جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2020, 11:45


دویچه وله: نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از موسسان کارزار لغو گام به گام اعدام پس از پنج سال و نیم از زندان آزاد شد. آزادی نرگس محمدی بر اساس قانون اخیر مصوب مجلس برای کاهش حبس تعزیری صورت گرفته است.

نرگس محمدی، فعال حقوق زنان و حقوق بشر پس از پنج سال حبس، در اولین ساعات بامداد ۱۷ مهر از زندان زنجان آزاد شد. تقی رحمانی همسر خانم محمدی می‌گوید، او را ساعت ۳ نیمه‌شب و بدون اطلاع قبلی از آزادی‌اش، با خودروی زندان به خانه پدر و مادرش در زنجان برده‌‌اند.

رییس کل دادگستری استان زنجان گفته است: «مجازات نرگس محمدی با استفاده از قانون اخیرالتصویب کاهش مجازات حبس، تقلیل یافت و او از زندان آزاد شد.»

نیارکی عنوان کرده که دادگاه درباره خانم محمدی اعمال تخفیف کرد و او “با رافت اسلامی آزاد شد”. به گفته او “نرگس محمدی ۱۰ سال مجازات حبس لازم‌الاجرا داشت که با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس او به هشت و نیم سال کاهش پیدا کرد و با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس، شب گذشته از زندان آزاد شد.”

همسر نرگس محمدی تاکید می‌کند که تمام زندان نرگس خلاف قوانین بین‌المللی و حتی قوانین داخلی خود ایران بوده است.

تقی رحمانی استفاده از واژه “رأفت اسلامی” را بی معنا دانسته و به دویچه‌وله می‌گوید: «رأفت اسلامی یعنی رهبر او را مورد عفو قرار دهد. مجلس یک قانونی را تصویب کرده و بر اساس آن نرگس آزاد شده است. کجای این رأفت اسلامی است؟»

مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت امسال قانون “کاهش مجازات حبس تعزیری” را تصویب کرد. بر اساس این قانون کلیه حبس‌های تعزیری، یک درجه کاهش یافته‌اند، به عنوان مثال حبس ابد به حبس درجه یک تبدیل می‌شود.

نرگس محمدی از اردیبهشت ۱۳۹۴ برای سپری کردن محکومیت ۱۶ ساله خود زندانی بود. شش سال این محکومیت را به دلیل تبلیغ علیه نظام و ۱۰ سال  دیگر را به خاطر فعالیت او در کمپین “گام به گام تا لغو مجازات اعدام” صادر کرده بودند.

مطابق قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجرا بود که بر اساس قانون مصوب مجلس این ۱۰ سال کاهش یافت. نرگس محمدی پس از پنج سال و پنج ماه از زندان آزاد شده است.

سابقه دستگیری

خانم محمدی اولین بار در اردیبهشت ۸۹ دستگیر و به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت. او در دوران بازجویی و زندان به بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی مبتلا شد و در تابستان ۹۱ پس از انتقال به بیمارستان و رأی پزشکان مبنی بر عدم تحمل حبس آزاد شد.

نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر بار دیگر در اردیبهشت ۹۴ بازداشت شد. او در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

در مهرماه ۹۵ شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را تأیید کرد.

این فعال مدنی که در دی ماه ۹۸ با ضرب و شتم به زندان زنجان منتقل شده بود،.در زندان زنجان به کرونا مبتلا شد و به همین دلیل کارزاری برای آزادی او شکل گرفت. اما بخش خبری ۲۰:۳۰ صدا و سیمای جمهوری اسلامی فیلم کوتاهی از او را در بهداری زندان پخش کرد که به پزشک می‌گفت حالش خوب است.

پس از پخش این فیلم، خانم محمدی نامه‌ای از زندان نوشت و توضیح داد که در حالی که رمق نداشته و با هر نفس به سرفه می‌افتاده، به او سرم ویتامین وصل کردند و یک روز بعد او را به اجبار به بهداری بردند.

خانم محمدی نوشت شب در داخل بند خبر تلویزیون را دید و آنجا پی برد که دکتر رفتن اجباری برای چه بوده است.

او در آن نامه پس از شرح تمامی اذیت و آزارها از جمله قطع تلفن او با فرزندانش نوشت: «من نگران اینها نیستم. هیچ مطالبه فردی ندارم. من بعد از کشتارهای دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ یک جای دیگر ایستاده‌ام. اصلاح‌طلبی عهد ما نبود، راهکار ما بود برای عهد دیگری. من به آن عهد وفادارم و هیچ سر آشتی ندارم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024