جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.04.2020, 22:33


دویچه وله فارسی

تعداد قابل توجهی از جان باختگان بیماری کووید۱۹ در ایالات متحده را سیاه پوستان تشکیل می دهند. در شهر شیکاگو سیاه پوستان هفت برابر بیشتر از جمعیت سفید پوست این شهر در معرض ابتلا به ویروس کرونا و یا خطر مرگ قرار دارند.

ویروس کرونا باعث شده که اختلاقات طبقاتی در جامعه به نحو روشن‌تری آشکار شود. لوری لایت فوت، شهردار شیکاگو از آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این شهر وحشت کرده است. او می‌گوید: «تعداد سیاه‌پوستان مبتلا به این ویروس هفت برابر بیشتر از هر گروه دیگری در جمعیت شهر است.»

تا کنون پژوهش سراسری در آمریکا در این باره صورت نگرفته است، اما آمار و ارقام به وضوح نشان می‌دهند که در چندین شهر ایالات متحده شمار قربانیان آمریکایی آفریقایی تبار بیماری کووید۱۹ به مراتب از جمعیت سفید پوست این کشور بیشتر است.

شهردار شیکاگو  می‌افزاید که “این ارقام سبب نگرانی در خصوص شیوع ویروس کرونا و نابرابری در بین اقشار جامعه می‌شود”.

برای نمونه در شهر نیواورلئان در لوئیزیانا حدود ۲۹ درصد از جمعیت سیاه پوست هستند. اما در میان کسانی که در این شهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، حدود ۷۰ درصد را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند.

لیندا ری موری، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ایلینویز در این باره می‌گوید که این موضوع هیچ ارتباطی با کرونا ندارد بلکه کرونا آنچه را که از مدت‌ها پیش در جامعه  وجود دارد آشکارتر کرده است. ری موری خاطر نشان می‌کند: «در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، ما شمار بیشتری بیمار مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی داریم و این موضوع باعث آسیب‌پذیرتر بودن بیشتر این افراد می‌شود.»

برخورداری از امکانات اجتماعی بهتر

آمار نشان دهنده آن است که احتمال ابتلا به ویروس کرونا به عوامل گوناگونی از جمله سطح فرهنگ و آموزش، تعداد جمعیت ساکن در منطقه مسکونی، توانایی پرداخت هزینه درمان و یا مراجعه به پزشک و امکان دسترسی سریع به یک بیمارستان مجهز در محله نیز بستگی دارد. در تمام این موارد امکانات زندگی سفیدپوستان به طور متوسط از سیاه‌پوستان بیشتر است.  این وضعیت همچنین بدان معنی است که بیشتر سفیدپوستان در خانه کار می‌کنند، در حالی که احتمال تماس سیاه‌پوستان با افراد  دیگر بیشتر است.

یکی از شهروندان آلمان در این باره به خبرنگار شبکه اول تلوزیون آلمان در این باره می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که سفیدپوستان مسن و ضعیف از کووید۱۹ می‌میرند. این تصویری بود که از اخبار نقاط گوناگون جهان به دست می‌آمد.» شهردار شیکاگو هم این موضوع را شنیده بود و فکر می‌کرد که “سیاهپوستان در برابر کرونا مصون هستند” اما اولین قربانی در این شهر یک زن آفریقایی‌تبار آمریکایی بود.

پاتریک هریس ، رئیس انجمن پزشکی آمریکا خاطر نشان می‌کند: «باید مددکاران اجتماعی، نمایندگان  پارلمان، اتحادیه‌ها و حتی باشگاه‌ها، همه و همه در جهت متوقف کردن گسترش ویروس کرونا کمک کنند و امکان انجام آزمایش کرونا نیز در این مناطق بیشتر شود.»

انجام آزمایش کرونا ضروری است تا بتوان افراد مبتلا به ویروس را از دیگران جدا کرد و به این ترتیب از گسترش بیماری جلوگیری به عمل آورد ولی مشکل اینجا است که آزمایش کرونا باید توسط پزشک نوشته شود و کسی که امکان مراجعه به پزشک را ندارد، از امکان انجام آزمایش هم برخوردار نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024