پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2019, 14:06


روزآروز - ترجمه از نیویورک تایمز

آن‌چه درپی می‌آید، ترجمه گزارشی ‌است از روزنامه نیویورک‌تایمز، رسانه آمریکایی نزدیک به حزب دمکرات آمریکا و منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ، دراین‌باره که چه‌شد ترامپ نظرش را درباره پاسخ ‌نظامی به نابود شدن پهباد آمریکایی از سوی سپاه ایران، عوض‌کرد و به ایران حمله نظامی نکرد.  آن‌چه‌ می‌‌خوانید روایتی از یک دیدگاه است و انتشار آن‌ با هدف‌ سردرآوردن از آن‌چیزی‌است که در آمریکا می‌گذرد.

پس‌از حمله سپاه به پهباد آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از ژنرال‌ها و دیپلمات‌های‌اش، برخی نمایندگان خاص کنگره و مشاوران‌اش توصیه‌های می‌گرفت.

اما به حرف یکی از آن‌ها،‌ بیش‌از همه توجه کرد: تاکر کارلسون  تحلیل‌گر شبکه فاکس نیوز.

اگرچه مشاوران امنیت ملی ترامپ، از او می‌خواستند به ایران حمله کند و انتقام بگیرد بودند ولی تاکر کارلسون در روز‌های اخیر یک توصیه به ترامپ داشت: با زور نظامی به‌ کارهای ایران پاسخ‌دادن دیوانگی است  اگر ترامپ به جنگ ایران برود، باید با بخت دوباره رییس‌جمهور‌شدن خداحافظی کند.

تصمیم ترامپ برای حمله به ایران قطعا به مهمترین تصمیم سیاست خارجی ریاست‌جمهوری‌اش تبدیل می‌شد و کلی درباره آن داوری می‌شود.

پس ترامپ ژست بشردوستی گرفت و اعلام کرد به دلیل خسارات جانی‌ای که ممکن بود حمله به ایران در پی داشته باشد، از قید حمله گذشته است.

دغدغه کارلسون از هویت ریاست‌جمهوری ترامپ برمی‌آید؛ پرهیز از کشیدن ماشه و انتقاد همیشگی ترامپ از این اشتباه گذشتگان که کلی پول و سرباز‌ آمریکا را در منطقه نه‌چندان‌مهم خاورمیانه، به‌فنا داده‌اند.

همان طور که کارلسون و بسیاری از تحلیل گران می‌گویند، حمله به ایران به سرعت به یک جنگ تمام‌وکمال و بدون پیروزی قطعی بدل می‌شود. که همه‌ترس‌ها در برابر آن رنگ می‌بازد.

جیم ریچ، رئیس‌کمیته‌روابط خارجی سنای آمریکا و از سناتور‌هایی که برای تصمیم‌گیری در همان‌آغاز حادثه به کاخ‌سفید آمده‌بود، گفته: «کسانی‌که از رییس‌جمهور بابت تصمیم‌اش انتقاد می‌کنند، بروند شکر کنند که یکی‌از ایشان ناچار نبوده تصمیم بگیرد. من دیدم که ترامپ چه می‌کشید.»

تاکر کارلسون، در روزهای اخیر در بخش‌های خبری تلویزیون مورداعتماد دونالدترامپ، بارها گفته‌بود پاسخ‌نظامی ترامپ به کارهای ایران یک دیوانگی ناب است.

این تصمیم ترامپ البته یک‌بار دیگر نشان داد که شیوه تصمیم‌گیری ترامپ چه‌قدر رئیس‌‌جمهورهای پیشین آمریکا متفاوت است، حتی در مهم‌ترین مسائلی که یک فرمانده‌ ارشد نظامی با آن روبه‌رو می‌شود. 

دیدارها و توصیه را که کنار بگذارید؛ حتی حلقه آدم‌های مورد اعتماد ترامپ، کم‌تر از غریزه‌های او در تصمیم‌گیری‌های‌اش موثرند؛ به‌منبع‌های غیررسمی مشاوره توجه دارد و دوست دارد از اتاق پر از مشاوران‌اش دفاع کند.

مثلا الان شش‌ماه‌ است‌که ترامپ به وزیر دفاعی که ستا تاییدش کرده‌ باشد، ندارد و بقیه مشاوران‌اش هم که به مهار و خنثا کردن هم‌دیگر مشغول‌‌اند. 

ترامپ چند هفته است‌که در برابر پاسخ نظامی به کارهای ایران را به مقاومت می‌کند که نهایتا رسید به صبح روز پنج‌شنبه پیش. او با خبر نابودی یک پهپاد امریکایی در خلیج‌فارس، از خواب بیدار شد. حالا او با راهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترس‌ناک‌اش، ترامپ با گزینش راهی برای انتقام‌گیری روبه‌رو شد.

ساعت هفت‌صبح روز پنج‌شنبه، یعنی فردای حمله ایران به پهپاد آمریکایی، جان‌بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و پاتریک شاناهان سرپرست پیشین وزارت‌دفاع که هفته‌پیش کناره‌ گرفت، به‌هم‌راه مارک اسپر، که پست وزارت‌دفاع به سنا معرفی شده، مایک پمپئو، وزیرامورخارجی و جوزف دانفورد، رئیس‌کل ستاد مشترک نیرو‌های نظامی آمریکا برای صبحانه کاری به کاخ‌سفید آمده‌بودند.

این گروه درباره هواپیمای‌بدون‌سرنشین و نیز سنجش یک راه ممکن برای پاسخ‌نظامی به ایران برای گزارش به رئیس‌جمهور حر‌ف زدند.

بعد از نخستین‌نشست میان این آدم‌ها، نشستی هم به هم‌راه مشاوران دیگر ترامپ با رییس‌جمهور در ساعت ۱۱صبح برگزار شد و قرار بود، تا خلاصه گزینش پاسخ‌نظامی به ایران به رئیس‌جمهور داده‌شود.

به گفته یک مقام‌دولتی، مساله از شمار قربانی این حمله نیز در نشست حرف‌زده‌شد، اما طبق‌معمول ترامپ تنها به آدم‌های نزدیک به خودش اعتماد کرده.

از این‌آدم‌ها می‌توان به لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، نام برد که او هم پاسخ‌نظامی به ایران در ازای زدن پهباد را پیش‌نهاد می‌‌داد.

ساعت سه عصر همان روز ترامپ میزبان سران کنگره بوده تا درباره پاسخ‌های احتمالی به ایران به آن‌ها گزارش بدهد.

برخی‌ از آن‌ها هم زمانی‌که از این نشست بیرون می‌رفتند، تقریبا مطمئن بودند ترامپ می‌خواهد به ایران حمله کند.

ترامپ،‌فهرستی از گزینه‌های حمله به‌ ایران را پیش روی این رهبران کنگره گذاشت که ماه‌هاست برای پاسخ به حمله احتمالی ایران به نفت‌کش‌ها بدان‌ها فکر شده.

این فهرست، سر آخر به دو گزینه محدود شد که در میان‌شان رادار و باتری‌های موشکی ایران آمده‌بود.

مقامات دولتی مدعی‌اند روز جمعه تیم امنیت‌ملی ترامپ همه‌باهم، می‌خواستند که به ایران پاسخ‌نظامی داده‌شود و همه‌باهم با گزینه آخری که به ترامپ پیشنهاد شده بود، موافق بودند.

اما مقامات نظامی می‌گویند که دانفورد، رئيس‌کل ستادمشترک، برای پیامدهای درگیری نظامی با ایران ابراز نگران بوده و هشدار داده که این حمله، نیرو‌های آمریکایی را در خاورمیانه به‌خطر می‌اندازد.

ساعت شش عصر، در یک نشست در دفتر شاناهان، در وزارت‌دفاع، ازجمله دانفورد خیلی عصبی به‌نظر می‌رسید.

پمپئو نیز در نشست کاخ‌سفید گفته‌بود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارساز بوده و درآمد‌های نفتی ایران آب رفته، اما با این‌حال از پاسخ نظامی علیه جاهای خاصی از ایران موافق بود.

او پافشاری می‌کرد که تحریم‌ها آثار درازمدتی بر ایران دارند و این همان است که دولت می‌خواهد.

برخی دست‌یاران ترامپ نگران بودند که مبادا یک حمله، استراتژی تحریم که تاکنون کارا بوده، از کار بیندازد.

در نهایت ساعت ۷ عصر به مقامات بلندپایه دولت آمریکا گفته شد که بین ساعت ۹ تا۱۰ شب یا پیش‌از سپیده‌دم به ایران حمله می‌شود. اما کم‌تر یک‌ساعت بعد، این دستور پس‌گرفته‌شد.


تاکر کارلسون، در روزهای اخیر در بخش‌های خبری تلویزیون مورد اعتماد دونالد ترامپ، بارها گفته‌ بود پاسخ‌ نظامی ترامپ به کارهای ایران یک دیوانگی ناب است

ترامپ در مصاحبه با ان.بی.سی و در توییترش، گفت تصمیم‌اش را  عوض ‌کرده و «۱۰دقیقه مانده‌به حمله رای‌ام برگشت.  می‌خواستم پیش‌از شروع ماجرا برخی نکته‌ها را بدانم و از ژنرال‌ها پرسیدم در چنین‌حمله‌ای چندنفر کشته می‌شوند؛ مثلا چندتا ایرانی در این ماجرا؟ ژنرال‌ها گفتند تقریبا ۱۵۰ نفر. من یک لحظه فکر کردم و گفتم می‌دونید چیه؛ اونا یک پهپاد بدون سرنشین را زده‌اند؛ یک هواپیما؛ هرچی می‌خواهید اسم‌اش رو بگذارید و احتمالا ساعت‌و‌نیم پس‌از این‌که من فرمان دادم، ۱۵۰ نفر را فنا داده‌ایم.  من این رو دوست‌اش نداشتم؛ فکر نمی‌کردم که این دوتا با هم متناسب باشد.»

بنابر خبر‌های یک مقام دولتی از بحث‌های خصوصی که درباره این آمار شده، این آمارِ ۱۵۰نفر را ژنرال‌های ارتش به ترامپ نداده‌اند. یک وکیل به ترامپ داده.

بر اساس برآورد‌های وکیلان پنتاگون که بدترین سناریوها را پیش‌بینی می‌کنند، بسته‌به‌این‌که این حمله در روز که همه نیرو‌ها، سر کارند یا همان‌طورکه برنامه‌ ریخته‌بودند، شباهنگام‌ و پیش‌از غروب، روی دهد، شمار کشته‌ها متفاوت است.

این برآورد، از سوی مشاور کاخ‌سفید، پت کیپولون و بدون تایید شاناهان و دانفورد به دست وکیلان کاخ سفید و به دست ترامپ رسیده و خاطر آن، ترامپ نظرش را عوض کرده.

وکیلان پنتاگون معمولا درباره شمار کشته‌ها و خسارت دخالت می‌کنند. و در برآوردهای‌شان بنا را بر بدترین حالت ممکن می‌گذارند.

چنین آمارهایی عمدتا جابه‌جا می‌شوند و حدسی‌اند و اصولا ناممکن است که بتوان شمار دقیق خسارت‌های یک حمله را در حساب آورد اما دخالت این وکیلان دست‌آخر از سوی برخی دست‌یاران ترامپ به دورزدن جان‌بولتون و با هدف اثرگذاشتن بر ترامپ تعبیر شد.

سپس، خواسته یا ناخواسته، این آمار، چندان به‌ نگرانی‌انجامیده که ترامپ، آن‌را با کارلسون و آدم‌های دیگری که به حمله نظامی شک داشتند در میان گذاشته.

جک کین معاون بازنشسته ارتش که به ترامپ بس نزدیک است گفته یکی دیگر از عامل‌هایی که نظر ترامپ را برگرداند این‌بودکه به رئیس‌جمهور رئيس‌جمهور گفته‌‌شده‌ که این حمله واقعا یک اشتباه بوده- همان‌طور در آغاز روز ترامپ رسما به خبرنگاران گفت.

رئیس‌جمهور خبر گرفته‌بود مقام‌های ارشد امنیت‌ملی ایران از این‌که فرماندهان نظامی تصمیم‌گرفته‌بودند پهباد را نابود کنند، خشم‌گین‌اند.

او گفته، از جمله کسانی‌که از تصمیم فرماندهان خشم‌گین بوده‌اند، یکی هم قاسم‌سلیمانی، فرمانده نیروی‌قدس سپاه، بوده.

کین گفته معلوم نیست فرماندهی که دستور داده پهپاد را بزنند، از مقام مافوق‌اش یا آدم بسیارمهمی دستور داشته یا نه. اما به‌هرروی این اطلاعات بر ترامپ اثر گذاشت و او نگران شد مبادا، تنش بر سر افزایش سر کاری بالا بگیرد که مقام‌های ارشد ایران عمدا نکرده‌اند.

کین گفته گمان نکنم این ماجرا برای رئيس‌جمهور تعیین‌کننده‌بود ولی به‌هرروی به تصمیم‌گیری کمک کرد.؛ چندان‌‌که ترامپ حمله‌نکردن‌اش را به شمار کشته‌ها گره زد.

آن‌چه برای ترامپ مهم‌بود مقایسه این حمله با حمله ایران بود. او نابودی باتری‌های موشکی و مردم ایران را با سرنگونی یک پهپاد مقایسه می‌کرد.

به‌گفته کین، زمان گذشته‌بود و لیندسی گراهام که بر یک حمله‌نظامی پا می‌فشرد، در هواپیمایی به سوی غرب پرواز می‌کرد- بی‌آن‌که در دست‌رس باشد و ترامپ ماموریت را ملغا کرد.

تصمیم نهایی گرفته شد؛ کشتی‌ها و هواپیما‌های آمریکایی به‌جای اول‌شان برگشتند؛ در کاخ سفید ترامپ تلویزیون‌اش را روشن کرد تا تحلیل کارلسون را در اخبار ساعت هشت فاکس‌نیوز گوش کند.

کارلسون گفت: جنگ‌های خارجی به شکست‌های سختی برای امریکا انجامیده.

در حالی‌که هنوز تصمیم نهایی ترامپ اعلام نشده بود، کارلسون از رییس‌جمهور آمریکا بابت مقاومت‌اش در برابر حمله نظامی به ایران سپا‌س‌گذاری و گفت: همان‌ها که ۱۶سال پیش ما را جنگ با عراق واداشتند امروز جنگی می‌خواهند؛ این بار علیه ایران.

به‌نظر که رییس‌جمهور آمریکا، به‌سبب اعتبار بسیاربالای‌‌اش، به این ماجرا شک کرده، شک بسیار.

اما اگر ترامپ تلویزیون را روشن نگه می‌داشت، و در‌حالی‌که هنوز عوض‌شدن نظر ترامپ رسانه‌ای نشده‌بود، می‌دید که حرف دوست دیگرش در فاکس‌نیوز، یعنی شان هانیتی،  کاملا با حرف کارلسون فرق دارد. هانیتی می‌گفت «ترامپ هیچ چاره‌ای‌ندارد جز بمباران ایران.»

دست‌کم برای یک شب این حرف هانیتی درست نیست اما نبرد برای به‌دست آوردن گوش دونالدترامپ هنوز مغلوبه نشده.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024