جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.01.2020, 19:00


دویچه وله فارسی

فریبا عادل‌خواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی فرانسوی، در اعتراض به عدم امكان ملاقات با شریک زندگی‌اش، رولاند گابریل مارشال، مقابل ورودی بند زنان زندان اوین تحصن کرد. ظاهراَ “عدم ثبت رسمی‌ ازدواج” این دو نفر مانع ملاقات است.

سعید دهقان، وکیل فریبا عادل‌خواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی فرانسوی، روز چهارشنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) با انتشار نامه‌ای، از تحصن موکل خود در مقابل درب ورودی بند زنان زندان اوین به دلیل ممانعت مسئولان زندان  از ملاقات او با شریک زندگی‌اش خبر داد.

آقای دهقان درخواست ملاقات خانم عادل خواه با گابریل مارشال را یک تقاضای ساده دانست که قاعدتاً نباید به دلایل “ملاحظات انسانی و اجتماعی” از سوی مقامات زندان رد می‌شد.

خانم عادل‌خواه در حالی اقدام به تحصن کرده که به گفته آقای دهقان، دچار “ضعف شدید ناشی از اعتصاب غذا” است.

فریبا عادل‌خواه و رولاند گابریل مارشال، هر دو از اعضای یک بنیاد پژوهشی دانشگاهی هستند. محور مطالعات هر دو فرهنگ و سنن مردم و اقوام خاورزمین است. عادل‌خواه تابعیت ایرانی فرانسوی و آقای مارشال تابعیت فرانسوی دارد.

خانم عادل‌خواه از خرداد ۹۸ به اتهام جاسوسی دستگیر و روانه زندان شد. رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی که برای دیدن او به ایران آمده بود نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” دستگیر شد و تا امروز چندین بار قرار بازداشت موقتش تمدید شده است.

دهقان که وکالت هر دو این محققان را برعهده دارد، گفت که همچنان امیدوار است مقامات مسئول در زندان اوین امکان ملاقات این دو زندانی را فراهم کنند.

او در نامه‌ای که امروز در اختیار رسانه‌ها قرار داد، اشاره کرده که آقای مارشال، تنها و دور از وطن خود در زندان است و هیچ كسی را جز خانم عادل‌خواه، به عنوان شریك زندگی خود ندارد.

ظاهراً مسئولان زندان اوین، “عدم ثبت رسمی‌ ازدواج” این دو زندانی را مانع ملاقات دانستند كه به گفته وکیل آنها، این موضوع منطقاً نمی‌تواند دلیل موجهی برای این ممنوعیت باشد.

آقای دهقانی به بیش از ٣٨ سال سابقه زندگی مشترك این دو در فرانسه اشاره و تصریح کرد: «بنا بر اصول حاكم بر شریعت و انسانیت، همین سابقه موید وقوع شرعی و عرفی عقد نكاح است. از سوی دیگر، نكاح عقدی، رضایی است و برخلاف طلاق، تشریفاتی نیست و عمل و رفتار طرفین در طول این مدت طولانی، فراتر از لفظ و كلام بوده و خود گواه وقوع عقد بر مبنای رضایت طرفین است.»

وی در بخش دیگری از نامه خود راهکار عملی ملاقات این زندانیان را “ثبت رسمی‌ ازدواج این دو در همان زندان” دانست، چراکه به باور این وکیل، گویا قرار نیست در روند موجود كه غالباً بر “بازدارندگی” تمركز دارد و ظاهراً از “تسهیل‌كنندگی” غافل شده، تغییری ایجاد شود.

آقای دهقان اضافه کرد که با این راهکار، هم می‌توان از ورود صدمات و لطمات روحی بیشتر بر گابریل مارشال در غربت جلوگیری كرد و هم می‌توان مانع “مجازات مضاعف” برای این بازداشت‌شدگان شد.

به گفته وکیل خانم عادل‌خواه، اعتصای غذای او که از روز سوم دی ماه شروع شده است، همچنان ادامه دارد به همین دلیل بسیار ضعیف شده است.

خانم عادل‌خواه علاوه بر تبرئه از اتهام جاسوسی، از اتهام تشویش اذهان عمومی ‌به واسطه “مخالفت با قانون حجاب اجباری و مخالفت با قوانین تبعیض آمیز میان زن و مرد” هم تبرئه شد. دادگاه اما همچنان دو اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم” و “تبلیغ علیه نظام” را در پرونده او ثبت کرده است.

پرونده رولاند گابریل مارشال نیز پس از تصمیم قضایی بازپرس و تایید دادستانی، با کیفرخواست اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” صادر شده است. قرار است پرونده او در دادگاه انقلاب بررسی ‌شود.

مقامات فرانسه نسبت به بازداشت و زندانی شدن این دو شهروند خود به ایران اعتراض کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024