پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.07.2019, 18:11


روز شنبه، ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای «نگرانی عمیق» خود را نسبت به پیامدهای توقیف کشتی سوئدی «Stena Impro» ابراز کرد. این کشتی که زیر پرچم بریتانیا حرکت می‌کرد، روز جمعه هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران توقیف شد‌.

گفته شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک کشتی دیگر بریتانیایی را متوقف کرده اما پس از مدتی آن را آزاد کرده است.

در بیانیه دفتر امور خارجی اتحادیه اروپا که ۲۸ کشور عضو اتحادیه را نمایندگی می‌کند آمده است که توقیف دو کشتی در آب‌های خلیج فارس می‌تواند باعث بروز تشنج بیشتر در منطقه شود و مسیر تلاش‌های همه‌جانبه برای «حل تنش‌های کنونی» را ببندد.

اعتراض آلمان و فرانسه

آلمان و فرانسه اقدام ایران در توقیف کشتی بریتانیا را محکوم کرده و خواهان رهایی آن و خدمه‌اش شده‌اند. وزیر خارجه بریتانیا نیز ابراز نگرانی کرده که شاید ایران به عنوان عملی تلافی‌جویانه «راه خطرناکی» در پیش گرفته باشد.

دولت آلمان توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسط ایران را محکوم کرد و از این کشور خواست، «بدون فوت وقت» این نفتکش را آزاد کند.

سخنگوی دولت آلمان  گفته است که اقدام ایران در کشتی‌رانی غیر نظامی قابل توجیه نیست و اوضاع پرتنش منطقه را «به طرز خطرناکی وخیم‌تر کرده است.»

وزارت خارجه فرانسه نیز ضمن ابراز حمایت کامل از بریتانیا از ایران خواست، تانکر نفتی بریتانیا را فورا آزاد کند. این وزارتخانه با ابراز نگرانی شدید از توقیف این تانکر اعلام کرد، چنین اقدامی به تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در منطقه آسیب می‌زند.

جرمی هانت: ایران شاید راه خطرناکی در پیش گرفته باشد

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در پی توقیف نفتکش بریتانیایی از سوی ایران در توییتی به جمهوری اسلامی هشدار داد، در پاسخ به توقیف نفتکش خود در جبل‌الطارق «رفتار غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده» را انتخاب نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هانت اقدام سپاه پاسداران ایران در توقیف نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» در تنگه هرمز را واکنش به توقیف نفتکش «گریس ۱» ایران در تنگه جبل‌الطارق توصیف کرد. او نوشت، از این که ایران در واکنش به این «توقیف قانونی» راه «رفتار غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده» را انتخاب کرده باشد نگران است.

نفتکش غول‌پیکر «گریس ۱» ایران حدود دو هفته پیش به اتهام «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و قاچاق نفت به سوریه» در سواحل جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیاست توقیف شد.

جرمی هانت می‌گوید، اقدام ایران در توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس در روز جمعه ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) نشانه‌های نگران‌کننده‌ای» در خود دارد. او همچنین می‌گوید: «همانطور که دیروز گفتم واکنش ما حسابگرانه و قدرتمند خواهد بود.»

هانت می‌نویسد: «ما تلاش می‌کنیم راهی برای حل و فصل مسئله گریس ۱ پیدا کنیم، اما امنیت کشتی‌رانی‌‌مان را نیز تضمین خواهیم کرد.»

او پیش از این گفته بود، بریتانیا به دنبال راه‌های نظامی برای حل و فصل این موضوع نیست اما به اقدام ایران «پاسخ قاطع» خواهد داد

هشدار اتحادیه کشتی‌داران نروژ

یان هامرسمارک، کارشناس امنیتی اتحادیه کشتی‌داران نروژ روز شنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی هشدار داد که به دلیل تشدید تنش در منطقه، کشتی‌های نروژی باید هنگام عبور از خلیج فارس تا جایی که می‌توانند از آب‌های ایران فاصله بگیرند.

به گفته هامرسمارک، در حال حاضر ۳۸ کشتی نروژی در خلیح فارس حضور دارند. هشت فروند از آنها زیر پرچم نروژ در حرکت هستند.

احضار کاردار سفارت ایران

روز شنبه همچنین وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که در اعتراض به توقیف نفتکش „Stena Impro» کاردار سفارت ایران را احضار کرده است.

این وزارتخانه ضمن اعتراض به اقدام «خصمانه» جمهوری اسلامی تاکید کرد که سپاه پاسداران این کشتی را در آب‌های عمان توقیف کرده است.

نفتکش‌ سوئدی-بریتانیایی با ۲۳ خدمه از بندر فجیره در امارات متحده عربی به راه افتاده و به سمت بندر الجبیل عربستان سعودی در حرکت بود.

واکنش‌ها در ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام ایران در توقیف این کشتی را «قانونی» خوانده و با اشاره به اظهارات هانت به بریتانیا هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسین نقوی حسینی خطاب به بریتانیا گفته است: «اگر قرار باشد دست از پا خطا کنند دندان‌شکن پاسخ خواهیم داد.»

در همین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اقدام ایران در توقیف نفتکش بریتانیایی را «واجد ادله حقوقی» نامید و گفت: «ایران می‌تواند رفتارش را در محاکم حقوقی بین‌المللی اثبات کند.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به ادعای ترامپ در سرنگونی پهپاد ایرانی و توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ما به دنبال جنگ نیستیم ولی در مقابله به مثل کوتاه نخواهیم آمد، چه صدام باشد چه ترامپ چه ملکه.»

تنگه هرمز آبراهی استراتژیک برای انتقال نفت است. حدود یک‌سوم انتقال نفت از راه‌های آبی از طریق این آبراه میان ایران و عمان تأمین می‌‌شود. این تنگه صدها سال است که جایگاه ویژه‌ و مهمی در عرصه تجاری پیدا کرده است.

محمد جواد ظریف هم روز شنبه در پیامی توییتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی بریتانیا نوشت: «برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.»

نیروی دریایی بریتانیا چندی پیش در آب‌های جبل‌الطارق سوپرتانکر ایرانی «گریس ۱» را که حامل نفت و در راه سوریه بود توقیف کرد. این نفتکش با پرچم پاناما در تردد بود. کاپیتان و سه تن از خدمه آن آزاد شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است: «همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.»

ظریف از بریتانیا خواسته است، از «تروریسم اقتصادی آمریکا» حمایت نکند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024