جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.09.2019, 22:17

بیانیه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان:


سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک درباره حمله به تاسیسات نفتی سعودی اعلام کردند که ایران مسئول این حمله است.

این بیانیه با حضور امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در گردهم‌آیی سالانه رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تنظیم شد.

در این بیانیه ضمن محکوم کردن حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان، با این کشور اعلام همبستگی شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است:

«مسئولیت ایران در این حمله آشکار است و دلیل منطقی دیگری وجود ندارد. از تحقیقات برای رسیدن به جزئیات بیشتر در این باره حمایت می‌کنیم. حملات مذکور باعث خطر درگیری بزرگی می‌شود. این حملات بار دیگر اهمیت کاهش تنش در منطقه با تلاش‌های دیپلماتیک و دخالت تمامی طرف‌ها را نشان داده است. ضمن تاکید بر پایبندی خود به برجام ایران را به تعهد به شروط این توافق‌نامه فرامی‌خوانیم. ایران برای برقراری گفتگو و خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند... زمان آن رسیده است که ایران یک چارچوب مذاکرۀ بلند مدت را برای برنامه هسته‌ای خود و همچنین موضوعات امنیتی منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی این کشور است، بپذیرد.»

تا کنون سه کشور اروپایی در مسئول‌دانستن مستقیم ایران در حمله بی‌سابقه روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان موضعی احتیاط ‌آمیز داشتند. ولی روز دوشنبه ابتدا بوریس جانسون اتهام مستقیمی را متوجه ایران کرد و ساعاتی بعد بیانیه مشترک سه کشور اروپایی با اتهامی مشابه منتشر شد.

نیویورک تایمز: آمریکا در حال ارزیابی حملات سایبری علیه ایران است

در پی حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ایالات متحده در حال بررسی حملات سایبری احتمالی به ایران برای بازداشتن جمهوری اسلامی از اقدامات مشابه در آینده و جلوگیری از افزایش تنش در منطقه است.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشته است که دونالد ترامپ برای پاسخگویی به جمهوری اسلامی در پی حملات به عربستان، همزمان با اعزام نیرو به عربستان و اعمال تحریم های تازه علیه جمهوری اسلامی، در پی طیفی از گزینه ها علیه ایران است. مقامات دولت ایالات متحده، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی می دانند. این حملات با استفاده از چندین پهپاد و موشک کروز صورت گرفته بود.

نیویورک تایمز نوشته است در حالی که فرماندهی سایبری آمریکا احتمالا در آینده حمله‌ای سایبری را علیه تاسیسات ایران، مانند پالایشگاه ها و مراکز استخراج نفت، تدارک خواهد دید، مقامات آمریکا در پی یافتن پاسخ این پرسش هستند که آیا فرستادن پیامی محکم به ایران از طریق حمله سایبری بدون این که ایران را به حملات گسترده‌تر برانگیزد، ممکن است؟

ایالات متحده پیشتر حملات ساییری را علیه تاسیسات جمهوری اسلامی تدارک دیده بود. از جمله خرداد امسال فرماندهی سایبری آمریکا حمله‌ای را به دستور  ترامپ و به تلافی سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی علیه تاسیسات موشکی ایران تدارک دید که موجب اختلال در سیستم پرتاب موشک در سامانه‌های ایران شد.

سناتور انگس کینگ، رئیس کمیسیون سایبری و عضو عضو کمیته اطلاعات نیروهای مسلح سنا، به نیویورک تایمز گفته است که حملات سایبری یک سلاح قدرتمند است و می تواند عامل بازدارنده باشد. او با بیان این که حملات به عربستان باید پاسخ داده شود، گفت که این اقدام باید با بررسی تمام گزینه‌ها و در نظر گرفتن کاهش تنش در منطقه صورت بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024