پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.02.2020, 22:26


دویچه وله: آمار گستردگی آلودگی به ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی را نگران کرده است. این سازمان به‌ویژه افزایش جهشی مبتلایان به این ویروس در ایران، ایتالیا و کره جنوبی را هشدارآمیز تلقی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی از جامعه بین‌المللی خواسته، خود را آماده مقابله با “همه‌گیری احتمالی” بیماری “کووید ۱۹” بر اثر ابتلا به ویروس کرونا کند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، به‌ویژه افزایش ناگهانی شمار مبتلایان در ایران، ایتالیا و کره جنوبی را “عمیقا نگران‌کننده” خوانده است.

ایران که در ۳۰ بهمن اولین موارد ابتلا به “کووید ۱۹” را گزارش داد در پنجم اسفند شمار فوتی‌ها را ۱۲ نفر نامید. کیانوش جهانپور، رئيس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه شمار مبتلایان را ۶۱ تن اعلام کرد.

در حالی که شبکه‌های مجازی طلایه‌دار انتشار اخبار ابتلا به کرونا در شهرهای مختلف ایران بوده ‌و آمار منتشرشده رسمی را تنها گوشه‌ای از واقعیت می‌دانند جهانپور اظهارات نماینده قم در مجلس در این مورد که تنها در این شهر ۵۰ نفر تا کنون بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند را رد کرد و “موجب تضعیف روحیه مردم” خواند.

احمد امیرآبادی فراهانی،‌ نماینده قم در جلسه علنی مجلس در روز دوشنبه عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را “صفر” نامید و گفت، حتی پرستاران نیز لباس مناسب قرنطینه ندارند. به گفته او، “روزانه ۱۰ نفر در قم” از پیامدهای این بیماری جان می‌بازند.

تاخت و تاز کرونا در ایتالیا

تنها ایتالیا تا روز دوشنبه از بیش از ۲۰۰ مبتلای جدید با پنج فوتی خبر داده است. افغانستان‌، بحرین، کویت، عمان و عراق نیز مواردی از ابتلا را گزارش کرده‌اند.

ایتالیا در مدتی‌ کوتاه تبدیل به بزرگ‌ترین کانون این بیماری در اروپا شده است. از روز جمعه تا حالا در این کشور پنج نفر در پی آلودگی به ویروس جدید کرونا یا “سارس ـ کوو ـ دو” کشته شده‌اند. آمار مریض‌های “کرونا مثبت” نیز به ۲۱۹ نفر رسیده است. موارد مرگ و میر بخصوص در مریض‌هایی گزارش شده که سنشان بالا بود و بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.

مقام‌های ایتالیایی پس از مشاهده اولین موارد مرگ و میر بر اثر کرونا اقدامات سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کردند. ۱۰ منطقه، از جمله در لومباردی و ونتو قرنطینه شد. مراسم کارناوال در ونیز، مسابقات بزرگ فوتبال و گردهمایی‌های بزرگ دیگر همه لغو شد. مدارس و دانشگاه‌ها در تمامی مناطق کرونازده به حال تعطیل در آمد و بسیاری از اماکن و سینماها بسته شد.

اروپا در مواجهه با کرونا

روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت ایتالیا، از برپایی جلسه‌ای اضطراری در روز سه‌شنبه در رم با حضور همتایان خود در کشورهای همسایه، از جمله ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان، خبر داد. قرار است در این جلسه راه‌های فرامرزی مقابله با آلودگی به ویروس کرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

وزیر بهداشت آلمان گفته است، در صورتی که انتقال این بیماری در آلمان بیش از این شود ممکن است تدابیر احتیاطی بیش‌تری در این کشور اتخاذ گردد. مؤسسه “روبرت کخ” در آلمان در حال حاضر بررسی نمونه‌های ارسالی مشکوک به کرونا را بر عهده دارد.

با وجود واگیری فزاینده “کووید ۱۹” ۲۶ کشور حوزه شنگن هنوز نیازی به بستن مرزها حس نکرده و به گفته اتحادیه اروپا، فعلا قرار نیست کنترل مرزی صورت گیرد. مرزهای ایتالیا نیز هنوز باز است. وزارت خارجه آلمان تنها از مسافران ایتالیا خواسته تا اسامی خود را در فهرست مقابله با بحران وارد کرده و اخبار را به طور مرتب دنبال کنند.

با وجود این دو مورد مشکوک به سرایت کرونا شب گذشته حرکت قطاری که از ونیز عازم مونیخ بود را مختل کرد و تا پاسخ آزمایش دو زن آلمانی قطعی نشد مسئولان اتریشی به این قطار اجازه حرکت مجدد ندادند.

در موریتانی نیز ده‌ها مسافر که از لومباردی و ونتوی ایتالیا می‌‌آمدند مجبور شدند ساعت‌ها در یک هواپیما منتظر بمانند. به علاوه، در لیون فرانسه به مسافران یک اتوبوس عازم از میلان به این دلیل که راننده علائم بالینی مشکوک بروز داده بود اجازه پیاده شدن داده نشد.

چین که آغازگر این بیماری بود و آمار فوتی‌هایش تا حالا از ۱۵۰ به دوهزار و ۵۹۲ نفر رسیده برای اولین بار در تاریخ خود پس از انقلاب فرهنگی برگزاری کنگره ملی خلق که برای اوایل مارس برنامه‌ریزی شده را لغو کرد.

افزایش جهشی بیماران “کرونا مثبت” در کره جنوبی از ۱۶۱ به ۷۶۳ نفر نیز باعث شده که بسیاری از کشورها سفرهای خود به این کشور را به‌شدت محدود کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024