جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.05.2020, 20:13

سریال قتل‌های ناموسی ادامه دارد


ایرنا - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان گفت: دختر ۱۸ ساله‌ای که بر اثر به آتش کشیدن خانه توسط برادرش دچار جراحات و سوختگی شدید شده بود، شب گذشته جان خود را از دست داد.

سرهنگ مجید رسول زاده فرساد عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیان جزئیات این حادثه افزود: برادر این دختر ساکن محله سلیمانداراب شهر رشت با ازدواج او با مرد مورد علاقه‌اش مخالف بود اما وقتی در جلوگیری از این ازدواج موفق نشد در اقدامی نسنجیده، خانه پدری را به آتش کشید که در این حادثه خواهر و مرد مورد علاقه‌ وی دچار سوختگی شده و به بیمارستان ولایت رشت منتقل شدند.

وی تصریح کرد: متهم در اظهارات خود، دلیل ارتکاب این جرم را مخالفت با ازدواج خواهرش با مرد مورد نظر او و اختلاف سنی ۱۲ ساله میان آنها عنوان کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه برادر این دختر  دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده است، تاکید کرد: کنترل خشم و تفکر در عواقب جبران‌ناپذیر اینگونه اقدامات خشن، عامل مهمی در پیشگیری از این جرائم است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتباط منطقی و صمیمی میان اعضا خانواده اظهار کرد: همه باید تلاش کنند که آستانه تحمل خود را بالا برده و هماره دلیل و رفتار منطقی را در قضاوت‌های خود ملاک عمل قرار دهند.

سرهنگ رسول زاده نداشتن آگاهی از قوانین، نبود ارتباط منطقی و صمیمانه  بین اعضاء خانواده، عدم درک متقابل افراد از یکدیگر و کم‌توجهی به موازین و دستورات دینی را از دلایل بروز چنین حوادثی عنوان و تصریح کرد: تربیت صحیح فرزندان و آموزش درست آنان در کسب مهارت های زندگی نیز می‌تواند در پیشگیری از این حوادث نقش بسزایی داشته باشد.

***

سیزده سؤال درباره قتل رومینا سیزده ساله
محمد فاضلی

رومینا دختر سیزده ساله‌ای که با پسری از خانه فرار کرده بود، بعد از دستگیری و بازگرداندن به خانه، توسط پدرش، با داس، در قتلی ناموسی، کشته شده است. چند خبرنگار از صبح تا حالا خواسته‌اند تحلیلم را بنویسم، اما من چند سؤال دارم.

یک. آیا رومینا به حقوق فرزندی‌اش آگاهی داشت؟ آیا او در مدرسه یا هر جای دیگری درخصوص خشونت خانگی یا هر تهدید دیگری که ممکن است یک دختر نوجوان را تهدید کند آموزش دیده بود؟

دو. آیا رومینا در زمانه‌ای که سن و سال اولین ارتباط‌های عاشقانه و جنسی به همین حدود سیزده چهارده سال کاهش یافته است، برای مدیریت عواطف و احساسات انسانی‌اش آموزشی دریافت کرده بود؟

سه. آیا قانون جامع و کم‌نقصی وجود دارد که از فرزندان و بالاخص دختران در مقابل خشونت‌های خانگی – از تحقیر گرفته تا کودک‌آزاری، تجاوز جنسی و قتل – دفاع کند؟

چهار. آیا رومینا به مراکز مشاوره، مراجع حقوقی مسئول در زمینه حمایت از حقوق کودکانی که ممکن است در معرض خشونت خانگی قرار گیرند، دسترسی داشت؟ آیا او شماره تلفن‌ مراکزی را که می‌توانستند از او در مقابل خشونت خانگی دفاع کنند، می‌دانست؟

پنج. آیا پدر رومینا برای اعمال آن‌چه خیر فرزندش می‌دانسته – ممانعت از ازدواج با فرد نامناسب – به مراکز مشاوره یا هر مرجع کمک‌کننده دیگری دسترسی داشته است؟

شش. آیا جامعه در حال گذار ایران به اندازه کافی درباره پدیده‌های ناشی از تغییرات اجتماعی – از جمله همین بروز زودهنگام احساسات دختران و پسران و ارتباطات جنسی – دانش، خرد و گفت‌وگو تولید می‌کند؟ (همین دیروز در شمال میدان تجریش، کمی بالاتر از مرکز خرید ارگ، دختر و پسری در همین سن و سال را دیدم که در تاریکی پیاده‌رو، عاشقانه یکدیگر را بغل کرده بودند، پدیده تا این حد عادی شده است.)

هفت. آیا رومینا مدرسه می‌رفت؟ آیا نظام آموزش و پرورش ما در قبال بروز چنین مسائلی مسئولیتی دارد؟ آیا معلمان و مدیران مدرسه مسئولیت داشتند وضعیت روحی او را زیر نظر داشته و نسبت به بروز واقعه‌ای نظیر فرار او با یک پسر حساسیت نشان دهند؟

هشت. آیا پلیس به ابزارهای قانونی لازم برای بررسی شرایط روحی و روانی اعضای خانواده و ممانعت از بروز خشونت احتمالی مجهز است؟

نه. آیا پلیس، بهزیستی، قوه قضائیه و ... مجازند آمارهای قتل‌های ناموسی را منتشر نکنند و به گونه‌ای عمل کنند که گویی این چنین وقایعی در کشور رخ نمی‌دهند؟

ده. آیا کسانی که نقشی در توقیف نُه ساله فیلم «خانه پدری» (با محوریت قتل ناموسی) – فقط به عنوان ابزاری برای طرح مسأله و نمادی از گفت‌وگوی اجتماعی درباره پدیده قتل ناموسی - داشتند و حتی پس از صدور مجوز اکران، باز هم آن‌را از اکران بازداشتند، نقش و مسئولیتی در این گونه قتل‌ها دارند؟ آیا آن‌ها به جز پنهان کردن این رخدادها و پاک دانستن جامعه از این گونه وقایع، راهبرد و راهکار دیگری هم برای جلوگیری از تکرار این وقایع دارند؟

یازده. آیا این ظرفیت در رسانه صدا و سیما وجود دارد که آزادانه در این ماجرا ورود کند و از همه جوانب حقوقی، روانی، خانوادگی، جامعه‌شناختی و ... به مسأله بپردازد و جامعه را نسبت به چنین رخدادهایی آگاه کند و مبدأ گفت‌وگوی اجتماعی فراگیری درباره این پدیده باشد؟ آیا صدا و سیما اجازه خواهد داشت ابعاد واقعی این گونه قتل‌ها در ایران را آشکار کند؟

دوازده. سیاست و جامعه ایران امروز تا چه زمانی می‌خواهد یا می‌تواند وضعیت «سکس» و «امر جنسی» را زیر فرش جارو کرده و چنان با آن روبه‌رو شود که گویی وجود ندارد یا به‌سامان است؟ نظریه سیاست بدن و مواجهه با امر جنسی در این کشور که سیاست اجتماعی و فرهنگی بر اساس آن تدوین می‌شود چیست؟ کجا درباره آن بحث شده و جامعه در جریان آن قرار گرفته است؟ بنیاد  خِرَد_جنسی این جامعه چیست و کجا و چگونه این خرد بررسی می‌شود؟ سیاست اجتماعی  امر جنسی در جامعه ایرانی چگونه وضع می‌شود؟

سیزده. سیاست رسمی حکومت برای حفاظت از کودکان، زنان و قربانیان خشونت خانگی چیست؟ آیا سندی بالادستی برای مهار این پدیده وجود دارد؟

قتل رومینا ریشه‌های اجتماعی، سیاسی و سیاستی دارد که اگر کاوش نشوند، دردی درمان نمی‌شود. بُهت، حیرت و گریستن بدون پرسش و پاسخ مطالبه کردن، بی‌فایده است.


***

چند نقل قول از کتاب «فاجعه خاموش» (قتل‌های ناموسی)، نوشته‌ی پروین بختیار نژاد:

* «در همسایگی ما زنی در سن بالای ۵۰ سال به دلیل آنکه به پسر او گفته بودند که مرد همسایه در حیاط خانه‌ی شما با مادرت در حال صحبت بود، به دست پسرش به قتل رسید»

* «خانمی در شوش دانیال می گفت: در همسایگی ما خانواده‌ای زندگی می‌کند که روزی دخترش به مادرش گفته بود: مادر من از پسری خوشم آمده و دوست دارم با او ازدواج کنم. تو برو با بردارها و پسر عموهایم صحبت کن تا اجازه دهند من با آن پسر ازدواج کنم. مادر می گوید: بسیار خوب، تو در خانه بمان تا به مغازه برادرت بروم و با آنها حرف بزنم. پس از مدتی به جای مادر، بردارها به همراه پسر عمو وارد خانه می‌شوند، دختر را به حمام می برند و در همانجا سر او را می برند»

* «به غیر از قتل‌های ناموسی که علنا اعلام می‌شود، خراب شدن دیوار بر سر دختران، کشف جسد در رودخانه و مرگ بر اثر سم نیز مشاهده می شود که این قتل ها نیز، مشکوک به قتل‌های ناموسی ست»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024