جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.10.2020, 18:23


کمپین حقوق بشر در ایران

اواخر فروردین ماه ۱۳۹۹ دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به نام‌های «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی»  به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. شورای صنفی دانشجویان ایران گزارش داد که «ماموران لباس شخصی بی‌انکه هیچ حکمی ارائه کنند امیرحسین مرادی و علی یونسی را مورد  ضرب و شتم قرار داده و بازداشت کرده‌اند».

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۶ است و علی یونسی  برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶ است.

علی یونسی جمعه ۲۲ فروردین، در حالی که در اثر ضرب و شتم ماموران از ناحیه سر به شدت آسیب دیده بوده به همراه دوازده مامور لباس شخصی به خانه آورده می‌شود و ماموران پس از بازرسی خانه و ضبط کامپیوترها و موبایل‌‌ها، این دانشجوی بیست ساله دانشگاه صنعتی شریف را بازداشت و با خود می‌برند.

یک منبع نزدیک به خانواده علی یونسی و امیرحسین مرادی به کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید: «سر دسته ماموران در روزی که به همراه علی به خانه این دانشجو رفته بودند به خانواده علی یونسی گفته که دلیل بازداشت این دانشجویان پاره کردن پوستر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بوده است».

به گفته این منبع آگاه از پرونده «ماموران هیچ جزئیات دیگری درباره دلیل بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی نداشتند و اتهام پاره کردن عکس رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جلسات بازجویی‌ علی یونسی و امیرحسین مرادی هم بارها مطرح شده است».

شانزدهم اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، درباره دستگیری علی یونسی و امیرحسین مرادی گفته بود «این افراد به گروه‌های ضد انقلاب وصل شدند». بنا به ادعای سخنگوی قوه قضاییه این دو دانشجوی دانشگاه شریف «با سازمان مجاهدین خلق» ارتباط داشتند.

اسماعیلی ادعا کرده بود که «در بازرسی از منازل این افراد اقلام انفجاری کشف شد».

غلامحسین اسماعیلی مدعی شده بود که علی یونسی و امیرحسین مرادی «به دنبال اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و اقدامات ایذایی هم انجام داده بودند و اما نتوانستند اقدام جدی انجام دهند».

منبع آگاه نزدیک به خانواده دانشجویان بازداشتی به کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید که «اتهامات وارد شده به علی یونسی و امیرحسین مرادی هیچ مبنای ندارد و تماما ساختگی‌ و واهی‌ست. در ابتدا فقط اتهام پاره کردن پوستر رهبر جمهوری اسلامی متوجه این دانشجویان بود و به مرور و به خصوص به دلیل سابقه فعالیت‌های سیاسی خانواده علی یونسی، موارد اتهامی دیگری مطرح شد».

سخنگوی قوه قضاییه هم در آن زمان به گفته بود که «خانواده یکی از دانشجویان از اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند».

جلسه در کاخ دادگستری با حضور مقامات قضایی و امنیتی درباره بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی

پس از گذشت سه ماه از بازداشت امیرحسین مرادی و علی یونسی، روز دوشنبه۲۳ تیر، به درخواست دانشجویان و مقامات دانشگاه صنعتی شریف جلسه‌ای با حضور نمایندگان قوه قضائیه و وزارت اطلاعات و بازجوهای این دو دانشجو و هم‌چنین مسئولان، استادان و نمایندگان چند تشکل‌ دانشجویی در کاخ دادگستری برگزار شد تا به پرسش‌ها و ابهامات پرونده دستگیری علی یونسی و امیرحسین مرادی پاسخ داده شود.

منبع مطلع از پرونده به کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید «هرچند که دلیل اصلی برگزاری این جلسه درخواست دانشگاه بود اما وزارت اطلاعات در نهایت از این جلسه به نفع سناریوسازی خود علیه دانشجویان بازداشتی استفاده کرد».

به گفته این منبع مطلع نمایندگان پنج تشکل دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی و انجمنی به اسم «مستقل» در این جلسه حضور داشتند. در بخشی از این جلسه فیلمی پخش می‌شود که در آن نشان داده می‌شود که دو نفر، که از نظر اندام هیچ شباهتی به علی و امیرحسین نداشتند و صورت‌هایشان هم در فیلم دیده نمی‌شده است، جایی را به آتش می‌کشند. بنا به ادعای مقامات امنیتی، دو نفر حاضر در فیلم علی یونسی و امیرحسین مرادی بودند.

این ادعا باعث اعتراض چند دانشجو در جلسه می‌شود چراکه هیچ نکته‌ای دال بر اثبات اینکه رو نفر در فیلم علی یونسی و امیرحسین مرادی باشند وجود نداشته و حتی کوچک‌ترین تناسبی میان آنها و علی و امیرحسین دیده نمی‌شده است.

به گفته منبع آگاه از پرونده، «ماجرای جلسه دانشجویان و نمایندگان نیروهای امنیتی در کاخ دادگستری با ترفند و سناریوسازی نیروهای اطلاعاتی به شکلی پیش رفت که مقامات امنیتی برای تحمیل روایت خود مبنی بر خرابکار بودن دانشجویان بازداشتی و ادعای اتهامات امنیتی آنان از این جلسه بهره بردند. »

مقامات امنیتی به تشکل‌های دانشجویی حاضر در جلسه گفته بودند که بنا به دلایلی از رسانه‌ای کردن متن جلسه خودداری کنند اما پس از پنج روز اجبار به سکوت درباره این جلسه، یکی از تشکل‌های دانشجویی به اسم “انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شریف” روایتی از جلسه در  کاخ دادگستری با حضور علی یونسی و امیرحسین مرادی منتشر کرد که در آن روایت سعی می‌شود اینگونه القا شود که دانشجویان متقاعد شدند که علی یونسی و امیرحسین مرادی اقدامات  و عملیات خرابکارانه انجام می‌دادند.

خبرگزاری فارس با انتشار روایتی از جلسه در کاخ دادگستری ادعا کرده بود که حاضرین در جلسه شواهد بسیاری درباره خرابکار بودن این دانشجویان مشاهده کرده‌اند.

پس از انتشار روایت «انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شریف»، دیگر انجمن‌های دانشجویی حاضر در جلسه به شدت از این کار ابراز شکایت کردند. به گفته منبع مطلع از پرونده «هرچند که دیگر تشکل‌های دانشجویی هم روایت خود را از جلسه کاخ دادگستری منتشر کردند اما روایت نخست که بسیاری به آن مراجعه کردند همان روایت انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شریف بود که تشکلی است کاملا تحت هدایت وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی».

این منبع مطلع می‌گوید حتی روایت تشکل «بسیج دانشجویی دانشگاه شریف» روایتی منصفانه‌تر از روایت انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شریف بوده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور هم در واکنش به روایت انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شریف، این گزارش را «عجیب و شوکه‌کننده» توصیف کرد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید کرده بود که این روایت «خشم و شگفتی هر خواننده را از اقدام بی‌سابقه و بدعت جدید رخ داده، برمی‌انگیزد و حاکی از ضربه‌ای سهمگین و یورشی دوباره به استقلال نهاد دانشگاه در ایرانِ این روزهاست.»

از اجبار به اعتراف تلویزیونی تا اقدام به سناریوسازی

بیش از یک ماه پیش بود که مصطفی نیلی، وکیل انتخابی خانواده یونسی، به انصاف نیوز گفت «برخی ضابطین قضایی به موکلش، علی یونسی گفته‌اند، می‌تواند با سفیر سوئد ملاقات کند.»

این پیشنهاد به گفته مصطفی نیلی «عجیب» در حالی به علی یونسی داده شده است که بنا به خبرها سفارت سوئد از این ماجرا هیچ اطلاعی نداشته است.

منبع آگاه از پرونده به کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید: «خانواده و وکیل انتخابی علی یونسی با این ملاقات به شدت مخالفت کردند چراکه آن را در راستای سناریوسازی علیه علی یونسی می‌دانستند از سوی دیگر هیچ دلیلی برای اقدام دیپلماتیک سوئد در این پرونده وجود ندارد چراکه اساسا علی یونسی شهروند کشور سوئد نیست».

به گفته این منبع مطلع در تمامی بازجویی‌ها امیرحسین مرادی و علی یونسی تحت فشار بودند تا در تلویزیون اعتراف اجباری کنند و اتهامات ساختگی علیه خود را بپذیرند و سناریوسازی برای ملاقات با سفیر سوئد هم در همین راستا بوده است. نیروهای امنیتی احتمالا قصد داشتند تا با صحنه‌سازی ملاقاتی دروغی برگزار کنند و از آن در جهت تحمیل روایت خود بهره بگیرند.»

انصاف نیوز به نقل از مصطفی نیلی نوشته بود که «ضابطان پرونده گفته‌اند، برادر علی یونسی با مقامات بلندپایه سوئدی ملاقات داشته و اگر او مایل است، می‌تواند با سفیر سوئد ملاقات کند».

به گفته منبع آگاه از پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی نزدیک به سه هفته است که بازجویی‌ از این دو دانشجو به پایان رسیده است و ضابطین قضایی گفته‌اند که بازجویی‌ها تمام شده است و پرونده به قوه قضاییه ارسال شده است با این‌حال این دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف هم‌چنان بلاتکلیف در زندان هستند. 

با گذشت بیش از شش ماه از بازداشت این دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف هنوز هیچ دادگاهی برای رسیدگی به پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی برگزار نشده است و هیچ جزئیاتی هم از این پرونده به بیرون درز نکرده است.

منبع نزدیک به خانواده دانشجویان بازداشتی به کمپین حقوق بشر می‌گوید «وکلای هر دو خانواده اجازه دسترسی به پرونده را ندارند و فقط وکیل تسخیری بخش‌هایی از پرونده را مطالعه کرده که البته تاکنون هیچ جزئیاتی از آن به خانواده دانشجویان نگفته است».

پیش‌تر مصطفی نیلی، وکیل انتخابی خانواده یونسی با ابراز نگرانی از انتخاب وکیل تسخیری برای دانشجویان بازداشتی گفته بود «در جرائم مشمول ماده ۴۸ متهم می‌تواند وکیلش را از لیست مورد تایید انتخاب کند، مگر در جرایمی که مجازاتش اعدام یا حبس ابد باشد».

منبع نزدیک به خانواده علی یونسی و امیرحسین مرادی با اشاره به اینکه هیچ معلوم نیست که پس از تمام شدن مراحل بازجویی، پرونده دانشجویان به کدام شعبه دادگاه رفته است و یا اینکه قاضی پرونده چه کسی‌ست، گفت: «شرایط بلاتکلیف علی و امیرحسین و هم‌چنین محل نگهداری آنها در بند ۲۰۹ زندان اوین شرایط سخت روحی را برای این دانشجویان به وجود آورده است».

پیش‌تر و در خردادماه خبرهایی مبنی بر ابتلای علی یونسی به کرونا منتشر شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024