شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.10.2019, 10:26


ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال معرفی شد.

او به دلیل عملکردش در مقام نخست وزیری اتیوپی، چه در عرصه داخلی و چه در زمینه برقراری صلح با اریتره برنده این جایزه شد.

پیشتر از گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست از سوئد، نخست وزیر نیوزلند، سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان دیگر نامزدهای دریافت این جایزه نام برده شده بود.

در مراسم معرفی برنده جایزه صلح نوبل امسال، گفته شد که با توجه به نامزدهای مطرح، انتخاب برنده کاری دشوار بوده است، اما نخست‌وزیر اتیوپی، به عنوان دومین کشور پرجمعیت آفریقا، به دلیل اقداتی که در آزادسازی فضای سیاسی در داخل کشور و نیز برقراری صلح با اریتره شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

ابی احمد علی در آوریل سال گذشته به مقام نخست وزیری اتیوپی رسید. او از همان زمان اعلام کرد که مصمم است گفت‌گوهای صلح بر سر مناقشات ارزی با اریتره را از سرگیرد.

اتیوپی و اریتره سرانجام پس از ۲۰ سال جنگ و تنش در ۱۸ تیر سال گذشته توافق صلح امضاء کردند. «آبی احمد» که یکی از تبلیغات انتخاباتی‌اش صلح با اریتره بود، برای اولین بار در ۱۷ تیر ۹۷ وارد خاک این کشور شد تا به قدیمی‌ترین نزاع قاره آفریقا پایان دهد. در درگیری میان دو کشور در اواخر قرن بیستم بیش از هفتاد هزار تن کشته شدند.

«آبی احمد» همچنین در جریان تظاهرات سودان و درگیری میان شورای انتقالی نظامی این کشور با مخالفان، تلاش بسیاری برای میانجیگری بعمل آورد.

در دوران نخست‌وزیر ابی احمد علی، بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شدند. او همچنین توجه ویژه‌ای به مسایل زیست‌محیطی دارد و در میان دولتمردان صاحب رکورد کاشت بیشترین درخت است.

او که سرهنگ پیشین ارتش است از حدود نه سال پیش وارد سیاست شد. ابی احمد علی، در آگوست سال ۱۹۷۶، از پدری مسلمان و مادری مسیحی زاده شد. او در دوم تیر ماه گذشته هدف تلاش برای کودتا قرار گرفت اما کودتاچیان شکست خوردند.

جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۸ به «دنیس موکویگی» و «نادیا مراد» به دلیل تلاش برای پایان دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزار جنگی تعلق گرفت.

از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ۹۹ جایزه صلح نوبل اعطا شده است. تاکنون ۲۴ سازمان برنده این جایزه شده‌اند و ۲ جایزه صلح نوبل میان سه نفر تقسیم شده است؛ همچنین ۱۷ زن برنده جایزه صلح نوبل شده‌اند و تنها یک نفر به نام «له دوک تو» (Le Duc Tho) از دریافت جایزه صلح نوبل امتناع کرده است. «له دوک تو» که در سال ۱۹۷۳ برنده جایزه صلح نوبل شد، با استناد به وضعیت جنگی ویتنام، خود را در موقعیتی برای دریافت این جایزه نمی‌دانست.

منابع: دویچه وله، فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024