شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.10.2020, 10:30


خبرگزاری آناتولی: وبسایت «میدل ایست آی» (MEE) اعلام کرد که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران به شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت این کشور در عراق دستور داده “به دلیل تهدیدهای دولت ایالات متحده” حملات به پایگاه‌های آمریکا را متوقف کنند.

این وبسایت در گزارشی با استناد به فرماندهان ارشد گروه‌های شبه‌نظامی شیعی و همچنین برخی سیاستمداران عراقی که نامشان فاش نشده اعلام کرد که “رهبر ایران به دلیل تهدیدات آمریکا دستور توقف حملات به مواضع این کشور در عراق را صادر کرده است”.

گزارش مذکور تصریح کرده است: “سفارت آمریكا در بغداد، پایگاه‌هایی كه نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریكا در آن مستقر هستند و كاروان‌های پشتیبانی لجستیک در عراق طی ماه‌های اخیر تقریبا همه روزه توسط موشك‌ها، مواد منفجره و هم حملات مسلحانه مستقیم مورد هدف قرار گرفته‌اند. گرچه این حملات خسارات قابل توجهی به همراه نداشته، اما دولت‌های عراق و آمریکا نگران هستند. مایک پمپئو٬ وزیر خارجه ایالات متحده نیز در دیدار خود با مقامات عراقی تهدید به بستن سفارت بغداد در صورت عدم جلوگیری از حملات كرده است”.

مقامات عراقی که نامشان فاش نشده در گفت‌وگو با «میدل ایست آی» اعلام کرده‌اند که که “پمپئو در واکنش به این حملات تهدید کرده است که می‌توانند ده‌ها موضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و سیاستمداران از جمله مراکز مخفی آنان را هدف دهد. انگلستان نیز به ایران هشدار داده که تهدیدها را جدی بگیرند”.

در این گزارش همچنین آمده است: “با توجه با احتمال انتخاب نشدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور٬ خامنه‌ای نگران دستور حملات بی پروای وی در عراق برای بازگرداندن شرایط به نفع خود است. به همین دلیل پس از هشدارهای انگلیس دستور توقف حملات به گروه های مسلح مورد حمایت ایران به منافع ایالات متحده را داده است. این دستورات به دلیل اهمیت آن٬ با دعوت فرماندهان گروه‌های شیعی مانند تیپ بدر، کتائب حزب الله و عصائب الحق به شهر قم و دیدار با رهبر ایران صادر شده است”.

یک سیاستمدار عراقی نیز که از این تحولات مطلع بوده٬ اظهار داشته است: “ایران در این مورد از یک متحد خود در خصوص تغییر مواضع توصیه دریافت کرده‌اند. توصیه این بوده تهران از تحریک ترامپ که در تهدیدهای خود جدی است خودداری کند تا از هر اقدام بی پروای وی که برای همه هزینه‌ خواهد داشت٬ جلوگیری شود”.

این سیاستمدار عراقی با ابراز این نگرانی که اقدام نظامی احتمالی آمریكا در عراق منجر به فروپاشی دولت عراق شود، گفت: “ایران نمی‌تواند با عواقب سقوط دولت، به ویژه عواقب سیاسی و اقتصادی آن کنار بیاید.

همچنین یکی از فرماندهان ارشد شبه نظامیان تحت حمایت ایران که نامش فاش نشده نیز گفته “اصل دستورات حفظ قدرت در دست شیعیان بود. یعنی حفظ موقعیت نخست‌وزیر و دولت کنونی. آقای خامنه‌ای گفت که مصطفی الکاظمی٬ نخست‌وزیر عراق، فارغ از اینکه برای ما خوب باشد یا بد شیعه است. مهم این است که شیعیان دولت را تحت کنترل داشته باشند. بنابراین وی دستور داد هرگونه فعالیتی كه احتمالا دولت عراق را تهدید كند، باید سریعاً متوقف شود”.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024