شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.12.2019, 15:03

رجوع سه کشور اروپایی به سازمان ملل درباره فعالیت موشکی ایران


سفیران سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در سازمان ملل در نامه‌ای به انتونیو گوترش دبیرکل این سازمان نوشته‌اند که ایران تولید موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را توسعه داده است.

سه کشور بزرگ اروپایی می‌گویند فعالیت‌های موشکی ایران زیرپاگذاشتن قطعنامه‌های برجامی شورای امنیت‌ سازمان ملل‌ است. این سه کشور از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستند که شورای امنیت را در جریان این موضوع قرار دهد.

سفیران سه کشور اروپایی هم‌چنین ازگوترش خواسته‌اند تا در گزارش بعدی خود به شورای امنیت اطلاع دهند كه فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت درباره توافق اتمی با ایران “در تضاد است”.

قطعنامه مورد اشاره سفیران سه کشور اروپایی (قطعنامه ۲۲۳۱) در سال ۲۰۱۵ و بعد از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد.

دریکی از بندهای قطعنامه یادشده از ایران خواسته شده از هرگونه فعالیت مرتبط با توسعه موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل سلاح هسته‌ای باشند، خودداری کند.

توقیف کشتی ایرانی حامل قطعات موشک‌های هدایت‌شونده

هم‌زمان با ارسال نامه سفیران سه کشور اروپایی به آنتونیو گوترش، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند یک کشتی ایرانی را توقیف کرده‌اند که حامل اجزای موشک‌های هدایت‌شونده بوده و مقصد آنها شورشیان یمن بوده است.

یکی از مسئولان نظامی آمریکا که خواستار فاش نشدن هویت خود شده، به خبرنگار رویترز گفته است که قایق یادشده حامل قطعات موشکی پیشرفته بوده و محموله آن توسط ناوشکن فورست شرمن ضبط شده است.

گفته می‌شود که توقیف محموله این قایق هفته گذشته روی داده است. آمریکا اعلام کرده است که خدمه این قایق به گارد ساحلی یمن تحویل داده شده‌اند. از سرنوشت خدمه این قایق اطلاع بیشتری منتشر نشده است. این در حالی است که محموله نظامی این قایق همچنان در اختیار نیروی نظامی آمریکا است.

یکی دیگر از مسئولان نظامی آمریکا به خبرنگار رویترز گفته است که توقیف این محموله نظامی نشانه ادامه کمک‌های تسلیحاتی ایران به شورشیان حوثی در یمن است.

این نخستین باری نیست که نیروی دریایی آمریکا قایق‌ها و کشتی‌های حامل جنگ‌افزارهای ساخت ایران را توقیف می‌کند. اما مسئولان نظامی آمریکا می‌گویند، تفاوت محموله این قایق با سایر کمک‌های نظامی ایران به حوثی‌ها در پیشرفته بودن قطعات موشکی است.

بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، ایران از حمل و ارسال جنگ‌افزار و فروش تسلیحاتی در خارج از مرزهای خود منع شده و هرگونه فعالیت‌ تسلیحاتی ایران باید تنها تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد. در قطعنامه دیگر سازمان ملل درباره یمن ارسال جنگ‌افزار برای رهبران شورشیان حوثی ممنوع شده است.

در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است که توان نظامی شورشیان حوثی متکی بر ساخت جنگ‌افزار با بهره گرفتن از  کارشناسان نظامی خارجی و همچنین وارد کردن قاچاقی سلاح از ایران است.

ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان سعودی در ماه ژوئن سال جاری اعلام کرده بود که از آغاز جنگ در یمن، شورشیان حوثی اقدام به پرتاب ۲۲۶ موشک بالستیک و شلیک بیش از ۷۱۰ هزار “پروژکتایل” (پرتابه از نوع خمپاره) نموده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024