پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.01.2020, 16:37


در پی هدف قرارگفتن هواپیمای مسافری اوکراینی توسط سپاه علیرضا قربانی دو کنسرت خود را لغو کرده و ۱۰۰هنرمند مشهدی از شرکت در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده‌اند. شماری از گروه‌های نمایشی نیز گفته‌اند که یکشنبه اجرا نخواهند داشت. خانه هنرمندان خواهان پاسخگویی به احساسات عمومی شد.

علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی، طی یادداشتی اعلام کرده که پس از “وقایع هولناک و باورنکردنی روزهای اخیر” کنسرت‌های برنامه ریزی شده برای روزهای ۲۶ و ۲۷ دی را اجرا نمی‌کند. او یکشنبه ۲۲ دی نوشت: «با صراحت تمام و آگاهی كامل، انتقاد جدی خود به رفتارهای غیر قابل گذشت و خلاف اخلاق را به دست اندركاران ابراز داشته و آرزو داریم كاش برای تسكین این اندوه جانكاه رفتار خردمندانه‌تر، صادقانه‌تر و مهربان‌تری در قبال هم وطنانمان خصوصا آنها كه در این مدت جگر گوشه‌های خود را در آغوش ندارند از جانب حاكمیت شاهد باشیم. شاید دره عمیقی كه بین مردم و ایشان است كمی هموار شود.»

این کنسرت‌ها قرار بود در قالب پروژه‌ “با من بخوان” اجرا شوند که یک اجرای الکتروآکوستیک جمعی با رویکردی اجتماعی انتقادی است.

قربانی گفته که مجموعه عوامل این پروژه سعی داشتند با زبان هنر، در احوالات روز جامعه با مردم هم‌نوا و همصدا باشند: «پس از وقایع هولناك و غیر قابل باور روزهای اخیر احساس كردیم اجرای این مجموعه حق مطلب این روزها را ادا نمی‌كند و قطعات، باید كامل‌تر شود تا هم حزن خانواده‌های این عزیزان را التیام باشد هم در حافظه جمعی تاریخی كشور این فاجعه غیر قابل باور به زبان موسیقی ثبت شود تا رسالت «با هم خواندن» را عهده‌دار شویم. پس علی‌رغم اشتیاق، تمهیدات جدی و اقدامات حرفه‌ای برای برگزاری كنسرت‌های تهران در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه، با آلام روحی بسیار، مصمم به تعهد حرفه‌ای و اجتماعی خود برای لغو كنسرت‌ها اقدام نمودیم.»

تعطیلی ده‌ها اجرای تئاتر

هم‌زمان تعدادی از گروه‌های نمایشی اعلام کرده‌اند که اجراهای یکشنبه ۲۲ دی ماه را در همراهی با مردم سوگوار تعطیل می‌کنند.

“سقوط در کوه مورگان” به کارگردانی منیژه محامدی، «فرانکشتاین» به کارگردانی ایمان افشاریان، “چنور” به کارگردانی قطب‌الدین صادقی و ۲۰ نمایش دیگر از جمله برنامه‌هایی هستند که در همبستگی عوامل نمایش با سوگ مردم اجرا نخواهند شد.

منیژه محامدی به ایسنا گفته است: «دوست داریم که همدردی خود را به این شیوه با هموطنان‌مان نشان دهیم. بویژه اینکه نمایش ما لبخند کمرنگی هم بر لب تماشاگر می‌آورد و فکر می‌کنیم مردم ما این روزها حال چندان خوشی ندارند  که بتوانند لبخندی به لب بیاورند . بنابراین با اینکه در مدت اجرای‌مان با چندین تعطیلی رو به رو بوده‌ایم، ترجیح دادیم امشب هم در کنار مردم باشیم و روی صحنه نرویم.»

انصراف از جشنواره فجر

صد هنرمند مشهدی نیز که قرار بود در سه گروه نمایشی در ۳۸مین جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند، از حضور در این فستیوال انصراف داده‌اند. گروه‌های “آدیداس”، “جانی سکیکی” و “خدای جنگ” در یک بیانیه گفته‌اند توان روحی حضور در جشنواره را ندارند و برای همدردی با مردم داغدیده ایران در ماجرای سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ چنین تصمیمی گرفته‌اند.

آنها در بخشی از این بیانیه نوشته‌اند: «واقعیت این است که درست نمی‌دانیم این انصراف از حضور، چقدر برای مدیران فرهنگی کشور مهم هست یا نیست، اما چیزی که بیش از این‌ها اهمیت دارد درد جانکاهی است که کشور عزیز و ملت شریف ایران را فرا گرفته و شاید با همین اقدام همدردانه به اندازه خود و نه بیشتر، تسلای قلب داغدیده مردم‌مان باشیم. چه اینکه دیگر توانی در روحیه ما برای حضور در این جشنواره و فعلاً هیچ جشنواره‌ای نمانده است.»

بغض مسعود کیمیایی، تسلیت خانه هنرمندان

روز شنبه ۲۱ دی، مسعود کیمیایی، کارگردان سینما، در ویدئوی کوتاهی گفته بود که فیلم “خون شد” را به نشانه تسلیت ‌گویی از جشنواره فیلم فجر خارج می‌کند.

او گفت:  «من امروز خیلی بغض دارم. من هیچ وقت اهل جشنواره نبودم و سمت و سوی من همیشه مردم بوده است و اگر نگاه کنیم، می‌بینیم که مردم روزگار سختی دارند و هر روز خبرهای بدی می‌شنوند. من در این شرایط دوست ندارم فیلمم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود، به نشانه تسلیتی که به همه آدم‌ها دارم.»

تهیه‌کننده این فیلم اما به رسانه‌ها اعلام کرده که “خون شد” در جشنواره فجر شرکت می‌کند: «اما با احترام به نگاه و نظر آقای کیمیایی تقاضای ما این است که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی بخش‌ها مورد قضاوت قرار بگیرد.»

رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز، نخستین هنرمندی بود که پس از اعلام شلیک پدافند سپاه به هواپیمای مسافربری، در پیامی توییتری مردم را به تجمع در میدان آزادی در پاسداری از “حرمتِ داغدارانِ این افتضاحِ سخت”  دعوت کرد. او ساعاتی بعد خبر داد که به دلیل تهدیدهای امنیتی، دعوت خود را پس می‌گیرد. 

جمع دیگری از هنرمندان نیز با بازماندگان فاجعه اعلام همدردی کرده و خواهان پیگیری و شفاف‌سازی بیشتر شده‌اند. سید علی صالحی، نیکی کریمی، منیژه حکمت، بهمن فرمان‌آرا، پرویز پرستویی، تهمینه میلانی، شهره سلطانی، ماهایا پتروسیان در میان این جمع هستند.

در تازه‌ترین واکنش، شورای‌ عالی خانه هنرمندان ایران با ابراز تاسف و تسلیت برای مرگ مسافران بیگناه پرواز تهران کی‌یف، خواستار معرفی مقصران این حادثه و حوادث چند ماهه اخیر شد. در متن این پیام آمده است: «امید و انتظار آن می‌رود که مقصران این حادثه ناگوار و نیز آنچه در حوادث تلخ چند ماهه اخیر کشور واقع شده و متاسفانه همواره با پنهان‌کاری، بی‌توجهی به احساسات عمومی و عدم صداقت و اطلاع رسانی شفاف و به موقع همراه بوده است، معرفی شده و پاسخگو باشند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024