پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.07.2019, 23:22


رئیس جمهوری ایالات متحده عصر پنجشنبه خبر داد که یک پهپاد ایران بعد از نزدیک شدن به فاصله «بسیار نزدیک» یک ناوچه آمریکایی در حریم هوایی بین المللی در تنگه هرمز سرنگون شد.

پرزیدنت ترامپ که در مراسمی در کاخ سفید با حضور سران کشور هلند حضور یافته بود، در آغاز سخنان خود گفت: «می‌خواهم همه را از رویدادی که امروز در تنگه هرمز روی داد باخبر کنم.»

وی گفت: «در این رویداد یک ناوچه تهاجمی آبی-خاکی نیروی دریایی ایالات متحده به نام یو‌اس‌اس باکسر، اقدامات پدافندی لازم را در برابر یک پهپاد ایرانی که به فاصله بسیار، بسیار نزدیکی از این ناوچه رسیده بود، انجام داد. این پهپاد با نادیده گرفتن هشدارهای مکرر برای عقبگرد، تقریبا به فاصله هزار یاردی ناوچه رسیده بود و امنیت این کشتی و خدمه آن را تهدید می‌کرد.»  وی تاکید کرد: «این پهپاد بی‌درنگ منهدم شد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه گفت: «این تازه‌ترین مورد از اقدامات متعدد تحریک‌آمیز و خصمانه ایران بر ضد شناورهای در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی است. ایالات متحده حق دفاع از پرسنل، تاسیسات، و منافع خود را محفوظ می‌داند و از همه کشورها می‌خواهد تا تلاش‌های ایران برای مختل کردن آزادی کشتیرانی و بازرگانی جهان را محکوم کنند. من همچنین از همه کشورها می‌خواهم از کشتی‌هایشان به هنگام گذشتن از این تنگه محافظت کنند و در آینده با ما همکاری کنند.»

جمهوری اسلامی در گذشته نیز بارها تهدید کرده بود که چنان‌چه قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز - جایی که یک پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد - را خواهد بست. به دنبال حملات انجام شده به نفتکش‌ها در ماه‌های مه و ژوئن در منطقه خلیج فارس، و شناسایی ایران به عنوان مظنون اصلی این حملات، ایالات متحده از تلاش برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی خبر داده است.

یو اس اس باکسر چه جور کشتی‌ای است؟

باکسر یک ناو تهاجمی آبی-خاکی است. کشتی‌های آبی-خاکی تفنگداران دریایی را حین پیاده شدن در ساحل پشتیبانی می‌کنند. این کشتی‌ها دارای باند پرواز و انبار به منظور نگهداری ادوات و وسایل ضروری هستند. ناگفته نماند که این کشتی‌ها دارای زره بوده، قابلیت پشتیبانی از سایر کشتی‌های جنگی در دریا را نیز دارند. کشتی تهاجمی آبی-خاکی می‌تواند فرماندهی گروهی از کشتی‌های تهاجمی را نیز بر عهده بگیرد.

اوایل تیر ماه رسانه‌های آمریکایی از اعزام ناو «یو اس اس باکسر» به خلیج فارس خبر دادند. به نوشته آسوشیتدپرس این ناو تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا قرار دارد و همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان و دیدار و گفتگو با پادشاه سعودی در جده، کشتی تهاجمی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» به منطقه تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا به کشتی‌های تهاجمی «یواس‌اس جان پی مارتا» و کشتی «یو‌اس‌اس هارپر فری» ملحق شده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین مسئول نظارت بر ناو‌های آمریکا در خلیج فارس و منطقه غرب آسیا است. پیش از وزارت دفاع آمریکا ناو ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» را به غرب آسیا اعزام کرد که در دریای عربی متوقف شده است.


منابع گزارش: صدای آمریکا،‌ رویداد۲۴



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024