شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.07.2019, 19:34


دویچه وله فارسی

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، شنبه ۲۲ تیرماه (۱۳ ژوئيه) اعلام کرد که به همتای ایرانی خود گفته است بریتانیا آزادسازی نفتکش ایرانی را تسهیل خواهد کرد به شرط آنکه ایران تضمین کند که این نفتکش به سوریه نخواهد رفت.

هانت در توییتر نوشت که  «مکالمه تلفنی‌ سازنده‌ای» با محمدجواد ظریف در این زمینه داشته و به او گفته است که بریتانیا آزادی نفتکش را تسهیل می‌کند اگر ضمانت دریافت کند که این نفتکش به سوریه نخواهد رفت.

هانت گفت که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به او گفته است که ایران می‌خواهد این مشکل را حل کند و خواهان افزایش تنش‌ها نیست.

وزیر امور خارجه بریتانیا در پیام توییتری دیگری نوشت، با رئیس دولت محلی جبل الطارق نیز صحبت کردیم و او در حال انجام کار فوق‌العاده‌ای دراین باره با هماهنگی بریتانیاست.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا نیز روز شنبه ۲۲ تیرماه در توییتی هشدار داده بود اگر نفتکش ایرانی و محموله آن آزاد نشود، اقدام بریتانیا بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ابرنفتکش «گریس ۱» روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه (۴ ژوئیه) توسط ماموران جبل‌الطارق و نیروی دریایی بریتانیا متوقف شده بود. این نفتکش در زمان تصرف با پرچم پاناما در تردد بود.

دولت جبل‌الطارق علت توقیف این نفتکش را حمل نفت به پالایشگاه بانیاس سوریه و از این طریق نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اعلام کرده بود. این در حالی است که ایران می‌گوید مقصد سفر این نفتکش سوریه نبوده است. مقام‌های ایران می‌گویند بندر بانیاس سوریه ظرفیت پهلوگیری این نفتکش عظیم را ندارد.

صبح روز شنبه ۲۲ تیرماه کاپیتان و سه خدمه  «گریس ۱» که روزهای گذشته بازداشت شده بودند به قید وثیقه آزاد شدند. پلیس جبل‌الطارق اما اعلام کرد که تحقیقات ادامه دارد و نفتکش ایرانی همچنان در توقیف دولت جبل الطارق باقی می‌ماند.

دستگاه قضایی جبل‌الطارق توقیف این نفتکش را تا ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه)  تمدید کرده است. گفته شده  که مقام‌های جبل‌الطارق به تحقیقات خود درباره مقصد نهایی نفتکش ایرانی ادامه می‌دهند.

جرمی هانت، امور خارجه بریتانیا، بعد از ظهر شنبه ۲۲ تیرماه در توییت دیگری خبر داد که در تماس تلفنی خود با محمدجواد ظریف درباره وضعیت نازنین زاغری و سایر اتباع بریتانیایی-ایرانی که در ایران در زندان به سر می‌برند ابراز نگرانی کرده است. به گفته هانت ظریف اعلام کرده که به یافتن راه‌ حلی در این‌ باره ادامه خواهد داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024