جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.07.2020, 16:28


کمپین حقوق بشر در ایران

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی، فعال مدنی که بیش از ۵ سال است در زندان به سر می برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از پرونده سازی جدید برای دخترش خبر داد و گفت که علیرغم پایان محکومیت زندان، از آزادی این فعال مدنی جلوگیری کرده‌اند.
خانم نعمتی به کمپین گفت که آتنا دائمی بیش از ۵ سال از مرخصی محروم است و بازجویان سپاه به او گفته اند چون از مواضع اش کوتاه نیامده اجازه آزادی مشروط، ملاقات حضوری و مرخصی به او نخواهند داد.

آتنا دائمی، فعال مدنی و فعال حقوق کودک ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۱۴ سال زندان محکوم شد. او را متهم به “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم” کرده بودند. در دادگاه تجدیدنظر، او از اتهام اختفای ادله جرم منع تعقیب خورد و براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال حبس از حکم او به اجرا درآمد.

حکم ۵ سال زندان آتنا دائمی روز ۱۴ تیر ماه به پایان رسید اما معصومه نعمتی، مادر او در مصاحبه با کمپین گفت: “پرونده جدیدی که برای آتنا باز کرده اند که اولین پرونده سازی نیست در این ۵ سال که آتنا زندان است این هفتمین پرونده است که برای برخی منع تعقیب خورده. پرونده اولیه خودش بود که اول به ۱۴ سال محکوم شد و با ماده ۱۳۴ پنج سال اجرایی شد. پرونده دیگری با دیگر دخترانم مشترک بود که منع تعقیب خورد. پرونده دیگری با گلرخ ایرایی که او هم زندانی است به صورت پرونده مشترک دارد که در ارتباط با اعدام زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی بود که سرود خوانده بودند. برای همین سرود خواندن پرونده جدید ساختند و در این پرونده سه سال و ۹ ماه زندان به آتنا و گلرخ ابلاغ شد که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دو سال و یک ماه قابل اجرا است و از روز یکشنبه همین حکم را برای آتنا به اجرا گذاشتند تا مانع از آزادی او شوند. “

مادر آتنا دائمی از صدور حکم زندان و شلاق برای یک پرونده دیگر برای این فعال مدنی خبر داد و به کمپین گفت: “برای چهلم کشته شدگان آبان که مصادف با شب یلدا بود آتنا و نرگس محمدی و تعدادی از بچه ها در بند زنان تحصن کردند. در جریان آن تحصن نرگس به زندان زنجان منتقل شد و آتنا را به انفرادی بردند و حدودا ۱۵ روز انفرادی بود و همزمان برای او پرونده درست کردند که هم سپاه روی این پرونده کار می کند و هم وزارت اطلاعات و نظرات کارشناس جفت این نهادها در پرونده است. آتنا سه بار برای این پرونده احضار شد اما چون از قبل ابلاغ نشده بود و به وکیلش اجازه اعلام وکالت در این پرونده نداده بودند دادگاه نرفت. در نهایت با حضور وکیلش موافقت کردند و ۲۴ اردیبهشت دادگاه برگزار با اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم برگزار شد. پرونده نقض خورد و چون ادله کافی برای این اتهامات وجود نداشت برگشت دادسرا. ۷ تیر دوباره به آتنا ابلاغ شد که باید دادگاه برود که ۵ دقیقه بود و دفاع هم نتوانست بکند. دهم تیر حکم دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به وکیل ابلاغ شد که این پرونده و این حکم جدا از پرونده مشترک آتنا با گلرخ است که حکم را از روز یکشنبه به اجرا گذاشته اند.”

پرونده دیگری که در زندان برای آتنا دائمی تشکیل شده به گفته مادر او با اتهام اخلال در نظم است. خانم نعمتی به کمپین گفت: “بازپرسی دادسرای اوین، آتنا را خواسته و به او گفته اند که پرونده دیگری باز شده و علیه آتنا به همراه مریم اکبری منفرد و لیلا حسین زاده و تعدادی از خانم های دیگر که در بند زنان زندان اوین زندانی هستند اعلام جرم کرده اند. گفته اند به خاطر شعاری که در ۲۲ بهمن ۹۸ سر داده اند اما آتنا می گوید شعار نبود و سرود ای شهید را خوانده اند. دوباره اتهام اخلال در نظم تفهیم شده و آتنا این اتهام را نپذیرفته.”

پرونده سازی های متعدد برای آتنا دائمی به گفته مادرش برای تحت فشار گذاشتن این فعال مدنی است، معصومه نعمتی به کمپین گفت: “آتنا به گفته ماموران سپاه هنوز از مواضعش کوتاه نیامده برای همین نمی گذارند آزاد شود. بازجویان به آتنا گفته بودند اگر تو یک درخواست عفو می نوشتی یا حداقل در رفتارت نشان می دادی که از مواضع ات کوتاه آمده ای قطعا با آزادی مشروط یا مرخصی تو موافقت می کردیم. اما چون نمی کنی تو را از همه چیز محروم می کنیم از مرخصی و ملاقات ملاقات حضوری و آزادی مشروط منع کردیم کوتاه بیایی و کوتاه نیامدی و الان کاری می کنیم که تو از طریق دیگری کوتاه بیایی. در واقع همین اتهام اخلال در نظم که داده اند فکر می کنم در همین راستا است که آتنا را از بند سیاسی بیرون بکشند بیرون و به عنوان یک زندانی خاطی معرفی کنند.”

معصومه نعمتی از پنج سال محرومیت از مرخصی و ملاقات حضوری آتنا دائمی به کمپین گفت: “آتنا از آذر ۹۵ که برای اجرای حکم بازداشت شد تا الان اصلا مرخصی نیامده. ما خیلی درخواست دادیم درخواست مرخصی درمانی و بعد مرخصی برای ازدواج هانیه(خواهر آتنا دائمی) خواستیم، بعد برای کرونا اقدام کردیم. همیشه می گویند دادستان مخالفت کرده و خیلی وقت ها اصلا ما را به دادستانی راه نمی دهند. الان هم مساله سلامتی آتنا برای ما بسیار مهم است. تقریبا ۸ ماه گذشته از اینکه پزشک آتنا گفته باید در بیمارستان مرخصی شود تا آزمایشات دقیق تری انجام شود. اما هر بار بهانه ای آوردند. یکبار گفتند برگه گم شد.ه یکبار گفتند اعتراضات آبان است. یکبار گفتند قاسم سلیمانی کشته شده و هر بار یک بهانه ای که نمی توانیم زندانی را بیرون بدهیم. بعد گفتند کرونا است. این در حالی است که دادگاهها را خیلی راحت و سریع برگزار می کنند و اصلا مساله کرونا برایشان اهمیتی نداشت. این که اصلا به سلامتی آتنا اهمیت نمی دهند خیلی برای ما مهم و نگران کننده است.”

انسیه دائمی، خواهر آتنا دائمی در توییتر شخصی خود درباره واکنش این فعال مدنی به حکم جدید نوشته است: “آتنا بعد از شنیدن حکم جدید دوسال حبس و ٧۴ضربه شلاق به بابا گفته من امروز آزادم چون آزادی به آن طرف میله ها بودن نیست و هر یک حکم جدید یعنی تایید آزادی من!”

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024