پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.07.2019, 10:11


بر اساس گزارش‌های منتشر شده پنج قایق تندروی سپاه تلاش کرده‌اند یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز متوقف کنند؛ تلاشی که در اثر ورود یک ناو بریتانیایی بی‌نتیجه به پایان رسیده است. سپاه پاسداران این خبر را تکذیب کرده است.

تلاش سپاه پاسداران برای متوقف کردن یک نفتکش بریتانیایی به تنش در آب‌های خلیج فارس افزوده است. این خبر از سوی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و «فاکس‌نیوز» آمریکا به نقل از منابع نظامی این کشور رسانه‌ای شده است. در این گزارش‌ها آمده  که پنج قایق تندروی متعلق به سپاه پاسداران تلاش کرده یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز متوقف کرده و به آب‌های ایران بکشانند.

وزارت دفاع بریتانیا خبر تلاش ناموفق سه قایق تندروی ایران برای توقف کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز را تایید کرده است.

سپاه پاسداران ایران ساعاتی پس از انتشار این گزارش این خبر را تکذیب کرد. روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در یک اطلاعیه نوشت: «گشت‌های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش‌های جاری و ماموریت های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.»

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده که در صورت “داشتن دستور” منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی خود “بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت” نسبت به انجام آن اقدام می‌کند.

در گزارش خبرگزاری‌ها آمده است که پس از نزدیک شدن یک ناو بریتانیایی، قایق‌های سپاه ناگزیر به عقب نشینی شده‌اند. این نفتکش بریتانیایی حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است. پیش از آن، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تصرف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق را محکوم کرده بود.

ویدیوی حمله به نفتکش بریتانیایی

سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز به نقل از ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند که ماجرای نزدیک شدن قایق‌های تندروی سپاه به نفتکش یاد شده توسط یک هواپیمای وابسته به نیروی هوایی آمریکا فیلمبرداری شده است. آمریکا هنوز این فیلم را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرده است که وزارت دفاع آمریکا از ماجرای تلاش سپاه برای تصرف نفتکش بریتانیایی مطلع شده است. او گفته است: «تهدیدهای ناظر بر آزادی تردد بین‌المللی کشتیرانی نیاز به راه‌حلی بین‌المللی دارد.»

اشاره اوربان به طرح ائتلاف نظامی پنتاگون برای تضمیمن آزادی تردد کشتیرانی در آب‌های ایران و یمن است. ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه نهم ژوئیه از طرح وزارت دفاع آمریکا درباره ایجاد ائتلافی نظامی برای تضمین تردد آزاد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و باب المندب سخن گفته بود.

آمریکا خواستار همکاری بین‌المللی برای مقابله با تهدیدهای ایران و متحدان آن کشور علیه نفتکش‌ها و تردد کشتی‌های تجاری شده است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده بود حاکی از اینکه یک نفتکش بریتانیایی حامل نفت از بیم حملات نظامی جمهوری اسلامی ایران از ورود به تنگه هرمز خودداری می‌کند. بعدا گزارش شد که ناوچه مونتروز برای «انجام ماموریت‌های امنیتی» عازم منطقه خلیج فارس شده است. ظاهرا این ناوچه ماموریت اسکورت نفتکش را برعهده داشته و موفق شده است عملیات شناورهای سپاه پاسداران را خنثی کند.

خبر عملیات اخیر در خلیج فارس پس از آن منتشر می‌شود که هفته گذشته مقامات جبل‌الطارق گفتند تفنگداران دریایی سلطنتی بریتانیا به درخواست دولت جبل‌الطارق در آب‌های این سرزمین وارد یک ابرنفتکش ایرانی به نام گریس-۱ شدند و آن را به بنادر جبل‌الطارق بردند. این نفتکش در حال حاضر در توقیف است و تحقیقات از آن ادامه دارد.

به گفته دولت جبل‌الطارق، این کشتی حامل نفت برای یک پالایشگاه در سوریه بود که در فهرست سازمان‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا قرار دارد. جبل‌الطارق گفته است که این نفتکش به خاطر نقض تحریم اتحادیه اروپا توقیف شده است.

بعضی از منابع این احتمال را مطرح کرده بودند که ممکن است این نفتکش برای دور زدن تحریم نفتی آمریکا، در نظر داشت در آب‌های بین‌المللی محموله خود را به کشتی‌های خریداران دیگری تحول دهد. مقامات ایرانی حمل نفت به مقصد سوریه را تکذیب کرده و دولت بریتانیا را، که مسئولیت سیاست دفاعی و خارجی جبل‌الطارق را برعهده دارد، به اقدام غیرقانونی و «راهزنی دریایی» متهم کرده بودند. به گفته مقامات ایرانی، نفتکش گریس-۱ در آب‌های بین‌المللی توقیف شده است.

سرلشکر پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وعده داده بود که جمهوری اسلامی یک نفتکش بریتانیایی را تصرف و آن را با نفتکش گریس-۱ مبادله خواهد کرد. وزیر دفاع جمهوری اسلامی هم گفته بود که این اقدام بریتانیا بدون پاسخ نخواهد ماند اما در مورد نوع پاسخ جمهوری اسلامی توضیحی نداد.

روز گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران توقیف یک نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق را «کودکانه، سخیف و اشتباه» خواند و گفت این اقدام به زیان بریتانیا تمام می‌شود. آقای روحانی هشدار داد «انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد» و افزود: «انگلیسی‌ها در حالی در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌ الطارق اشغالگر هستند.»

همچنین جواد ظریف، وزیر خاجه جمهوری اسلامی، تلویحا این احتمال را مطرح کرد که ممکن است بریتانیا نفتکش را به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به آزاد کردن نازنین زاغری از زندان توقیف کرده باشد. وی گفت که هنوز درخواستی در این مورد از بریتانیا دریافت نکرده است.

پیش از صدور تکذیبیه سپاه پاسداران، برخی منابع خبری غربی با اشاره به هشدارهای مقامات جمهوری اسلامی، ناکامی عملیات روز گذشته را باعث سرافکندگی سپاه پاسداران تلقی کرده بودند.


منابع: دویچه وله، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024