پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.01.2020, 11:15


ایرناپلاس- انتشارات اندیشه نو و تک درخت که ناشر کتاب‌هایی به زبان آذری هستند، به‌دلیل فروش کتاب‌هایی که مجوز ندارند، به مدت یک ماه پلمب شدند.

در روزهای گذشته خبر پلمب دفتر دو انتشارات پخش شد. یکی از آنها انتشارات «تک درخت» و دیگری انتشارات «اندیشه نو» بود که کتاب‌هایی به زبان آذری منتشر می‌کردند. روی اطلاعیه که بعد از پلمب دفتر انتشارات اندیشه نو به در این انتشارات چسبانده شده، نوشته شده است: «این دفتر انتشارات به دلیل نشر و فروش کتاب‌های غیرقانونی پلمب شده است».

پلمب این دو دفتر نشر در حالی انجام شده است که یوسف فرزانه، مدیر انتشارات اندیشه نو درباره چرایی این اتفاق به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این خبر برای این روزها نیست. یک سال پیش، وقتی که مغازه را بازدید کردند، تعدادی از کتاب‌های انتشاراتمان را با خود بردند. بعد از آن، مرا محاکمه و جریمه کردند و قرار شد یک ماه این مغازه را توقیف کنند که از بیست‌وسوم دی‌ماه تا بیست‌وسوم بهمن‌ماه این حکم اجرایی شده است. 

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، چرایی پلمب شدن این دفتر نشر برای مدت یک ماه است. فرزانه با اشاره به اینکه در حوزه نشر سابقه ۴۵ سال فعالیت دارد، تأکید کرد: گفتند که برخی از کتاب‌هایم مجوز ندارند. انتشارات اندیشه نو، پیش از انقلاب اسلامی ایران هم فعالیت می‌کرد. شاید منظورِ مسئولان، کتاب‌هایی است که پیش از انقلاب منتشر شده است. کتاب‌هایم درون انبار است و نمی‌دانم کدام کتاب‌ها مجوز دارند و کدام مجوز ندارند. ما از قبل از انقلاب فعال هستیم. کتاب‌هایی که مجوز بعد از انقلاب را نداشت، با خود بردند و من‌ را محکوم کردند.

به گفته این مدیر نشر، مسئولان قضایی هیچ ایراد دیگری بر روند فعالیت این انتشارات نگرفته‌اند، چراکه همه کتاب‌های انتشارات اندیشه نو با مجوز منتشر شده است. او در اظهارنظری عجیب ادامه داد: متوجه نبودم که برخی کتاب‌هایم مجوز ندارند، آن کتاب‌ها برای سال‌ها پیش بود و  گفتند که نباید آنها را بفروشید.

شاید فردی در کارهایم فضولی کرده باشد

فرزانه درباره چگونگی پیدا کردن کتاب‌هایی که به گفته او پیش از انقلاب مجوز چاپ و نشر گرفته است، توضیح داد: متوجه نشدم چگونه خبر وجود کتاب‌هایی که فراموششان کرده‌ بودم، پخش شده است. شاید فردی در کارهایم فضولی کرده باشد. نه‌تنها در ۴۵ سال فعالیت در حوزه نشر، بلکه در تمام عمرم تا به حال، حتی به کلانتری هم نرفته بودم.

حکم دیگر فرزانه برای این تخلف، دو روز زندان بود که او توانست هزینه آن را بپردازد و به زندان نرود و تنها دوره تعطیلی یک ماهه دفتر نشر را سپری کند. او با اشاره به اینکه به اندازه یک ماه به این انتشارات ضربه خورده است، بیان کرد: نوشته‌ای بر در انتشارات چسبانده‌اند که می‌تواند موجب شکل‌گیری تصور اشتباه درباره انتشارات اندیشه نو در ذهن مردم شود. روی در نوشته‌اند که این مغازه کتاب‌های بدون مجوز می‌فروشد، در صورتی که چنین چیزی ممکن نیست.

ارشاد: باید بررسی کنیم

فرزانه با اشاره به اینکه کتاب‌های این انتشارات، آثار ترجمه نیست که نیاز به رعایت کپی‌رایت باشد، گفت: کتاب ناشران دیگر را منتشر نکرده‌ام و کتاب ترجمه هم در مجموعه آثارم ندارم که بخواهم حق کپی‌رایت کتابی را پرداخت کنم. کتاب ترکی از شاعران و نویسندگان ترک زبان کشور خودمان با اجازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌کنم.

پیدا شدن کتاب‌هایی برای سال‌های پیش از انقلاب اسلامی و توقیف فعالیت یک انتشارات به مدت یک ماه، مسئله‌‎ای است که می‌توان روی آن تأمل کرد. با وجود پیگیری مداوم خبرنگار ایرناپلاس متأسفانه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب درباره صحت و سقم این ادعا هیچ‌گونه نظری ندادند و تنها محمدجواد مرادی‌نیا، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی به خبرنگار ایرناپلاس اعلام کرد: باید بررسی کنیم و ببینیم موضوع چه بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024