جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.04.2020, 18:34

اتحاد جمهوریخواهان ایران:


برای آزادی فوری زندانیان سیاسی!
در محکومیت صدور احکام درازمدت علیه فعالان مدنی!
علیه تبدیل شدن زندان‌ها به قتلگاه زندانیان!

طی روزهای اخیر خبر شورش در زندان‌های خرم آباد، الیگودرز، تبریز، سقز، الوند همدان، شیراز، اهواز و چندین شهر دیگر منتشر شده‌است. در زندان شیبان اهواز ابتلاى چند تن از زندانيان سياسى به ويروس كرونا موجب هراس زندانیان و درگیری با زندانبانان گشته‌است. خبرها حاکی از مرگ و زخمی شدن تعدادی از زندانیان در این زندان است. ادامه‌ی وضعیت فعلی بدون یک اقدام عاجل می تواند به یک فاجعه‌ی انسانی تبدیل شود.

در شرائطی که شیوع ویروس کرونا هم‌چنان در حال گسترش است، روزانه هزاران تن  مبتلا و صد ها تن جان خود را از دست می‌دهند. هنوز اقدامات انجام شده علیرغم تلاش شبانه روزی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی کشور نتوانسته‌است، پیشروی اپیدمی کنونی را متوقف کند. زندان‌های کشور با توجه به تراکم درونی، امکانات محدود بهداشتی و درمانی در معرض تبدیل شدن به قتلگاه ساکنان خود هستند. اما علیرغم آگاهی بر وضعیت حاکم بر زندان‌های کشور، هم چنان  از آزادی آن‌ها خودداری می‌شود. این امر نه فقط خانواده‌های زندانیان، قبل از همه خود آن‌ها را نگران می‌کند. حکومت اعلام کرده است که تاکنون حدود ۹۰ هزار تن از زندانیان را آزاد کرده‌است، اما هنوز به مراتب تعداد بیشری در زندان‌ها به سر می‌برند و در معرض خطر ابتلاء جمعی به بیماری کووید۱۹ هستند.

زندانیان  سیاسی، عقیدتی، مدنی و مطبوعاتی به طور محدود و گزینشی آزاد شده‌اند. بخش اعظم آن ها هنوز در زندان‌هائی به سر می برند که در حالت عادی نیز از حداقل‌های درمانی لازم برخوردار نبوده‌اند. درخواست‌ها برای آزادی کسانی که فقط به‌خاطر بیان عقاید خود و فعالیت‌های مدنی در زندان هستند، گوش شنوائی پیدا نمی‌کند. برعکس، هم چنان بازداشت‌ها، محاکمات و صدور احکام دراز مدت برای فعالان مدنی ادامه دارد. دهم فروردین‌ماه شعبه‌ی ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی محمد نوریزاد، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و فاطمه سپهری، ۴ تن از نویسندگان «بیانیه ۱۴ نفر» را در مجموع به تحمل ۴۰ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این بیدادگاه همچنین به عنوان مجازات تکمیلی تحمل ۲ سال تبعید و ۲ سال ممنوع الخروجی این فعالان مدنی را نیز تائید کرد. نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌ها تنها به معنای تلاش برای قتل خاموش کردن آنان در شرایط گسترش بیماری کشنده‌ی کووید ۱۹ در کشور است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی است. هم چنین از مرخصی تمامی زندانیانی که آزادی آن‌ها خطری متوجه جامعه نمی‌کند، دفاع می‌کند. ما نیروهای آزادی‌خواه و دمکرات کشورمان را به همکاری و همگامی در جهت دفاع از حق حیات زندانیان در شرائط بحرانی کنونی فرامی‌خوانیم و از سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر می‌خواهیم از حقوق انسانی همه‌ی کسانی که در زندان‌های جمهوری اسلامی در معرض خطر اپیدمی و مرگ قرار دارند، دفاع کنند و خواستار آزادی و تامین امنیت جانی آنان شوند.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۳ آپريل ۲۰۲۰



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024