شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.01.2020, 12:43


کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیایی که در ایران زندانی است، فاش ساخته مقام‌های امنیتی ایران به او پیشنهاد جاسوسی برای این کشور در ازای کاهش حکم حبس را داده‌اند.

روزنامه‌های گاردین و تایمز گزارش کرده‌اند این شهروند استرالیایی در نامه‌ای که به صورت قاچاقی از زندان خارج شده نوشته این پیشنهاد را رد کرده است. کایلی مور گیلبرت نوشته در مقابل این پیشنهاد سپاه پاسخ داده: «من جاسوس نیستم. هرگز جاسوس نبوده‌ام و هیچ علاقه‌ای به کار کردن برای نهادهای جاسوسی هیچ کشوری ندارم.»

این استاد دانشگاه در نامه خود آورده که حبس در سلول انفرادی به مدت ده ماه، سلامت روانی او را “به شدت آسیب زده است”. او همچنین اضافه کرده که همچنان از تماس تلفنی یا ملاقات حضوری محروم است و از این واهمه دارد که در صورت ادامه بازداشت و شرایط موجود، وضعیت روانی و روحی‌اش وخیم‌تر شود.

جمهوری اسلامی تا کنون تقاضای استرالیا برای آزادی کایلی مور گیلبرت را رد کرده است. این پژوهشگر به اتهام “جاسوسی” به ده سال حبس محکوم شده است. او در نامه خود نوشته مقام‌های امنیتی به او گفته‌اند چنانچه پیشنهاد جاسوسی برای ایران را بپذیرد حکم حبس او را به ۱۳ ماه زندان کاهش خواهند داد.

در یک ماه اخیر، نامه‌های متعددی از کایلی به بیرون از زندان اوین انتقال یافته است. جایی که او یک سال و نیم گذشته را به اتهام جاسوسی در آن سپری کرده و می‌گوید ماموران زندان برای افزایش فشار، کتاب‌هایش را هم از او دریغ می‌کنند. او قبلا نوشته بود که تلاش‌هایی در جریان بوده که همسرش را هم به ایران بیاورند.

کایلی شهریورماه ۱۳۹۷ زمانی که برای شرکت در هفتمین کنفرانس شیعه‌شناسی با مشارکت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد.

تا تابستان امسال که یک زوج استرالیایی دیگر به اتهام تصویربرداری با پهپاد در ایران دستگیر شدند، هیچ گزارشی از اینکه یک شهروند استرالیایی دیگر ماه‌هاست که در زندان اوین به سر می‌برد، منتشر نشده بود. اما پس از افزایش توجه‌ها به موضوع شهروندان استرالیایی بازداشت شده در ایران، مقامات کنبرا اعلام کردند که کایلی هم در ایران زندانی است.

پس از آن غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اتهام او را جاسوسی برای کشوری غیر از استرالیا اعلام کرد.

اما در حالی که مقامات استرالیا بر پرهیز از جنجال رسانه‌ای و سیاسی کردن پرونده کایلی مور تاکید دارند، او در یکی از نامه‌های خود به ماهیت سیاسی بازداشت‌اش اشاره کرده و می‌گوید در مهرماه گذشته دو گزینه در مورد پرونده او مطرح بوده، حکم ۱۳ ماه زندان که با مدت بازداشت او از مهرماه ۱۳۹۷ تا مهرماه امسال برابری می‌کرد؛ یا حکم ۱۰ سال زندان.

او در این نامه می‌نویسد که برای خرید غذا پول کمی دارد، اجازه تماس تلفنی با خانواده‌اش را ندارد و وضعیت فیزیکی و روحی‌اش رو به وخامت است و بارها به بیمارستان منتقل شده است.

کایلی همچنین به پیشنهاد جاسوسی برای ایران اشاره می‌کند و در نامه‌اش خطاب به کارشناس پرونده‌اش می‌نویسد:«لطفا این نامه را پاسخ منفی رسمی و قاطع من با پیشنهاد جاسوسی برای اطلاعات سپاه محسوب کنید و من تحت هیچ شرایطی تصمیم خودم را تغییر نخواهم داد.»

کایلی تاکید می‌کند که جاسوی نیست و نبوده و هیچ علاقه‌ای به همکاری با سازمان‌ جاسوسی هیچ کشوری ندارد و می‌خواهد پس از ترک ایران مانند یک زن آزاد زندگی کند، نه در سایه تهدید.

گزارش گاردین حاکی از آن است که اطلاعات سپاه کایلی مور را در فرودگاه و هنگام بازگشت به استرالیا دستگیر کرده است.

کایلی در یکی دیگر از نامه‌های خود به نقش همکاران‌اش در معرفی او به عنوان سوژه مشکوک به سپاه اشاره کرده بود.

به گفته کایلی، بارها از مسئولان زندان خواسته که او را از سلول انفرادی به بخش زنان زندان اوین منتقل کنند.

تلاش مقامات استرالیا بر این بوده که پرونده کایلی مور را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند. مریس پین،‌ وزیر امور خارجه استرالیا بارها در این زمینه با همتای ایرانی خود گفتگو کرده که آخرین آنها ملاقات هفته گذشته در هند بود.

اما به نظر می‌رسد کایلی به ادامه این رویکرد امیدوار نیست و می‌کوشد با بلند کردن صدای خود در جامعه بین‌المللی توجه‌ها را به پرونده خود جلب کند.


منابع: دویچه وله فارسی، ایندیپندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024