سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.10.2020, 7:14


کمپین حقوق بشر در ایران

یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و سمانه نوروز مرادی سه تن از زنان محبوس در زندان اوین هستند که در روزهای گذشته از این اوین به زندان کچوئی کرج و زندان  شهر رودسر منتقل شدند.

یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی، دو فعال مدنی که به دلیل فعالیت علیه حجاب اجباری در فروردین‌ماه ۹۸ بازداشت و در نهایت و پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر به حکم شانزده سال زندان این مادر و فرزند هرکدام  به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شده بودند، روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه از زندان اوین به به زندان کچوئی کرج منتقل شدند.

سمانه نوروز مرادی نیز که مشغول گذراندن حکم سه سال و نه‌ماه حبس خود در زندان اوین تهران بوده است، به زندان شهر رودسر در استان گیلان منتقل شده است.

سمانه نوروز مرادی شهریورماه ۹۷ به اتهام «هواداری یکی از گروه‌های مخالف نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی» به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از دو هفته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. پس از چندی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که .در نهایت به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد. این زندانی ۳۴ ساله در تاریخ ۴ اردیبهشت ۹۸ جهت گذراندن محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

بابک پاک‌نیا، وکیل این زندانیان محبوس در اوین، در گفت‌وگو با کمپین حقوق بشر گفته است: «خبر انتقال موکلان خود را از طریق یکی دیگر از موکلان خود در زندان شنیده‌ام و شوکه شدم.». به گفته این وکیل دادگستری «از زندان به من خبر دادند که ماموران به یاسمن آریانی ، منیره عربشاهی و سمانه نوروز مرادی گفته‌اند که وکیل می‌خواهد با شما دیدار کند و موکلان من هم به هوای اینکه برای ملاقات با من از بند بیرون برده می‌شوند، به زندان‌های کرج و رودسر منتقل شدند».

بابک پاک‌نیا با اشاره به اینکه این شکل از رفتار ماموران و توسل به حیله و فریب زندانی قبل از انتقال به زندان‌ دیگر پیش از این هم در رفتار مقامات قضایی سابقه داشته است، گفت: «در پرونده نرگس محمدی هم شاهد چنین رفتارهایی بودیم اما تکرار این فریب و دروغ‌گویی به زندانی قبل از انتقال در فاصله زمانی کوتاه بعد از اتفاقی که برای نسرین ستوده افتاده بود بسیار پرسش برانگیز است».

به گفته بابک پاک‌نیا، اگر مقامات قضایی قصد جابه‌جایی و انتقال زندانیان را دارند، انجام این کار برای آنها به راحتی قابل انجام است و اساسا زندانیان قدرت چندانی ندارند که بخواهند  برابر تصمیم مقامات قضایی مقاومت کنند».

به گفته بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری « چنین رفتارهای فریب‌کارانه و بهره‌گیری از حیله برای انتقال زندانی هیچ توجیهی ندارد».

بابک پاک‌نیا با اشاره به وضعیت سلامتی سمانه نوروز مرادی و ابراز نگرانی از امکان وخیم شدن حال جسمانی این زندانی در جریان انتقال به زندان شهر رودسر به کمپین حقوق بشر گفت: «ماموران زندان با فریب دادن موکل من او را به هوای ملاقات با بنده فراخوانده‌اند و موکلم هیچ وسیله و حتی لباس مناسب هم با خود به همراه نیاورده است».

بابک پاک‌نیا با اشاره به غیر قابل توجیه بودن انتقال زندانیان در شرایط فعلی به کمپین حقوق بشر گفت : «مقامات قضایی توجیه می‌کنند که براساس شرایط جدید زندان‌ها در دوران کرونا، ترجیح بر آن است که محبوسانی با جرایم عمومی در شهر محل زندگی‌شان زندانی شوند».

به گفته بابک پاک‌نیا این مساله نمی‌تواند توجیه مناسبی برای انتقال زندانیان باشد چراکه به گفته خود مقامات قضایی جرائم موکلین آقای پاک‌نیا «امنیتی» است و براساس قوانین انتقال زندانیان با جرائم امنیتی ممکن نیست. از سوی دیگر بابک پاک‌نیا می‌گوید که در شرایط همه‌گیری کرونا اساسا جابه‌جایی و انتقال زندانیان انجام نمی‌شود.

بابک پاک‌نیا با اشاره به اینکه همواره برای پیگیری پرونده موکلین خود باید با قاضی ناظر بر جرائم امنیتی مکاتبه قانونی می‌کرده است، می‌گوید «همین موضوع نشان دهنده آن است که به زعم مقامات موکلین من جرم امنیتی دارند و بنابراین توجیه اینکه زندانیان باید در شهر محل اقامت خود محبوس شوند اصلا قابل قبول نیست».

بابک پاک‌نیا می‌گوید که برای او مسجل شده که سمانه نوروز مرادی به زندان رودسر منتقل شده است.

دو روز پیش بود که رضا خندان، همسر نسرین ستوده، خبر داد که ماموران قضایی با فریب و حیله به همسرش گفته‌اند که برای رفتن به بیمارستان آماده شود اما در عوض او را از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل کرده‌اند.

آقای خندان به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که به شدت نگران وضعیت سلامت قلبی نسرین ستوده است. آقای خندان به کمپین حقوق بشر گفته بود که «رفتارهای مقامات قضایی مانند این شیوه فریب‌کاری و دروغ‌گویی به زندانی پیش از انتقال  باعث می‌شود که بر سوء‌سابقه قوه قضاییه نزد افکار عمومی افزوده شود».

به گفته رضا خندان، واکنش‌های گسترده به اعتصاب غذای نسرین ستوده و تاثیر این اقدام در رسیدن صدای زندانیان سیاسی در ایران باعث شده است که روند آزار و اذیت نسرین ستوده و خانواده‌اش هم‌چنان ادامه داشته باشد.

بیش از ۳۰ زندانی در بند امنیتی زندان زنان اوین محبوس هستند که برخی از آنها هم‌چون مریم اکبری منفرد با گذشت بیش از یازده سال از حکم حبس خود حتی یک روز هم مرخصی نداشته است. از دیگران زنان زندانی در بند امنیتی زندان زنان می‌توان به سپیده قلیان، فعال حقوق کارگری، نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی، فعالان محیط زیستی نام برد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024