پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.08.2020, 19:52


دویچه وله: بر اساس گزارش‌های رسمی از بلاروس، پلیس این کشور در مقابله با معترضان به انتخابات ریاست جمهوری از سلاح گرم استفاده کرده است.

نیروهای امنیتی در شهر برست، واقع در جنوب غربی بلاروس در نزدیکی مرز لهستان، به صف معترضان به نتیجه انتخابات تیراندازی کرده‌اند. این تیراندازی تا کنون چندین زخمی بر جای گذاشته است.

وزارت کشور بلاروس امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد (۱۲ اوت) در مینسک با انتشار بیانیه‌ای، زخمی شدن دست‌کم یک نفر از مخالفان را تایید کرده است. در این بیانیه آمده است که معترضان در برست “از میله‌های فلزی در مقابل ماموران امنیتی استفاده کردند و به دلیل نادیده گرفتن هشدارهای پلیس و شلیک هوایی، ماموران به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند”.

اطلاعات بیشتری درباره چگونگی حمله ماموران به صف معترضان داده نشده است.

در روز سوم اعتراضات سراسری در بلاروس نیز تعداد زیادی از مخالفان بازداشت شده‌اند. دیروز سه‌شنبه دست‌کم هزار نفر از معترضان در شهرهای گوناگون بلاروس توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند.

در بیانیه وزارت کشور بلاروس آمده است که تا کنون در جریان برخورد با تظاهرکنندگان ۵۱ نفر از مخالفان و ۱۴ تن از ماموران امنیتی در سراسر کشور زخمی شده‌اند.

دلیل برگزاری تظاهرات سراسری در بلاروس اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور است که روز یکشنبه گذشته برگزار شد.

نتیجه رسمی انتخابات نشان می‌دهد که الکساندر لوکاشنکو که از ۲۶ سال پیش در رهبری بلاروس یکه‌تازی می‌کند، بیش از ۸۰ درصد آرا را از آن خود کرده است؛ در حالی که رقیب او سوتلانا تیخانوفسکایا که از محبوبیت زیادی هم برخوردار است، تنها حدود ۱۰ درصد از آرا را به دست آورده است.

در این میان تیخانوفسکایا به دلیل نگرانی از امنیت جانی خود و فرزندانش مجبور به ترک بلاروس شده و به لیتوانی گریخته است.

واکنش شدید آلمان

دولت آلمان “موج سرکوب” در بلاروس را به شدت محکوم کرد. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، امروز چهارشنبه در برلین در کنفرانس مطبوعاتی خود از بازداشت وسیع معترضان به انتخابات بلاروس انتقاد کرد و گفت: «کسانی که در بلاروس دستگیر شده‌اند به طور مسالمت‌آمیز برای حقوق دموکراتیک خود تظاهرات کردند و باید هر چه زودتر آزاد شوند.»

زایبرت تاکید کرد که شهروندان بلاروس به غیر از ابراز نظر سیاسی خود کار دیگری نکرده‌اند. سخنگوی دولت آلمان خاطرنشان کرد که خروج تیخانوفسکایا از بلاروس و رفتن او به لیتوانی به دلیل “ارعاب، ترس و حتی اعمال خشونت”، نشان‌دهنده اوضاع در این کشور است.

اشتفن زایبرت گفت که روزنامه‌نگارانی از آلمان و سایر کشورها نیز در بلاروس در میان بازداشت‌شدگان هستند.

جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز چهارشنبه از نحوه برگزاری انتحابات در بلاروس انتقاد کرد. او درباره انتخابات بلاروس گفت که این انتخابات “نه آزاد بوده است و نه منصفانه.”

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران امنیتی و انتظامی بلاروس با معترضان به روند انتخابات و بازداشت وسیع مخالفان این کشور را محکوم کردند. وزیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز جمعه آینده در نشستی فوق‌العاده شرکت می‌کنند تا درباره واکنش مشترک در برابر انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و تجدید مناسبات با این کشور تبادل نظر کنند.

تحریم ها علیه بلاروس چهار سال پیش در سال ۲۰۱۶ از سوی اتحادیه اروپا برداشته شد. اتحادیه اروپا دلیل این امر را پیشرفت در جهت بهبود اوضاع سیاسی این کشور اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تظاهرات در شهرهای گوناگون بلاروس ادامه دارند. از دیروز سه‌شنبه در مینسک و در شهرهای دیگر بسیاری از فروشگاه‌ها بسته بودند و درگیری‌های شدید نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان ادامه داشت. رویترز از حمله به خبرنگاران و ضبط دوربین و وسایل عکاسی آنان از سوی ماموران امنیتی خبر داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024