جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.08.2020, 9:51


رادیو فردا
۱۶/مرداد/۱۳۹۹

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ مرداد گفت که ایالات متحده هفته آینده در شورای امنیت سازمان ملل خواستار رای گیری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خواهد شد.

مایک پومپئو در یک نشست خبری اظهار داشت، ماموریت شورای امنیت سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و در صورتی که این شورا اجازه خرید و فروش آزادانه سلاح را به حکومت شماره یک حامی تروریسم بدهد، کاملا این ماموریت خود را به سخره گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که واشینگتن از یک سال پیش تاکنون برای تمدید تسلیحاتی ایران، دیپلماسی را در پیش گرفته است.

مایک پومپئو تصریح کرد: ما اجماع (دو حزب دموکرات و جمهوریخواه) در کنگره را در این زمینه داریم. ۱۳ سال است که اعضای شورای (امنیت سازمان ملل) در این زمینه اجماع دارند. پیشنهادی که ما در این زمینه ارائه کرده‌ایم٬ کاملا منطقی است.

وی اضافه کرد: چه از این طریق و چه مسیر دیگر، مطمئنیم که تحریم تسلیحاتی ایران، تمدید خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ هم در همین روز گزارش داده بود که ایالات متحده قطعنامه جدیدی را با درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

طبق این گزارش، این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که از فروش یا خرید هرگونه سلاح از ایران پرهیز کنند.

این قطعنامه همچنین از کشورها می‌خواهد که در رابطه با ایران از ارائه هرگونه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، مشاوره، یا هرگونه کمک به تأمین، فروش، انتقال، ساخت، نگهداری، یا استفاده از جنگ‌افزار خودداری کنند.

خبرگزاری بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که متن این قطعنامه دقیقاً مشابه با قطعنامه‌ای است که ایالات متحده در ماه ژوئن، کمتر از دو ماه پیش، ارائه کرده بود و این نشان می‌دهد که دولت ترامپ از درخواست متحدان و مخالفان خود در شورای امنیت برای ایجاد تغییر در متن پیروی نکرده است.

اما کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز گذشته از احتمال وتو کردن این قطعنامه از سوی روسیه و چین سخن گفت.

با این حال، کلی کرفت در بخشی از سخنان خود در مجمع امنیتی موسسه اسپن گفت:«تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتخابی بین آزادی و استبداد است.»

هفته گذشته نیز دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در مصاحبه ای با روزنامه جروزالم پست گفت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اضطراری ترین موضوع در تقویم کاری سازمان ملل متحد است.

او افزود:«ما متعهد هستیم که از امنیت کشورهای عربی، اسرائیل و کشورهای اروپایی حفاظت کنیم. روسیه و چین هم نمی خواهند که ایران به سلاح های هسته ای دست یابد.»

خانم کرافت در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«آمریکا با اصرار بر تمدید تحریم ها می کوشد از مردم سوریه، یمن، لیبی، لبنان و ونزوئلا حفاظت کند. فهرست کشورهایی که ایران با ارسال تسلیحات در آنجا درگیری و جنگ را تشدید می کند بسیار طولانی است.»

او افزود که در همکاری با برایان کوک، مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا مشغول مذاکره با اعضای شورای امنیت در مورد رای گیری مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران است.

کلی کرافت گفت این موضوع بسیار حساسی است که مردم جهان در نسل های آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او ضمن اشاره به این نکته که روسیه و چین با پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم تسلیمایت ایران مخالفند یادآوری کرد که بهترین راهبرد قانع کردن آنها به دادن رای ممتنع و پرهیز از وتوی پیشنهاد آمریکاست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود:«بگذارید واقع بین باشیم. ما می دانیم که روسیه و چین مخالفت خواهند کرد. ولی تلاش می‌کنیم سایر اعضای شورای امنیت را قانع کنیم تا چین و روسیه مثل قطعنامه مربوط به سوریه منزوی شوند چون این مسئله انتخاب بین آزادی و استبداد است.»

شورای امنیت سازمان ملل از ۱۳ سال پیش در چندین قطعنامه تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، [۲۷ مهر امسال] پایان ‌یابد.

آمریکا بشدت با برداشته شدن این تحریم مخالفت کرده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است که خواستار تمدید تحریم می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024