شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.09.2020, 18:38

جزئیاتی از تحریم‌های جدید آمریکا: اسامی افراد و نهادهای تحریم شده


دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در بیانیه جدیدی،‌ از اعمال محدودیت‌های جدیدی بر تلاش‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک، و تسلیحات متعارف ایران خبر داد.

متن کامل این بیانیه به نقل از کاخ سفید:

من امروز اقدامات تازه‌ای را برای محدود کردن تلاش‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک، و جنگ‌افزارهای متعارف ایران انجام می‌دهم. دولت من هرگز اجازه نخواهد داد که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. ما همچنین هرگز به ایران اجازه نخواهیم داد که با عرضه مقادیر بیشتری از موشک‌های بالستیک و جنگ‌افزارهای متعارف، جهان را به خطر بیاندازد. من برای اطمینان یافتن از این که چنین اتفاقی روی نمی‌دهد، فرمان اجرایی جدیدی را صادر می‌کنم، و به این ترتیب، ضمن بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، بر بیش از ۲۴ نهاد و فرد، که از فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی، و مرتبط با تسلیحات متعارف ایران پشتیبانی می‌کنند، تحریم‌های جدید و کنترل صادرات اعمال می‌کنم. 

این فرمان اجرایی که من امروز صادر می‌کنم، دارایی‌ها و منافع در دارایی‌های [موجود در] ایالات متحده، متعلق به افرادی که در تأمین، فروش، یا انتقال تسلیحات متعارف به ایران یا از ایران نقش داشته باشند، و نیز کسانی که به ارائه پشتیبانی و خدمات فنی، آموزشی، و مالی و سایر کمک‌های مرتبط با این تسلیحات بپردازند، را مسدود می‌کند. این فرمان اجرایی برای اعمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بسیار مهم است. این فرمان توانایی رژیم ایران در صدور جنگ‌افزار به تروریست‌ها و عوامل خطرناک در سراسر منطقه و نیز توانایی آن [رژیم] در دستیابی به تسلیحات برای ایجاد نیروهای خودش را به شدت کاهش خواهد داد.

دولت من امروز همچنین تحریم‌ها و اقدامات کنترل صادرات تازه‌ای را بر ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با شبکه گسترش تسلیحاتی ایران اعمال می‌کند. این اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران را به دلیل نقش آن در تشدید [فعالیت‌های] هسته‌ای ایران، سازمان موشکی گروه صنعتی شهید همت ایران را به دلیل تسهیل تولید و توسعه موشک‌های بالستیک، و دو نهاد ایران را به دلیل مشارکت در انتقال و تهیه سلاح‌های متعارف هدف قرار می‌دهد.

ایالات متحده اکنون تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را بازگردانده است. رژیم ایران بارها درباره بایگانی سری تسلیحات هسته‌ای خود دروغ گفته و مانع دسترسی بازرسان بین‌المللی شده است. این امر، بیش از پیش معایب عمیق توافق هسته‌ای شکست خورده دولت قبلی را آشکار می‌کند؛ توافقی که من، ایالات متحده را از آن خارج کردم. در حالی که ایران مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است، جهان نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و اقدامی نکند. دولت من به عنوان بخشی از تلاش‌های‌مان برای اطمینان یافتن از این که چنان اتفاقی [دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای]‌ هرگز روی نخواهد داد، این تحریم‌ها را بازگردانده است.

اقدامات امروز من حاوی پیام روشنی برای رژیم ایران و نیز برای آن دسته از اعضای جامعه بین‌المللی که از ایستادن در برابر ایران خودداری می‌کنند، است. ایالات متحده به رژیم ایران اجازه نخواهد داد که توانایی‌هایش برای تهدید و به وحشت انداختن مستقیم سایر [کشورهای] جهان را بیش از این افزایش دهد. دولت من از همه ابزارهایی که در اختیارمان است برای متوقف کردن تلاش‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک، و جنگ‌افزارهای متعارف ایران استفاده خواهد کرد. رژیم ایران اگر می‌خواهد آن چه که مردم ایران با تمام وجود می‌خواهند و شایسته آن هستند - یعنی یک ایران شکوفا و سعادتمند - را به آنها ارائه دهد، باید رفتارش را تغییر دهد.

****

جزئیاتی از تحریم‌های جدید آمریکا: اسامی افراد و نهادهای تحریم شده

دولت ایالات متحده روز دوشنبه ۳۱ شهریور دور جدیدی از تحریم علیه افراد و نهادهایی اعلام کرد. براساس گذاره‌برگی که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه منتشر کرد، این تحریم‌های گسترده‌ جدید، برای تحت فشار قرار دادن برنامه‌های موشکی، هسته‌ای، و تسلیحات متعارف ایران اعمال خواهد شد.

بخش هایی از این گذاره‌برگ به شرح زیر است:

تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران در ساعت ۸ شب نوزدهم سپتامبر به وقت شرق آمریکا عملاً بازگردانده شد. ایالات متحده نیز در روز ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) برای حمایت از این اقدامات سازمان ملل متحد، تحریم‌هایی را به این ترتیب اعمال کرد:

- افراد ایرانی که مستقیماً در فعالیت‌های ایران که منجر به انباشت اورانیوم غنی‌شده فرای تعهدات این کشور شده است، نقش داشته‌اند.

- افراد ایرانی که تحریم های سازمان ملل متحد علیه آنها بازگردانده می‌شود. اشخاص ایرانی که از برنامه‌های موشکی بالستیک ایران حمایت می‌کنند و یا با سازمان‌های ایرانی که نقشی کلیدی در همکاری موشکی ایران و کره شمالی دارند در ارتباط هستند.

- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و نیکلاس مادورو، دیکتاتور نامشروع ونزوئلا، تحت اقدام جدید و گسترده تحریم‌های مربوط به نقل و انتقالات مرتبط با تسلیحات متعارف، به ایران و از ایران [به نقاط دیگر جهان]، که توسط پرزیدنت ترامپ در بیست‌ویکم سپتامبر سال ۲۰۲۰ صادر شد.

اکنون که عملاً تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بازگردانده شده است، به طرف‌های ذیربط در سراسر دنیا هشدار داده می‌شود که ایالات متحده آمریکا با شدت هرچه تمام‌تر از اختیارات موجود در تحریم‌های سازمان ملل متحد برای مجازات هرگونه عدم رعایت تحریم‌های دوباره اعمال شده سازمان ملل متحد علیه ایران و اطمینان یافتن از عدم بهره‌برداری ایران از مزایای فعالیت‌هایی که سازمان ملل آنها را غیرقانونی می‌داند، استفاده خواهد کرد. 

اقدامات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران

ایران در ماه‌های اخیر نه تنها با گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم خود به اخاذی هسته‌ای ادامه داده است، بلکه در پاسخگویی کامل به پرسش‌های متعدد و جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده خود نیز ناکام بوده است.

ایران در انجام تعهدات خود در چهارچوب توافق ناقص هسته‌ای [برجام] کوتاهی کرده است که از آن جمله می‌توان به تعهدات مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته، غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای قبلاً پنهانی فردو، و ذخایر آب سنگین، اشاره کرد.

چنین اقداماتی غیرقابل قبول است و نشان می‌دهد که برنامه هسته ای ایران تهدیدی مداوم برای صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود.

در نتیجه ابتکار عمل ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، محدودیت‌های این سازمان در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، از جمله الزام ایران به تعهد خود برای تعلیق کلیه فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم، در تاریخ نوزدهم سپتامبر احیا شد.

وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری، و بازرگانی آمریکا امروز برای افزایش فشار بر برنامه هسته‌ای ایران به منظور مقابله با تهدید رژیم جمهوری اسلامی ایران دست به اقدامی هماهنگ زدند.

اشخاص و نهادهای تحت تحریم جدید آمریکا:

در تازه ترین تحریم های ایالات متحده علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مقامات سازمان انرژی اتمی ایران، از جمله حمیدرضا قدیریان و احمد اصغری شیوایی، که به برنامه غنی سازی اورانیوم ایران پیوسته‌اند، تحریم شده اند.

حمیدرضا قدریان، از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران، در  تجهیز و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و دستگاه‌هایی که توان غنی‌سازی اورانیوم و ذخیرسازی آن در ایران را افزایش می‌دهد، نقش داشته است.

احمد اصغری شیوایی، رییس شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران، مستقر در مجمع غنی سازی نطنز است و در مونتاژ سانتریفیوژهای گاز اورانیوم نقش دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین پژمان رحیمیان، بهروز کمالوندی، موسسهٔ پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، شرکت انرژی مصباح، شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران، جواد کریمی ثابت، و محمد قنادی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

پژمان رحیمیان معاون سازمان انرژی اتمی ایران در امور مواد خام و سوخت هسته‌ای و مدیر شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران است. او در فعالیت‌های مربوط به تولید داخلی سوخت مورد نیاز رآکتور هسته‌ای ایران نقش داشته است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران است. بنا به اعلام دولت آمریکا، کماوندی در اخاذی هسته ای جمهوری اسلامی ایران نقش محوری داشته است. از جمله این او اروپا را تهدید کرد که اگر به ایران کمک نکند، ایران از تعهدات هسته‌ای خود خواهد کاست.

شرکت انرژی مصباح نیز در تولید آب سنگین ایران نقش دارد.

جواد کریمی ثابت از معاونان سازمان انرژی اتمی ایران است که در کنار مسئولیت های دیگر خود، روی پژوهش‌های مربوط به سوخت هسته‌ای کار می‌کند.

محمد قنادی نیز دیگر معاون سازمان انرژی اتمی ایران، و رییس بخش برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است.

وزارت بازرگانی آمریکا نیز پنج ایرانی را به فهرستی افزوده است که فروش و صادرات و انتقال کالا به نام آنها به مجوز این وزارتخانه نیاز دارد. این افراد، احمد نوزاد قولیک، بهنام پورعمادی، حمید سپهریان، مجتبی فرهادی گنجه، و سیدجواد احمدی هستند.

بهنام پورعمادی، حمیدسپهریان، و مجتبی فرهادی گنجه به آزمایشگاه جابر بن حیان و آزمایشگاه سازمان انرژی اتمی ایران مرتبط هستند که در دور پیشین تحریم‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده بود. این افراد در تهیه کالاهای حساس برای سازمان انرژی اتمی ایران نقش داشته اند.

احمد نوزاد قولیک از وابستگان به سازمان انرژی اتمی ایران است که در پروژه های مختلف در سایت های هسته ای ایران نقش داشته است. او و سیدجواد احمدی، کارمند سازان انرژی اتمی، در تهیه کالاهای حساس برای این سازمان از طریق کشورهای دیگر، نقش داشته اند.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین تحریم هایی را علیه شرکتها و افرادی در ارتباط با برنامه موشکی ایران وضع کرده است؛ از جمله تحریم گروه صنعتی شهید همت که در توسعه برنامه سوخت مایع موشک بالیستیک ایران نقش داشته است.

احمد اسماعیل پور و محمد غلامی نیز به فهرست تحریم ها اضافه شده اند. احمد اسماعیل پور رییس مرکز تحقیقاتی شهید حاج علی موحد در گروه صنعتی شهید همت و از مقام های ارشد در سازمان هوا فضای ایران است.

محمد غلامی نیز برای مدتی طولانی مقام ارشد در مرکز تحقیقاتی موسوم به شهید حاج علی موحد بود. هر دو نفر در تولید و راه اندازی موشک حمل کننده فضایی ایران که با کمک کره شمالی انجام شد، نقش داشته اند.

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم ها علیه مرکز تحقیقاتی حاج علی موحد که نقش کلیدی در ارتباط با مجموعه موشکی کره شمالی داشته است را روزآمد کرد. این وزارتخانه همچنین تحریم علیه سید میراحمد نوشین، مدیر پیشین گروه صنعتی شهید همت و مدیر کنونی سازمان هوا فضای ایران، را روزآمد کرد. او در مذاکرات با کره شمالی برای توسعه موشک های دوربرد ایران نقشی کلیدی داشت.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین دو شخص حقوقی و سه شخص حقیقی را در ارتباط با حمایت تدارکاتی از گروه صنعتی شهید همت به فهرست تحریم ها اضافه کرد. بر این اساس، گروه صنعتی ماموت و ماموت دیزل از تولیدکنندگان اصلی محصولات با کاربرد نظامی و کاربرد دوگانه برای صنایع موشکی ایران، هستند.

مهرزاد فردوس و بهزاد فردوس، از مالکان گروه صنعتی ماموت و محمدرضا دزفولیان، که به نمایندگی از ماموت دیزل فعالیت کرده است نیز به فهرست تحریم های وزارت خزانه داری اضافه شدند.

وزیر خارجه آمریکا نیز تحریم هایی را علیه برنامه های جمهوری اسلامی مرتبط با توسعه سلاح های متعارف وضع کرد. بر این اساس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، سازمان صنایع دفاعی ایران و مهرداد اخلاقی کتابچی، رییس این سازمان را به همراه نیکلاس مادورو، دیکتاتور نامشروع ونزوئلا، به دلیل نقش داشتن یا تلاش برای نقش آفرینی در مبادلات کالاهای نظامی با ایران، از جمله قطعات یدکی، تحریم کرد.

مادورو برای دو سال تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را نادیده گرفت. مهرداد اخلاقی کتابچی،‌ رییس سازمان صنایع دفاعی ایران و وزارت دفاع ایران در مبادلات کالاهای نظامی با ونزوئلا نقش داشته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024