جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.12.2019, 16:49


صدای آمریکا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری ایالات متحده، موسوم به اوفک، روز چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ اعلام کرد یک شخص، پنج نهاد، و دو کشتی مرتبط با رژیم ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

بنا بر بیانیه خزانه‌داری آمریکا عبدالحسین خدری، متولد اردیهشت ۱۳۵۰، به عنوان یک فرد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم شده است.

در این فهرست همچنین شرکت‌های «خدمات هوایی گیت‌ویک» مستقر در امارات، «خدمات هوایی گومی» در چین، و «شرکت گردشگری و مسافرتی جهان دستینیشنز» در دبی امارات متحده عربی، به خاطر ارتباط با شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

آمریکا همچنین شرکت کشتیرانی «خدری جهان دریا» در تهران و «راه ابریشم دریایی خدری جهان‌دریا» در عمان را به خاطر ارتباط با عبدالحسین خدری تحریم کرد. از سوی دیگر، دو کشتی تحت پرچم ایران به نام‌های «ژنو ۱۱» و «ژنو ۱۲» برای ارتباط با شرکت خدری جهان دریا، تحریم شدند.

پیشتر برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا با تاکید بر ادامه داشتن کارزار فشار حداکثری آمریکا بر رژیم ایران با هدف تغییر دادن رفتارشریرانه رژیم، هشدار داده بود که آمریکا همه تعاملات قابل تحریم را تحریم خواهد کرد.

پمپئو: فشار حداکثری تا تغییر رفتار شرورانه جمهوری اسلامی ادامه دارد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این که تا زمانی که رفتار شریرانه جمهوری اسلامی ادامه داشته باشد کارزار فشار حداکثری آمریکا نیز ادامه خواهد داشت اعلام کرد که سه شرکت حمل و نقل ایران که به انتقال تجهیزات سرکوب مردم ایران و سلاح های کشتار جمعی کمک می‌کنند مورد تحریم قرار می‌گیرند.

وزیر خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری که چهارشنبه ۲۰ آذر ماه در واشنگتن برگزار شد گفت که شرکت کشتیرانی ایران و یک شرکت چینی که مقر آن در شانگهای است به دلیل نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا مجازات شده و تحریم می‌شود. همچنین او اعلام کرد یک شرکت حمل و نقل ایران به یمن هم تحریم شد.

هواپیمایی ماهان ایر هم به فهرست این تحریم‌ها اضافه شد. این شرکت هواپیمایی پیشتر در چارچوب اقدامات ضد تروریستی آمریکا تحریم‌ شده بود، ولی این بار به دلیل انتقال تجهیزات سرکوب مردم ایران و سلاح‌های کشتار جمعی هم تحریم شد.

مایک پمپئو گفت این تحریم‌ها ۱۸۰ روز دیگر به اجرا گذاشته می‌شوند تا ایران بتواند برای انتقال کالاهای ضروری مورد نیاز مردم و اقلام بشردوستانه راه‌های جایگزین پیدا کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با تاکید بر اراده دولت آن کشور برای حمایت از حقوق بشر گفت: «از دو روز پیش تاکنون ۶۸ نهاد حقیقی و حقوقی در ۹ کشور جهان از جمله برمه، کامبوج، پاکستان، و سودان جنوبی را به دلیل نقض حقوق بشر و ارتکاب به جرائم حقوق بشری، تحریم کرده‌ایم.»

***

عبدالحسین خدری را بهتر بشناسیم

امتداد: عبدالحسین خدری نامی است که امروز در جریان تحریم‌های جدید امریکا برده شده است. او حداقل دو شرکت و دو کشتی نیز دارد که همگی مشمول تحریم امریکا شده‌اند. شرکت کشتی‌رانی «خدری جهان دریا»، مستقر در تهران و «راه ابریشم دریایی خدری جهان‌دریا»، مستقر در عمان دو شرکت دیگر هستند که به اتهام ارتباط با آقای خدری تحریم شده‌اند. دو کشتی تحت پرچم ایران به نام‌های «ژنو ۱۱» و «ژنو ۱۲» نیز به اتهام ارتباط با شرکت خدری جهان‌دریا تحریم شده‌اند.

در بیوگرافی که سایت وزارت کار از زبان خود او منتشر کرده آمده است: «با توجه به عدم وجود زیرساخت های مجهز بندرگاهی در بندر گناوه تصمیم گرفتم با الگو گیری از بندر یوکوهامای ژاپن به عنوان بندر نمونه، نسبت به سرمایه گذاری در بندر گناوه که به باتلاق بنادر مشهور بود اقدام کنم که مخالفت‌های زیادی را به دنبال داشت ولی در نهایت پس از سه سال تلاش و رایزنی با دولت وقت با سرمایه‌گذاری در این حوزه موافقت گردید و شرکت بندرسازان گناوه تعهد ساخت، تجهیز و مدیریت و یک بندر تجاری را برای اولین بار در کشور به مدت ۲۵ سال به عهده گرفت.»

آنطور که خودش نوشته و البته معلوم نیست زمان این اقدام چه سالی بوده خدری توانسته توسعه و تجهیز بندر گناوه را در قراردادی ۲۵ ساله بدون رقیب و احتمالا انحصاری در اختیار بگیرد! سپتامبر سال گذشته بر اساس مدارکی که ادعا می‌شد از طریق هک و توسط مخالفان جمهوری اسلامی ایران منتشر شده خدری به عنوان یکی از ارسال کنندگان سلاح به حوثی‌های یمنی معرفی شد.

در کارنامه او راه‌اندازی نخستین خط کشتیرانی مستقیم میان ایران و عمان دیده می‌شود. خدری در همان بیوگرافی خود را عضو اتاق مشترک ایران و عمان و رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گردشگری اتاق ایران و عمان نیز معرفی کرده است.او حالا با تحریم وزارت خزانه داری امریکا مواجه شده است. تاجری که می‌گوید:«در ۲۱ سالگی کارت بازرگانی گرفتم این در حالی بود که حداقل سن احزار کارت بازرگانی ۲۵ سالگی بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024