پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2019, 19:05


سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل و دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران از روز شنبه، ۲۱ مهرماه ۹۸ تا سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در اعتراض به عدم پیگیری وضعیتش توسط وزارت علوم، سازمان سنجش و مسئولان دانشگاه تهران در مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تحصن کرده است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرده که حراست دانشگاه تهران در واکنش به تحصن این فعال دانشجویی را تهدید به «لغو دفاع» کرده است.

سها مرتضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ۳۰ شهریور امسال از پایان نامه خود دفاع کرده. شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده که  براثر فشار حراست، آموزش دانشگاه، خانم مرتضایی را تهدید به لغو دفاع در صورت عدم اتمام تحصن کرده. این در شرایطی است که طبق قوانین آموزشی، دانشجوی دفاع کرده، یک ترم جهت فارغ التحصیلی و سه ماه جهت اصلاحیات پایان‌نامه زمان دارد.

در عکس‌ها و تصاویری که از سها مرتضایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده او پلاکاردهایی در دست دارد که روی آنها نوشته شده «با پرونده‌سازی حراست دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات ستاره‌دار شده‌ام. پاسخ مسئولین دانشگاه، تنها همراهی با حراست از طریق مخدوش کردن نتیجه قبولی‌ام بوده است» و “اینجانب سها مرتضائی که بخاطر فعالیت صنفی دانشجوئی، ستاره‌دار شدم، خواهان بازگشت به تحصیل هستم.»

خبرگزاری ایرنا از سها مرتضایی به عنوان تنها دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران نام برده و به نقل از او نوشته است که «من رتبه ۱۰ کنکور دکتری امسال رشته علوم سیاسی هستم، اما در کارنامه من نقص در پرونده ذکر شده بود. به همین دلیل به سازمان سنجش مراجعه کردم و در آنجا با دو نامه  مواجه شدم. یک؛ نامه از وزارت اطلاعات که در آن خواسته بودند برای مقطع دکتری پذیرش نشوم و دیگری از حراست دانشگاه تهران که در آن درخواست کرده بودند در این دانشگاه پذیرش نشوم.»

سها مرتضایی، در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶، در منزل شخصی‌اش بازداشت و در سال ۱۳۹۷ از سوی ماشالله احمد زاده، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. او در زمان بازداشت دبیر شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران  بود.

خانم مرتضایی اعلام کرده است «تا زمانی که در مقطع دکتری پذیرش نشوم، به تحصن ادامه خواهم داد.»

شورای صنفی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که «ستاره دار شدن سها مرتضایی، دبیر اسبق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، که در دی ماه سال ۹۶ به دلیل دفاع از حقوق دانشجویان و پیگیری مستمر وضعیت دانشجویان بازداشتی خود نیز “پیشگیرانه” بازداشت شد. جلوگیری از ادامه‌ی‌ تحصیل او در مقطع دکتری با اعمال نفوذ حراست دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات در سازمان سنجش و عدم ارائه پاسخ شفاف از سوی مقامات مربوطه نشان‌دهنده‌ ادامه‌ تلاش نهادهای مذکور برای تثبیت فضای امنیتی دانشگاه در سال جاری‌ است. و شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، مسئولیت ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل خانم سها مرتضایی را بر دوش مسئولان وزارت علوم و دانشگاه می‌داند و محرومیت از حق تحصیل را برای هیچ یک از فعالین صنفی برنخواهد تابید.»

ستاره دار کردن داوطلبان تحصیل در آموزش‎عالی و به ویژه شماری از دانشجویانی که در آزمون علمی دوره کارشناسی ارشد و دکترا قبول شده اما به دلایل سیاسی-عقیدتی،مذهبی، مذهبی-فرهنگی یا اجتماعی از تحصیل محروم می‌شوند اولین بار در تابستان سال ۸۵ همزمان با اولین سالگرد رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در ایران علنی شد. هرچند اخراج و محرومیت از تحصیل به روش های مختلف در تمام سال‌های پس از انقلاب فرهنگی در ایران ادامه داشته است.

در شهریور سال ۱۳۸۵ شماری از دانشجویان ستاره دار با برگزاری تجمع‌های اعتراض آمیز مقابل سازمان سنجش، مجلس شورای اسلامی و نیز وزارت علوم اعلام کردند که به رغم قبولی در آزمون علمی دانشگاه‌ها مقام‌های دولتی از ثبت نام آنها به دلیل درج ستاره در کارنامه هایشان جلوگیری کرده‌اند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ موضوع دانشجویان ستاره‌دار به یکی از موضوعات اصلی مناظره‌های انتخاباتی تبدیل شد و هنگامی که محمود احمدی‌نژاد وجود چنین دانشجویانی را انکار کرد، شماری از دانشجویان ستاره دار به تجمع مقابل وزارت علوم وقت اقدام کردند. قریب به اتفاق این دانشجویان ستاره دار در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به زندان‌های سنگین محکوم شدند.

حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ وعده داده بود که دانشجویان ستاره‌دار را به دانشگاه باز می‌گرداند. با وجود اینکه جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم در دولت روحانی و پس از آن رضا فرجی دانا وزیر علوم اقداماتی برای بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه‌ها انجام دادند اما با استیضاح رضا فرجی دانا در مجلس نهم که اکثریت آن با نمایندگان اصولگرا بود، بازگشت بسیاری از این دانشجویان با مانع دوباره مواجه شد.

مجید دری  ازجمله همین دانشجویان است که از ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ به دلیل پیگیری ها و اعتراضات مسالمت‌آمیز در خصوص محرومیت از تحصیل برخی از داوطلبان ورودی به تحصیلات عالی از تحصیل محروم و به شش ونیم سال زندان و تبعید در شهر بهبهان محکوم شد. او پس از پایان محکومیت اش از زندان آزاد شد اما همچنان از تحصیل محروم ماند. آقای دری آذرماه ۱۳۹۶ در مقابل وزارت علوم تحصن کرد اما مسولان وزارت علوم از او خواسته‌ بودند از کارهای گذشته خود ابراز پشیمانی کرده و توبه نامه بنویسد. او همچنان از تحصیل محروم است.

کاربران شبکه های اجتماعی به محرومیت از تحصیل و تحصن سها مرتضایی واکنش نشان داده اند. سحر مهرابی، در توییتر شخصی اش نوشت: «با پرونده‌سازی حراست دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات ستاره‌دار شده‌ام. این جمله خلاصه بلایی است که در این سال‌ها بر سرآمده و روز به روز نفس فعالین دانشجویی را تنگ‌تر می‌کند. در برابر نقض حق اولیه تحصیل سها مرتضایی ساکت نباشیم.»

کاربر دیگری با نام ثمین، از انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تفرش هم در توییتر نوشت:: «قرار بود دانشگاه امن باشد نه امنیتی. مسئولین وزارت علوم و دانشگاه تهران آگاه باشید این حق الناس ها بر گردتان خواهد ماند.»

مهدیه گلرو، فعال مدنی که سابقه محرومیت از تحصیل دارد در توییتر شخصی اش نوشته است: «این درد را خوب میشناسم، نشستن با یک پلاکارد در دست، عابرینی که نمیدانند ستاره دار چیست و مجبوری علاوه بر دردهایت، برایشان زخمت را تشریح کنی، گاهی جوری نگاهت میکنند که انگار نباید اعتراض میکردی! وحکومتی که تو را انکار میکند. سها مرتضایی دانشجوی ستاره دار است.او وجود دارد باورکنید.»

همزمان سید داوود آقائی، معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران  در مصاحبه با ایرنا پلاس، گفته است که «اعتراض خانم مرتضایی وارد نیست اما این را که آیا ایشان در زمره دانشجویان ستاره دار هستند یا نه، دانشگاه و وزارت علوم باید پاسخگو باشند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024