. در شش روز گذشته هیچ روزی تعداد قربانیان کمتر از ۳۰۰ نفر نبوده و دیروز و امروز به ۳۳۵ مورد رسیده است.

در روزهای اخیر برخی مسئولان ارشد ستاد ملی مقابله به کرونا گفته‌اند آمار رسمی بیانگر واقعیت اپیدمی در ایران نیست و تعداد فوتی‌ها دو و نیم برابر ارقام اعلام شده و شمار مبتلایان دست‌کم دو برابر است.

بر این اساس تعداد واقعی قربانیان در روزهای اخیر باید بسیار فراتر از ۸۰۰ نفر و تعداد مبتلایان بیش از ۱۱ هزار نفر در روز باشد.

مقایسه آمار کشورهای مختلف بدون در نظر داشتن فاکتورهای متعدد و موثر، اغلب چندان راهگشا نیست اما گاهی می‌تواند برخی ابهام‌ها، کمبودها یا ناکارآمدی‌ها را آشکار کند.

جمعیت آلمان و ایران تقریبا یک اندازه است اما تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا در اولی تقریبا چهار برابر دومی است. تعداد قربانیان نسبت به افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت شده در ایران و در قیاس با آلمان بسیار بالاست.

تفاوت آشکار آمار در ایران و آلمان

به عنوان نمونه در شبانه‌روز منتهی به سوم آبان بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ مورد ابتلای جدید در آلمان شناسایی شده و تعداد قربانیان ۴۹ نفر بوده است. برای همین بازه زمانی تعداد مبتلایان جدید در ایران کمتر از شش هزار نفر و شمار قربانیان ۳۳۵ نفر اعلام شد.

گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان معتقد است وضعیت بحرانی اقتصاد ایران، رقابت‌های سیاسی، عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف و جدی نگرفتن خطر پاندمی در ماه‌های اول توسط سران حکومت، از جمله رئیس جمهوری حسن روحانی و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ناکارآمدی در مقابله به کرونا موثر بوده است.

او می‌گوید این وضعیت باعث بی‌اعتمادی شهروندان به سیاست‌های مقابله به شیوع کرونا و عدم رعایت کافی دستورالعمل‌های بهداشتی شده است. سعید نمکی گلایه کرده که در بازرسی‌های خود در وسائل نقلیه عمومی متوجه شده که نیمی از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

سابقه پنهانکاری و بی‌اعتمادی

بی‌اعتمادی به مسئولان، گذشته از سابقه پنهانکاری و خلاف‌گویی‌های آنها، از همان روزهای اول تائید رسمی شیوع کرونا آغاز شد. مسئولان حکومتی پایان بهمن ماه شیوع ویروس در ایران را تائید کردند.

همان زمان گزارش‌های زیادی منتشر شد و بعد نیز بسیاری از مسئولان اعتراف کردند که شناسایی ورود کرونا به ایران به چند هفته قبل بازمی‌گردد. حکومت جمهوری اسلامی متهم می‌شود که برای کشاندن مردم به راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس در دوم اسفند تا حد ممکن تائید شیوع کرونا را به تعویق انداخته است.

موج سوم کرونا در ایران با چنان شدتی در حال گسترش است که ظاهرا چاره‌ای جز سخت‌گیری بیشتر و اعمال محدودیت‌های شدیدتر باقی نمانده است.

اعمال محدودیت شدید در ۴۳ شهر

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز شنبه گفت: «بر اساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.»

به گفته سیما سادات لاری شهرهایی که محدودیت‌های شدید در آنها اعمال می‌شود در استان‌های مختلف قرار دارند و استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی و غربی و اصفهان از مناطق بسیار درگیر با بحران کرونا هستند.

مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت از حدود هشت ماه پیش تا کنون ۵۶۲ هزار و ۷۰۵ مورد ابتلای قطعی به بیماری کووید۱۹ در ایران شناسایی شده و ۳۲ هزار و ۳۲۰ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024