چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.07.2020, 9:04


خبرگزاری آناتولی: جلسه دادگاهی رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست که ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در سرکنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید، آغاز شد.

این جلسه با محاکمه ۲۰ مظنون به اتهام «طراحی و ترغیب به قتل عمد وحشیانه» و «طراحی و شکنجه با هدف قتل عمد» آغاز به کار کرد.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل خاشقجی که در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استانبول آغاز شد، هیچ یک از ۲۰ متهم فراری شرکت نکردند.

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی به همراه وکیل خود در جلسه محاکمه حاضر شد و روند رسیدگی با قرائت خلاصه کیفرخواست آغاز شده و با اظهارات خدیجه چنگیز به عنوان شاکی پرونده ادامه یافت.

از متن کیفرخواست

در این کیفرخواست ۱۱۷ صفحه‌ای برای ۲۰ متهم پرونده قتل جمال خاشقجی به اتهام «طراحی و ترغیب به قتل عمد وحشیانه» و «طراحی و شکنجه با هدف قتل عمد» تقاضای صدور مجازات حبس ابد شده است.

در این کیفرخواست آمده است: احمد بن محمد العسیری و سيف سعد القحطانی با طراحی قتل جمال خاشقجی دستورات لازم را به دیگر متهمان داده‌اند.

به سرلشکر منصور عثمان محمد أباحسين افسر اطلاعاتی عربستان سعودی دستور بازگرداندن جمال خاشقجی به این کشور در دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد داده شد. انتقال خاشقجی به عربستان نیز بر عهده احمد بن محمد العسیری بود. در صورت عدم اجرای این امر یک تیم ۱۵ نفره برای قتل خاشقجی نیز تشکیل داده بودند.

محمد سعد حسين الزهرانی با تیم ۱۵ نفره پس از دریافت اطلاعات و دستورالعمل‌های لازم، سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول را محل ملاقات با مقتول تعیین کردند. هرگونه احتمال برای پیش و پس از این حادثه برنامه‌ریزی شده بود.

جمال خاشقجی توسط ماهر عبدالعزيز مطرب، ذعار غالب الحربی، بدر لافی العتيبی، وليد عبدالله الشهری، فهد شبيب البلوی، تركی مشرف الشهری، صلاح محمد الطبيقی، سيف سعد القحطانی، مصطفى محمد المدنی و محمد سعد الزهرانی در ساختمان سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول خفه و کشته شده است.

همچنین گزارش آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی در مورد قتل جمال خاشقجی در این کیفرخواست ضمیمه شده است.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در ۲۰ اکتبر همان سال قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از “درگیری” با چند نفر در داخل کنسولگری “فوت” کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که ۵ تن از متهمان پرونده قتل خاشقجی به اعدام و سه مظنون نیز مجموعا به ۲۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

سعود القحطانی، از نزدیکان و مشاور محمد بن سلمان، احمد العسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات و محمد العتیبی، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول که احتمال نقش آنان در این جنایت وجود دارد، توسط دادگاه مذکور تبرئه شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه ۳۱ اکتبر سال گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024