پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.08.2020, 9:58


دویچه وله: خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رد خواهد کرد. آمریکا با وجود مخالفت‌ها این قطعنامه را ارائه کرده است. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه۲۱ مرداد (۱۱ اوت) قطعنامه پیشنهادی آمریکا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بررسی خواهد کرد. متن این قطعنامه قبلا در اختیار رسانه‌های بین‌المللی و دیپلمات‌ها قرار گرفته است.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا فراتر از قوانین مربوط به ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه  ۱۷ مرداد (۷ اوت) با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی کرد.

آمریکا خواستار تحریم تسلیحاتی ایران است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است. بر اساس توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر) خاتمه می‌یابند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ مرداد (۵ اوت) اعلام كرد كه کشورش علیرغم مخالفت شدید روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی خود برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

دیپلمات‌های سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفتند مخالفت با شکل فعلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا چنان گسترده است که این قطعنامه شاید نتواند ۹ رای لازم را به دست آورد.

وزرای خارجه روسیه و چین پس از سخنان پمپئو گفته بودند اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا به حداقل ۹ رای از ۱۵ رای کشورهای عضو شورای امنیت برسد، آن را وتو خواهند کرد.

چین و روسیه ماه گذشته در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت از اقدامات آمریکا انتقاد کردند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید روسیه و چین می‌خواهند به ایران اسلحه بفروشند و هشدار داده که چنین امری خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و اسرائیل و اروپا و جان شهروندان آمریکایی‌ را به خطر می‌اندازد.

مواضع ترویکای اروپایی امضاکننده برجام

آلمان، بریتانیا و فرانسه، ترویکای اروپایی امضا‌کننده برجام در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خواستار ادامه تحریم‌ها تا سال ۲۰۲۳ شدند. سه کشور عمده اروپا همچنین تاکید کردند که همچنان به توافق برجام پایبند هستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌نویسد که آمریکا در قطعنامه تازه خود درخواست کرده است تحریم‌ها به صورت نامحدود علیه ایران تمدید شود. منابع دیپلماتیک در سازمان ملل با استدلال به این موضوع هم گفتند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل آرا اکثریت را کسب نخواهد کرد.

دیپلمات‌های سازمان ملل ابراز نگرانی کردند ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به معنای خاتمه توافق برجام هسته‌ای باشد.

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است “تمرکز روی حفظ برجام خواهد بود” چونکه این تنها گزینه‌ای است که می‌توان از “ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران” اطمینان حاصل کرد. به گفته این دیپلمات از زمان خروج آمریکا از برجام تاکنون هیچ جایگزین معتبری به جای توافق برجام ارائه نشده است.

قطعنامه جدید آمریکا تقریبا مشابه قطعنامه‌ای است که ایالات متحده در ماه ژوئن سال جاری به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده بود. در آن زمان قطعنامه آمریکا اکثریت آرای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دست نیاورد.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ دولت ترامپ در قطعنامه پیشنهادی جدید خود تغییراتی را که متحدان و مخالفان در شورای امنیت خواسته بودند ایجاد نکرده است.

كلی كرافت سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه ۱۴ مرداد گفت كه روسیه و چین به احتمال زیاد از این قطعنامه پیروی نخواهند کرد و قطعنامه جدید آمریکا را وتو خواهند کرد.

اما هم کرافت و هم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تهدید کردند كه در صورت عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از مکانیسم ماشه استفاده خواهند کرد. مقامات آمریکایی بر این باور هستند که ایالات متحده گرچه اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شده اما هنوز از “مشارکت‌کنندگان” در آن محسوب می‌شود و به این اعتبار می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه تمامی تحریم‌های وضع شده سازمان ملل متحد علیه ایران دوباره اجرا خواهند شد.

چین، روسیه و ایران اما می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و امکان استفاده از این مکانیسم را ندارد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرده است که آمریکا حتی با پایان گرفتن تحریم‌های سازمان ملل به ایران اجازه نخواهد داد سلاح بخرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024