جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.02.2020, 18:22


دویچه وله: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از مرگ دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم در اثر شدت عوارض بیماری و عارضه ریوی خبر داد. شایعه واردات ماهی قرمز از چین و احتمال آلودگی از طریق مسافران ترانزیت به ایران هم خبرساز شد.

تنها یک روز بعد از اینکه وزیر بهداشت با اطمینان گفت که هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در سراسر ایران وجود ندارد، امروز ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) مرگ دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم تایید شد و دقایقی پیش محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم  خبر داد که هر دو بیمار مبتلا درگذشت.

قدیر با اشاره به تست دوم که مربوط به ژنتیک است گفت: «با مردم صادق هستیم و هر مسئله‌ای را با آنها در میان می‌گذاریم و به محض اعلام تست اول آن را اعلام کردیم.»

سایت شفقنا، دقایقی پیش‌تر در خبری کوتاه نوشته بود که یکی ازافراد مبتلا به ویورس کرونا، در یکی از بیمارستان‌های قم بستری بوده و در اثر شدت “عوارض بیماری و عارضه ریوی” درگذشته است.

به نوشته این سایت، تست اولیه از این بیمار روز دوشنبه گذشته از او گرفته و به تهران ارسال شده بود، که نتیجه اولیه آن امروز مشخص و اعلام شد.

ساعاتی قبل کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت امروز از “مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید” در شهر قم خبر داده و گفته بود که مبتلایان مشکوک تحت “ایزولاسیون و آزمایش‌های اولیه” قرار گرفتند و در نهایت، “آزمایشگاه مرجع” تایید کرد که این افراد به ویروس کرونا مبتلا هستند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایسنا گفت که این دو مورد مثبت مبتلا به کروناویروس، ایرانی هستند.

وزیر بهداشت دیروز با اطمینان گفته بود که هیچ موردی از آلودگی به ویروس کرونا در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد. او امروز بعد از مثبت بودن آزمایش دو مورد مشکوک در قم، ورود کرونا به ایران را تایید کرد.

آماده‌باش بیمارستان‌های قم

در همین حال، معاون وزیر بهداشت ایران از آماده‌باش بیمارستان‌های قم برای پذیرش بیمارانی با علائم مشکوک ابتلا به ویروس کرونا و بیماری‌های مشابه خبر داد.

او در گفت‌وگویی ویدئویی می‌گوید، یکی از بیمارستان‌ها به این منظور تفکیک شده و آماده‌باش بیمارستان دوم هم در دست انجام است.

قاسم جان‌بابایی همچنین گفت، پزشکان و کادر درمانی دستور آماده‌باش گرفته، لوازم مصرفی حفاظتی برای پرسنل و بیماران آماده شده و از نظر دارو “کمبودی وجود ندارد.”

او گفت، تا پایان این وضعیت در قم خواهد ماند. به علاوه، به دستور وزیر بهداشت، گروهی از اداره کل بیماری‌های واگیر برای مدیریت مقابله با بیماری کووید ـ ۱۹ و شیوع آلودگی به ویروس کرونا در قم مستقر شده‌اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم امروز در توئیتر نوشت که دولت همه توان خود را برای “اطلاع رسانی به‌موقع، آگاه‌سازی و مراقبت از تک‌تک شهروندان” در برابر ویروس کرونا به کار‌ می‌گیرد.

بر اساس آمار منتشر شده تا کنون ۱۷۰۰ نفر از پزشکان و امدادگران در چین مبتلا به بیماری تنفسی کرونا شده‌اند. با مرگ رئیس بیمارستانی در ووهان، تعداد قربانیان این بیماری در بین پزشکان و امدادگران به شش نفر رسیده است.

خروج دانشجویان ایرانی از قرنطینه

مقام‌های وزارت بهداشت تا پیش از این وجود هر گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور را رد کرده و نگرانی برخی کاربران در فضای مجازی را “شایعه‌های برخی در داخل و خارج از کشور” دانسته بودند.

وزیر بهداشت در ۱۸ بهمن با اطمینان گفته بود:«با وجود برخی شایعات توسط برخی جریانات از بیرون و درون کشور، هیچ موردی از آلودگی به کروناویروس جدید در هیچ نقطه‌ای از کشور نداشته‌ایم و تمام موارد مشکوک، منفی بوده است».

سعید نمکی، وزیر بهداشت  در مراسم “پایان ۱۴ روز قرنطینه دانشجویان ایرانی بازگشته از ووهان چین” در تهران سخن می گفت. این دانشجویان که تعدادشان۵۶ تا ۷۰ نفر اعلام شده، دو هفته پیش و بعد از درخواست‌های مکرر دانشجویان و خانواده‌های‌شان، با یک پرواز از چین به ایران منتقل و مستقیم وارد قرنطینه شدند.

یک هفته پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری ویروس جدید کرونا، ایران هواپیمایی را برای بازگرداندن دانشجویان ساکن شهر ووهان فرستاد.

با ورود این گروه از دانشجویان، برخی کاربران در فضای مجازی بابت ابتلای آنها به ویروس کرونا ابراز نگرانی کردند. ولی وزیر بهداشت گفت که نتیجه تمام آزمایش‌های انجام شده روی این دانشجویان منفی بوده و “نشان از عدم آلودگی آنها به ویروس کرونای جدید دارد”.

وزیر بهداشت ایران همچنین گفت که این دانشجویان “از این لحظه، نیازی به قرنطینه ندارند” و برایشان “گواهی سلامت” صادر می‌شود.

تعلیق پروازهای چین و لغو تورهای گردشگری

بازگشت دانشجویان ایرانی ساکن ووهان، تنها نگرانی از احتمال انتقال ویروس کرونا به داخل کشور نبوده است. بعد از بحرانی شدن وضعیت در شهر ووهان چین، بسیاری از کشورها همچون روسیه برای ورود مسافران از چین، ممنوعیت و محدودیت‌هایی برقرار کردند.

ایران اما بعد از گذشت هفته ها از شیوع این ویروس، به تازگی ممنوعیت‌هایی برای ورود پروازها از چین وضع کرده است. به گزارش رسانه‌های داخلی، ایران به درخواست وزارت بهداشت، پروازهای چین را به حالت تعلیق درآورده و انجمن صنفی آژانس‌ها هم اجرای تورهای چین را موقتاً متوقف کرده است.

وزارت بهداشت اعلام کرده که در ۳۶ مبادی ورودی به کشور، تیم‌های بهداشتی با تجهیزات مستقر هستند و وضعیت مسافران “به دقت” رصد می شود. اما در این میان به نوشته ایسنا، “پروازهای ترانزیت”، راه ورود چینی‌ها به ایران را بازگذاشته است.

رامین ذبیح‌مند، که ایسنا او را راهنمای چینی‌زبان و عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی معرفی کرده در این مورد گفت: «هرچند مسافران چینی، پس از تنش‌های سیاسی، به ندرت به ایران سفر می‌کنند و پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز با شیوع ویروس کرونا، تعلیق شده است اما هستند چینی‌هایی که واسطه‌ای و با پروازهای ترانزیت به ایران سفر می‌کنند».

از سوی دیگر، “برخوردهای نامحترمانه” با گردشگران چینی و سایر ملیت‌های آسیای شرقی”، این روزها یکی از موضوعات داغ در ایران است. گزارش شده که برخی رستوران‌ها و هتل‌ها در اصفهان و اردبیل از ترس ویروس کرونا، به گردشگران چینی خدمات ارایه نمی‌دهند.

آقای ذبیحی با انتقاد از این نوع رفتار، “صدا و سیما” را مقصر دانست که “هیچ آموزش و اطلاع‌رسانی درستی” ارایه نمی‌کند و باعث می شود مردم در برخورد “با هر ملیتی شبیه چینی‌ها، نگران شوند و بترسند”.

کرونا و ماهی قرمز سفره هفت سین

حالا این احساس نگرانی به سفره هفت سین مردم هم کشانده شده است و در روزهای اخیر در فضای مجازی صحبت از “ورود ماهی قرمز چینی و احتمال ابتلا به ویروس کرونا” است.

اداره کل دامپزشکی استان البرز با صدور اطلاعیه‌ای، آن را “شایعه” خواند و توضیح داد: «با توجه به انتشار اخباری در خصوص واردات ماهی قرمز از کشور چین در فضای مجازی، به اطلاع شهروندان می‌رساند ماهی قرمز سفره هفت  سین با اسم علمی(Carasius auratus auratus) جزو گونه‌های ماهی تولیدی در داخل کشور بوده و عمدتاً در شهرستان کاشان و استان گیلان تکثیر و پرورش داده می‌شود».

در ادامه این اطلاعیه که رسانهها متن کامل آن را منتشر کردهاند، تاکید شده که “تاکنون هیچ گونه واردات ماهی قرمز از کشور چین و یا سایر کشورها به منظور تامین ماهی قرمز سفره عید صورت نگرفته است”.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا هم درباره این موضوع، گفت: «تا جایی که می‌دانم واردات کلیه محصولات غذایی و حیوانی از کشور چین ممنوع شده و هیچ منطقی وجود ندارد که در شرایط اپیدمی موجود محصولات غذایی و یا حیوانی از چین وارد شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024