پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.01.2020, 21:00


محمدتقی کروبی: گفته بودند انتشار نامه پدرم به رهبر عواقب دارد

محمدتقی کروبی، فعال سیاسی و فرزند مهدی کروبی در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از سخت تر شدن شرایط حصر و محدودیت های جدید برای پدرش همزمان با بازداشت برادرش حسین کروبی خبر داد. او به کمپین گفت که ماموران امنیتی برادرش را تهدید کرده بودند که در صورت انتشار نامه پدرش درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه، با او برخورد خواهند کرد.

مهدی کروبی روز شنبه ۲۱ دی با انتشار نامه ای، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان “فرمانده کل قوا” مسئول مستقیم در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک سپاه دانسته و خطاب به او نوشت: “اگر در جریان بودید و با علم به موضوع به مسئولان نظامی و امنیتی و تبلیغاتی اجازه فریب مردم را دادید پس بدا به حال شما که بدون شک هیچ یک از شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری را بر اساس قانون اساسی ندارید.”

به نوشته مهدی کروبی در صورتی که آقای خامنه‌ای مطلع نبوده “پس بفرمایید که چه فرمانده کل قوایی هستید که آنان اینچنین شما و کشور را به بازی می‌گیرند. در این حالت هم مشخص است که فاقد شرط تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری هستید.”

محمد تقی کروبی به کمپین گفت که حسین کروبی به بند عمومی منتقل نشده، از محل نگهداری و وضعیت او خبری در دست نیست و ماموران امنیتی با یورش به منزل مسکونی و شکستن درب منزل حسین کروبی، وسایل شخصی او و فرزندانش را با خود برده اند.

روز سه شنبه حسین کروبی در حالی خود را به زندان اوین معرفی کرد که شب قبل ماموران امنیتی با هجوم به منزل مسکونی او درصدد بازداشت او بودند. حسین کروبی اما به سایت انصاف نیوز گفته بود که روز سه شنبه خود را به زندان اوین معرفی خواهد کرد. محمدتقی کروبی، برادر حسین کروبی در مصاحبه با کمپین گفت: “عدم انتقال برادرم به بند عمومی نشان دهنده این مساله است که مساله حکم قبلی او نبوده، بحث دیگری مطرح بوده و مهم تر اینکه در روز انتشار نامه پدرم با برادرم تماس گرفته و خواسته می شود که جلوی انتشار را بگیرد والا عواقبی برایش دارد. طبیعی است که تهدید پیشین و ریختن به منزل اش در حالی او به اوین مراجعه کرده و هیچ کسی در خانه نبود معنادار است. در منزل را شکسته اند، چند ساعت بازرسی کرده اند و وسایل خودش و بچه ها را برده اند اینها نشان دهنده این است که ارتباطی به موضوع قبلی نداشته و برای فشار بیشتر بر خانواده و خود آقای کروبی صورت گرفته.”

حسین کروبی اسفند ۱۳۹۵ به دلیل انتشار نامه پدرش به حسن روحانی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. برخی رسانه ها عنوان کرده اند که بازداشت او برای اجرای این حکم صورت گرفته است. اما محمدتقی کروبی این مساله را رد کرده و در مصاحبه با کمپین گفت: “همزمان با بازداشت حسین، کلیه ملاقات های افراد درجه دو و فامیل مثل عمه ام که تنها خواهر پدرم است با او قطع شده. ملاقات فرزندان برگشته به مانند یک سال پیش یعنی هفته ای یکبار و گیت بازرسی مجددا در درون منزل از امروز تعبیه شده. از نوروز امسال اجازه داده بودند ماهواره ای نصب شود و پدر دسترسی به یکی دو شبکه خبر بیرونی داشته باشد آن را قطع کرده اند. یکسری گشایش هایی شده بود که اجازه می دادند که اعضای خانواده با خود تلفن داشته باشند و آنها می گرفتند و با من هم صحبت می کردیم که اینها هم قطع شده. ارتباط تلفنی کاملا قطع است و روزنامه ها را محدودتر کرده اند امشب هم برادر دیگرم که رفته بود را راه نداده اند.”

او درباره نامه جدید مهدی کروبی که به شدت از رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده به کمپین گفت: “در رابطه با محتوای نامه، آقایان  باید پاسخ دهند که مگر محتوای نامه چه بوده که بعد از ده سال حصر هنوز محدودیت ها باید به این شیوه اعمال شود؟ اما اینکه چرا این اتفاق افتاد پر واضح است که مربوط به نامه اخیر ایشان به رهبری بوده و مسائلی که در ارتباط با مساله سقوط هواپیما مطرح کرده بوده. باز نشان دهنده بی قانونی است در حصر که هر لحظه می تواند گشایش اولیه هم که اتفاق افتاده بود اگر خوشایند آقایان نبود از بین برود. پدر ما در ۸۲ سالگی در حصر است الان بیش از ۹ سال است حصر ادامه پیدا کرده و این روند هم به نظر می رسد که بنا است تا زمانی که مسولان کشور به خصوص شخص اول نظام، خود را فراتر از قانون می بیند ادامه پیدا کند.”

مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز ایران از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به سر می برد. محمدتقی کروبی، پسر مهدی کروبی به کمپین گفت: “حاج آقا یک سیاستمدار فعال است ممکن است برخی با برخی نظرات و عقایدش همراه باشند برخی نباشند اما چون یک سیاستمدار فعال است از درون حصر هم بارها سخن گفته، نظرش را صریح گفته و حتی با رهبری مکاتبه صریح هم کرده و به خبرگان نامه صریح نوشته اما این بار که تحمل نشده فکر میکنم یک مقدار به وضعیت کشور هم برمیگردد. یعنی حاکمان شرایط خودشان را شکننده تر از قبل می بینند و تحمل شان نسبت به چندی پیش شاید کمتر شده.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024