جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.07.2020, 17:16


شعبه دوم دادسرای «شهید مقدس» واقع در زندان اوین، دکتر هاشم آقاجری، استاد دانشگاه تربیت مدرس، را به عنوان متهم احضار کرد.

بر اساس این احضاریه، دکتر آقاجری باید شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ خود را به شعبه مذکور معرفی کند.

هنوز اتهامات انتسابی به دکتر آقاجری معلوم نیست اما به نظر می‌رسد احضار و اتهام انتسابی به بیانیه‌ای مربوط می‌شود که او در ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در اعتراض به کشتار معترضان در ایران صادر کرده است.

در ماه‌های گذشته نیز برخی از نهادها و افراد شبه نظامی زیر مجموعه یکی از نهادهای نظامی کشور، مستقر در دانشگاه تربیت مدرس به دلیل صدور بیانیه مذکور، از دکتر آقاجری به هیات انتظامی دانشگاه شکایت کرده‌اند.

بیانیه‌ای که به نظر می‌رسد مبنای احضار و اتهام انتسابی به دکتر آقاجری است چند روز پس از آغاز اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ و در واکنش به سرکوب خونین این اعترض‌ها صادر شد. هاشم آقاجری در این بیانیه  وسعت و شدت سرکوب‌ها، معترضان را حیرت‌آور خواند و نوشت: «جوانان، زنان و مردان هم‌وطن و ‏مظلومی» خواند  که «در زیر بار فشار کمرشکن تورم، گرانی، فقر و بیکاری، تبعیض و فساد و غارتگری ‏ساختاری و فراگیر صدای خرد شدن استخوان‌های‌شان را از گلو فریاد می‌کنند و خواهان رفع ظلم ‏و ستم هستند.»

هاشم آقاجری در پایان بیانیه خود نوشت:

«نظام ولایت‌فقیه در ایران در طول حداقل بیست و دو سال گذشته فرصت‌های بسیاری را برای ‏اصلاح، نوسازی و تضمین پایداری و بقاء خود سوزانده و از دست داده است و اینک با ضرباهنگی ‏تندتر در مسیری می‌راند که روزافزون، امکانات بقای خود را زایل و افق آینده خویش را تاریک‌تر ‏می‌کند و شمع امید به اصلاح و بقای خود را در دل‌های مردم ایران کم سو تر و کم سو تر می‌سازد، ‏رهبری آن تاکنون نشان داده است که برای حل – و در واقع به تعویق افتادن و انباشته شدن- ‏بحران‌های بنیادکن درونی و بیرونی جز به زور نمی‌اندیشد و حاصل زور جز ظلم نیست و حکومت بر ‏بنیاد زور و ظلم به فرموده پیامبر رحمت و عدالت، سرنوشتی جز فنا نخواهد داشت.»‏

متن کامل بیانیه‌ای که مبنای اتهام و احضار دکتر آقاجری است، در اینجا بخوانید:

بیانیه دکتر سید هاشم آقاجری درباره سرکوب اعتراضات سراسری اخیر ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024