پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.06.2020, 18:54

بیانیه اعتراضی ۳۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی و اجتماعی ایران


بیش از ۳۰۰ تن از کنشگران اجتماعی،‌سینماگران، ‌جامعه‌شناسان،‌ نویسندگان، ‌شعرا و روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای به نبود آزادی بیان و تداوم تکرار اتهام اقدام علیه امنیت ملی اعتراض کردند. در میان امضاکنندگان اسامی چهره‌های شناخته شده‌ای چون نورالدین زرین‌کلک، ‌بابک احمدی، کامران شیردل، سیدعلی صالحی،‌ منیژه حکمت، پگاه آهنگرانی، حمید نعمت‌الله، علی مصفا، احمد بخارایی، حسن محدثی، سامان سالور، عنایت سمیعی،‌ بهزاد شیشه‌گران، پرستو فروهر، عبدالرضا کاهانی و فرهاد گوران دیده می‌شود.


«هشدار به تداوم سانسور

بیش از صد سال است که ملت ایران برای دستیابی به آزادی‌های مدنی و در بلندای آن، آزادی بیان، تلاش‌ها و رشادت‌های فراوان کرده است و در این راه،‌ بسیاری رنج کشیدند و جان باخته‌اند.

آزادی بیان، نقد را به ارمغان می‌آورد و پویایی و توسعه‌ی جامعه در گستره‌ی نقد ممکن می‌گردد. انتقاد و آزادی بیان،‌ حق همگان است. حبس آزادی بیان و اعمال سانسور و نیز محاصره کنشگران اجتماعی راه فساد را برای متخلفان هموار می‌سازد؛ از این‌رو ایستادگی در برابر سانسور، ‌گونه‌ای مبارزه با نادانی و تباهی است و تن‌دادن به سانسور، فساد و ناهنجاری را فراگیر می‌کند.

هنرمندان، جامعه‌شناسان، فیلمسازان، روزنامه‌نگاران و کنشگران اجتماعی از جمله چشمان مراقب و چراغ‌های هشدار جامعه هستند که با رویکرد چاره‌اندیشی و تدبیر،‌ آسیب‌ها و کاستی‌ها را بیان می‌کنند. هیچ خردمندی این مراقبان هوشتار را در بند و محصور نمی‌کند.

این پندار  که هر نقدی به ساختارها، «اقدام علیه امنیت ملی» است، ‌مبنای علمی ندارد و مغایر حق آزادی بیان و مصداق سانسور است. به تحقیق این سانسور و کنترل محتواست که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد و ناامنی، بی‌اعتمادی و ناهنجاری‌ها را گسترش می‌دهد.

ما هشدار می‌دهیم،‌ در شرایطی که با این همه ناکارآمدی و فساد ساختاری روبرو هستیم، چنانچه مقامات ارشد در بدنه نظام، اصول مهم آزادی‌های مدنی از آن جمله، آزادی بیان را نادیده بگیرند و پیوسته با رویکردی تمامیت‌خواهانه اه هرگونه انتقاد و پرسشگری را به بهانه‌ی اقدام علیه امنیت ملی مسدود کنند، تصلب و خام‌اندیشی در قالب جهل مقدس به نهادینه شدن فساد می‌انجامد و بیش از پیش موجبات ناامیدی مردم ایران فراهم می‌شود. بی‌گمان این همه به فروپاشی اجتماعی خواهند انجامید.

جمعی از هنرمندان، پژوهشگران علوم انسانی، نویسندگان، سینماگران و روزنامه‌نگاران
خرداد۱۳۹۹»

***

بیانیه نویسندگان و هنرمندان به مورد خاصی اشاره نکرده اما در ماه‌های اخیر شماری از اعضای کانون نویسندگان زندانی شدند، علیه سه روزنامه‌نگار شامل خسرو صادقی بروجنی، کیوان صمیمی و شهرام صفری، احکام زندان صادر شد، سپیده قلیان فعال مدنی برای اجرای حکم پنج سال زندانش احضار شد، و حتی دامنه احضارها، تهدیدها یا ممنوعیت از کار به عادل عساکره (معلمی در دارخوین)، ابراهیم شوریانی (مدیر یک کانال تلگرامی در بانه) و محمدرضا حیاتی (گوینده تلویزیون) نیز رسید.

این فشارها شامل سینماگران نیز می‌شود. در یکی از آخرین موارد، چند روز پس از آنکه محمد رسول‌اف جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را برای فیلم “شیطان وجود ندارد” دریافت کرد، برای اجرای حکم یک سال زندان به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به دادسرای فرهنگ و رسانه فرا خوانده شد.

هم‌چنین امروز  اعلام شد ترانه علیدوستی،‌ بازیگر محبوب سینمای ایران با شکایت معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا به ۵ ماه زندان محکوم شده است. اتهام خانم علیدوستی «توهین به نیروی‌ انتظامی» اعلام شده و ظاهرا مربوط به بازنشر  فیلم رفتار مامور گشت ارشاد با یک خانم بوده است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024