جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.01.2020, 20:54

بیانیه ترامپ:‌ من رژيم ایران را با تحریم‌های بیشتر پاسخگو می‌کنم


در واکنش به حملات موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق، ایالات متحده روز جمعه ۲۰ دی‌ماه (دهم ژانویه) تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع ایران اعلام کرد و همچنین هشت مقام دیگر جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را به لیست افراد تحریم‌شده افزود.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در نشستی همراه با مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، در کاخ سفید گفت: «۱۷ تحریم تازه علیه صنایع گوناگون ایران اعمال خواهد شد. افزون بر این هشت مقام ایرانی که در حمله اخیر موشکی به پایگاه‌های آمریکا دخالت داشتند تحریم می‌شوند.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز ‌گفت: هشت شخص ارشد رژیم ایران از جمله رییس بسیج که کارش سرکوب مردم است و دیگر مقامات رسمی نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای را تحریم کرده‌ایم.

وی افزود: ایران می‌داند هیچ کدام از دستگیر شدگان دوتابعیتی در ایران گناهکار نیستند و اتهام‌ها علیه آن‌ها ساختگی است. ما به تلاش‌های خود برای آزادی آن‌ها ادامه می‌دهیم.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا جزئیات بیشتری از این تحریم را شرح داد. او گفت: همان‌طور که پرزیدنت گفت، به دلیل حمله به سفارت و حمله موشکی علیه مواضع آمریکا در عراق، بر تحریم‌ها علیه رژیم ایران اضافه می‌شود.

منوچین افزود: تحریم‌های ما علیه صنایع فولاد و آلومینیوم ایران است و هر فرد یا شخصی که در حوزه ساختمان سازی، نساجی و معدن با ایران همکاری داشته باشد، تحت تحریم‌های قرار می‌گیرند.

«ما بزرگترین تولیدکنندگان فلزات در ایران را مشمول تحریم می‌کنیم و بر بخش های جدید از اقتصاد ایران از جمله ساخت و ساز، صنعت و معدن تحریم اعمال می‌کنیم. این تحریم‌ها تا وقتی رژیم تامین بودجه تروریسم جهانی را متوقف نکند و متعهد نشود که هیچوقت صلاح اتمی نداشته باشد ادامه می‌یابد.»

افرادی که تحریم شده‌اند:

* علی شمخانی - دبیر شورای عالی امنیت ملی
* محمدرضا آشتیانی - جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
* علی عبداللهی - معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح
* غلامرضا سلیمانی - رئیس سازمان بسیج مستضعفین
* محمدرضا نقدی - معاون هماهنگ‌کننده سپاه
* محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
* علی‌اصغر حجازی از اعضای بلندپایه بیت رهبر ایران
* محمد قمی معاون ارتباطات و امور بین‌الملل رئیس دفتر بیت رهبر ایران که گاهی در سفرهای خارجی نماینده اوست.

نهادهای خارجی که تحریم شده‌اند:

* شرکت تجاری پامچل پکن به دلیل خرید مستمر فولاد از فولاد مبارکه اصفهان
* پاور انکر لیمیتد در سیشل که برای شرکت تجاری پامچل پکن خرید می‌کرده
* شرکت دریایی هونگ‌یوان که کشتی‌اش برای حمل فولاد تولیدی فولاد مبارکه استفاده شده

شرکت فولاد مبارکه اصفهان که نیمی از فولاد ایران را تولید می‌کند پیشتر مشمول تحریم‌های آمریکا شده بود.

شرکت‌های ایرانی تولیدکننده آهن، فولاد و مس که تحریم شده‌اند:

* صبا استیل
* شرکت فولاد هرمزگان
* شرکت فولاد اصفهان
* شرکت فولاد اکسین خوزستان
* شرکت فولاد خراسان
* شرکت فولاد کاوه جنوب کیش
* شرکت آلیاژهای فولادی ایران
* شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر
* شرکت معدنی و صنعتی چادرملو
* شزکت آهن و فولاد ارفع
* شرکت فولاد خوزستان
* شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان

شرکت آلومینیوم ایران که ٧٥ درصد آلومینیوم ایران را تولید می‌کند، آلومینیوم المهدی، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت خلاق تدبیر پارس (تولید کننده مس) هم تحریم شده‌اند. تخمین زده‌می‌شود که حداقل صد هزار نفر در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید فلز و رقمی در همین حدود در معادن ایران کار می‌کنند.

برخی از این شرکت‌هایی که تحریم شدند خود چندین شرکت دیگر را در زیر مجموعه‌شان دارند. دور قبلی تحریم وسیع صنایع فلزی ایران اردیبهشت سال گذشته اعمال شد.

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تحریم‌های آمریکا در سه سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار زیان یا کسر درآمد برای ایران داشته است.

ترامپ:‌ من رژيم ایران را با تحریم‌های بیشتر پاسخگو می‌کنم

دونالد ترامپ رئيس جمهوری ایالات متحده روز جمعه با صدور بیانیه‌ای هدف از تحریم‌های جدید علیه ایران را تلاش برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی برای «اقدامات تروریستی و نفوذ بدخواهانه‌اش در منطقه» نامید.

پرزیدنت ترامپ روز جمعه ۲۰ دی‌ماه گفت: من رژیم ایران را با قطع درآمدهای آن، که ممکن است برای تامین مالی و حمایت برنامه هسته‌ای، توسعه موشکی، تروریسم، شبکه نیابتی تروریستی و نفوذ بدخواهانه‌اش در منطقه استفاده شود، پاسخگو می‌کنم.

پرزیدنت ترامپ در این بیانیه که متن آن در وبسایت کاخ سفید منتشر شد، افزود: «من یک فرمان اجرایی را به عنوان مجوز اعمال تحریم‌ها علیه هر فرد یا نهادی که در حوزه عمرانی، تولیدی، نساجی، یا معدن فعالیت داشته باشند، یا هر کسی که به چنین افرادی کمک کند، صادر کردم. این فرمان با دادن اختیار به دولت برای اعمال تحریم‌های ثانویه بر نهادهای مالی خارجی، تاثیر عمده‌ای بر اقتصاد ایران خواهد داشت. ایران کماکان در صدر حامیان تروریسم در جهان است. رژیم ایران اعضای نیروهای مسلح ایالات متحده، دیپلمات‌ها و غیرنظامیان و همچنین شهروندان و منافع شرکایمان را از طریق نیروی نظامی و گروه‌های نیابتی‌اش تهدید کرده است.

پرزیدنت ترامپ اضافه کرد: ایالات متحده به مقابله با رفتار مخرب و بی ثبات‌کننده رژیم ایران ادامه خواهد داد. ایران هرگز اجازه نخواهد یافت که سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد و این تحریم‌های تنبیهی اقتصادی تا زمانی که رژیم ایران رفتار خود را عوض نکند، پابرجا خواهند ماند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که ایالات متحده آماده است صلح را با هر کسی که به دنبال آن باشد، در آغوش بکشد.

منابع: بی بی سی، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024