پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2020, 13:31


دویچه وله: ابتلای سه نفر دیگر از بیماران بستری در قم و اراک به ویروس کرونا در ایران تایید شد. در بابل نیز دو فرد مشکوک به ابتلا به کرونا شناسایی شده‌اند. یک پزشک هم می‌گوید ده‌ها نفر با علایم کرونا در بیمارستان‌های قم فوت کرده‌اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد بر اساس شواهد آزمایشگاهی، ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کرووید۱۹ (کرونا) تایید شده و بیماران مذکور در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارند.

به گزارش “ایرنا”، کیانوش جهانپور درباره ابتلای ۳ نفر به ویروس کرونا جدید در قم و اراک گفت: «تا صبح امروز (پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸) آزمایشات از ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید ۱۹ حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ماست. با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید ۱۹ تایید شده در کشور به پنج نفر می‌رسد.»

جهانپور هم‌چنین از نشست “قرارگاه مقابله با کروناویروس” در صبح پنجشنبه خبر داده که در آن موضوعاتی همچون ساختار پیشگیری، شناسایی و مدیریت این بیماری و همچنین آمادگی مراکز فوریت‌های پزشکی و تیم های واکنش سریع، آمادگی تخت‌های بیمارستانی، آموزش همگانی و پروتکل بهداشتی پیشنهادی برگزاری انتخابات دوم اسفند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

طبق تصمیم “قرارگاه مقابله با کروناویروس” مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو شده و تمامی ماموریت‌های خارج از کشور نیز از دستور کار خارج شده‌اند.

به گفته کیانوش جهانپور، یکی از پیشنهادهای مطرح شده در نشست قرارگاه مقابله با کرونا، محدود کردن موقت رفت‌وآمد به حرم حضرت  معصومه، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محل تجمع در شهر قم بود که اجرایی‌شدن آن بر عهده استانداری قم است.

هم‌چنین وزارت بهداشت توصیه کرده که اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش‌آموزی همچنین تمام سمینارها و همایش‌ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی لغو شوند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد انتخابات روز جمعه مجلس گفت: «ملاحظه خاصی در این زمینه وجود ندارد و پیشنهادات و توصیه‌های پیشگیرانه و بهداشتی درباره انتخابات و به ویژه حوزه انتخابیه قم، به اطلاع ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور رسیده است.»

«ده‌ها نفر با علایم بیماری کرونا در قم فوت کرده‌اند»

دکتر محمد مولایی، پزشک ساکن قم که برادرش در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده، گفته است در بیمارستان کامکار قم که برادرش در آنجا بستری بوده، هیچ ایزولاسیونی صورت نمی‌گیرد، حتی خبر و هشداری هم در کار نیست.

دکتر مولایی روز پنجشنبه اول آذر (۲۰ فوریه) به خبرگزاری “رکنا” گفت «روز قبل از ICU بیمارستان کامکار قم به من خبر دادند تست کرونای برادرم مثبت شده است. این در حالی است که در این بیمارستان هیچ ایزولاسیونی صورت نمی‌گیرد. حتی خبر و هشداری هم در کار نیست. مسول آی‌سی‌یو روز اول به من گفت ما چند مورد دیگر با همین وضعیت داشته‌ایم که به مرور سطح اکسیژن آنها کاهش پیدا کرده و بعد انتوبه می‌شوند و بعد هم فوت می‌شوند. می‌گفت پروگنوز خوبی ندارند و لذا با تجربه ای که دارم احتمال زنده ماندن آنها پایین است.»

دکتر مولایی در ادامه می‌افزاید:  «به آنها گفتم برادر من هیچ سابقه بیماری نداشته است، اما گفت موارد قبلی هم سابقه بیماری نداشته‌اند. گفتند تمام تست‌ها منفی شده است و مشخص نیست این چه عفونتی است که تمام داروهای وسیع الطیف آنتی باکتریال و انتی ویرال را دریافت می‌کنند ولی علایم نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بدتر هم می‌شود. ظاهرا سیاست بر خاموش نگه داشتن بیماری بوده است.»

ادامه سخنان این پزشک تکان‌دهنده است. او می‌گوید: «جالب است که در مدت یک هفته‌ای که برادرم در بیمارستان بود درخواست تست عفونت کرونا برای او داده نشده بود و روز آخر با اصرار و خواهش من یک بال گرفتند و تست کرونا را به تهران فرستادند و امروز هم جواب تست آماده شد که مثبت بود. جالب اینکه که ده‌ها نفر با این علایم در بیمارستان‌های قم فوت کرده‌اند و علت را پنومونی و عفونت ریه اعلام کرده‌اند. و واقعا مشخص نیست پنومونی بوده ،انفلوآنزا بوده یا کرونا؟»

«ظاهرا تا کنون بنا نبوده است که از بیماران تست کرونا گرفته شود. من یک شب قبل از فوت برادرم در ICU به مسئول بخش گفتم از برادرم تست کرونا ویروس گرفته شود. جواب دادند ما تست کرونا تا حالا نگرفته‌ایم. با اصرار و خواهش من بالاخره این کار را انجام دادند. ضمن اینکه طی این چند هفته تعدادی دیگری بیمار با همین تابلو و علایم فوت کرده‌اند. برادر من که فوت شد هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت. ۶۰ ساله و معلمی بازنشسته بود که سابقه سفر به جایی هم نداشتند. در کوچه و بازار دچار کرونا شده است.»

دکتر مولایی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری رکنا به وزارت بهداشت پیشنهاد کرده که این وزارتخانه  از تمام بیمارستان‌ها و بخش‌های ICU که لیستی از بیمارانی که فقط با تابلو علایم عفونت تنفسی در طی یک ماه گذشته فوت کرده‌اند ارائه کند تا میزان مرگ‌ومیر و گسترش بیماری در سطح کشور مشخص شود.

شناسایی دو فرد مشکوک در بابل

هم‌زمان با تایید موارد جدید ابتلا به کرونا در قم و اراک، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مازندران از شناسایی دو فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان خبر داد.

به گفته مصطفی جوانیان “این دو فرد هم اکنون در قرنطینه قرار دارند و نمونه‌گیری از آنها در حال انجام است”. خبرگزاری “ایرنا” نوشته است جوانیان از دادن اطلاعات بیش‌تر در مورد بیماران مشکوک به آلودگی به ویروس جدید کرونا در حوزه استحفاظی این دانشگاه خودداری کرد و اظهارنظر دقیق در این مورد را به بعد موکول کرد.

پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود، هیچ موردی از این بیماری ویروسی در حوزه استحفاظی این دانشگاه مشاهده نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024