پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.05.2020, 17:13


فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، از لغو محکومیت پنج ساله موکلان خود خبر داده است. کمپین “دفاع از بازداشت شدگان هفته تپه” اعلام کرده اسماعیل بخشی، علی نجاتی، محمد خنیفر، مرضیه امیری، عاطفه رنگریز، ندا ناجی، لیلا حسین‌زاده و سهیل آقازاده در میان این افراد قرار دارند.

هم‌چنین محکومیت امیرحسین محمدی‌فرد سردبیر نشریه گام به‌همراه اعضای هیات تحریریه نشریه ساناز الهیاری، عسل محمدی و هیراد پیربداقی بازداشتی دادگاه هفت‌تپه و همچنین حسن سعیدی فعال سندیکای کارگران شرکت واحد نیز تاکنون تمام احکامشان لغو شده است.

سه تن از کسانی که احکام محکومیت آنها لغو شده از کارگران شرکت نیشگر هفت‌تپه هستند. بخشی و خنیفر، کارگران اخراجی هفت تپه هستند و نجاتی بازنشسته این شرکت. این سه فعالان سندیکایی بارها در سال‌های گذشته احضار و بازداشت شده‌اند.

هفت تپه در دو سه سال اخیر شاهد اعتراضات متعدد کارگران و کارکنان این شرکت بود. شرکت هفت تپه در سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی فروخته شد و عامل اعتراض و اعتصاب کارگران آن، این واگذاری و دستمزدهای معوقه بود. اسماعیل بخشی که در اعتراضات کارگری هفت تپه، سخنگو و نماینده معترضان بود، شهریور ۹۸ به ۱۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. او آبان این سال با وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی، موقتا و تا تکمیل پرونده، از زندان بیرون آمد.

عاطفه رنگریز و مرضیه امیری، در تظاهرات روز جهانی کارگر در سال ۹۸ به همراه چند فعال دانشجویی دستگیر شده بودند. طبق حکم قوه قضاییه، ندا ناجی، دیگر فعال مدنی نیز که در همین روز بازداشت شده بود و در مرخصی به سر می‌برد،  به زندان باز نخواهد گشت.

سپیده قلیان، کنشگر اجتماعی که در حمایت از اعتراضات هفت تپه به ۱۸ سال حبس محکوم شده، در فهرست عفو قرار ندارد. او که هم اینک با وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی بیرون از زندان است، در توییتی نوشت: «عاطفه رنگریز در حالی مشمول عفو شد که در مدت بازداشت انواع شکنجه‌های روحی و روانی را متحمل شد، ۳ بار هم قرار وثیقه برایش صادر شد و هر سه بار قرار لغو شد. با اینهمه به این دختر قوی آزادیش رو تبریک می‌گم.»

اعضای تحریریه نشریه اینترنتی گام نیز در ارتباط با انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به اعتراضات کارگری هفت‌تپه دستگیر شده‌اند.

فعالان سندیکایی هفت‌تپه در حالی مشمول بخشودگی قرار گرفته‌اند که دادگاه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت به اتهام فساد مالی، رشوه و اختلاس ارزی، پشت درهای بسته جریان دارد. یک فقره از اتهامات امید اسدبیگی، مدیرعامل ۳۳ ساله هفت تپه این است که یک میلیارد و پانصد میلیون دلار ارز دولتی برای رسیدگی به وضع شرکت دریافت کرده اما ارز را در بازار آزاد فروخته است. پای غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و همسرش نیز به اتهام دریافت صدها هزار دلار رشوه به این پرونده باز شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024