پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.06.2019, 10:28


دویچه وله فارسی

روزنامه نیویورک تایمز نوشت، دونالد ترامپ صبح پنج‌شنبه ۳۰ خرداد با حمله به برخی مراکز نظامی ایران موافقت کرد اما شامگاه پنج‌شنبه مانع از آن شد. آمریکا همچنین پرواز هواپیماهای خود بر فراز ایران را ممنوع کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا در جلسه‌ای که صبح پنج‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) با مشاوران امنیتی و مقام‌های ارشد کنگره داشت در واکنش به سقوط پهپاد این کشور توسط پدافند هوایی ایران با حملات هوایی تلافی‌جویانه  به چندین هدف در ایران موافقت کرد اما بعد منصرف شد.

بر اساس گزارش این روزنامه که با اتکا به اظهارات برخی مقام‌‌های بلندپایه آمریکا نوشته شده است، هواپیماهای بمب‌افکن آمریکایی در هوا و بر روی ناوهای هواپیمابر آماده حمله بودند اما شامگاه پنج‌شنبه دستور توقف این حمله صادر شد.

قرار بود به برخی مراکز نظامی ایران مانند مراکز راداری و پدافند موشکی در شامگاه پنج‌شنبه حمله شود.

این که این حمله چرا متوقف شد و آیا به بعد موکول شده در این گزارش مشخص نشده است.

بنابر گزارش‌ها صبح پنجشنبه نشست ویژه‌ای با شرکت  ترامپ و رهبران کنگره در اتاق «وضعیت» کاخ سفید درباره ایران برگزار شد. نانسی پلوسی، میچ مک‌کانل، شامر، روسای کمیته‌های اطلاعات و دفاع کنگره و روسای سازمان‌های اطلاعاتی در این نشست که گفته می‌شود ۹۰ دقیقه طول کشیده، شرکت داشتند.

نیویورک تایمز می‌نویسد، در این نشست بحث و گفت‌وگویی سنگین در این زمینه بین ترامپ و مشاوران ارشد امنیتی ‌و مقام‌های عالی‌رتبه کنگره در گرفت.

این گزارش بر اساس اطلاعات مقام‌های ارشد دولت آمریکا که یا در این بحث شرکت داشته یا از آن مطلع شده‌اند نوشته شده است.

کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) واکنشی به گزارش مربوط به برنامه حمله به ایران در نیویورک تایمز نشان نداده‌اند. با این همه تلاشی نیز برای عدم انتشار این گزارش نکرد‌ه‌اند.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای آمریکا در آسمان ایران

در همین حال اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) روز پنج‌شنبه به وقت محلی پرواز هواپیماهای ثبت‌شده در آمریکا بر فراز خلیج فارس و خلیج عمان را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این اداره اعلام کرد، افزایش تحرک‌های نظامی و تنش‌های فزاینده سیاسی میان این دو کشور می‌تواند هواپیماهای تجاری را به خطر بیاندازد. این دستور برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی ثبت‌شده در آمریکا صادر شده است.

این فرمان در پی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران بعد از سقوط پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز صادر شده است.

پهپاد «گلوبال هاواک» ارتش آمریکا صبح روز پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) با شلیک موشکی از سوی نیروهای سپاه پاسداران ایران بر فراز آبهای خلیج فارس سرنگون شد.

مقا‌م‌های مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) می‌گویند این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن، بر فراز تنگه هرمز پرواز می‌کرد و وارد حریم هوایی ایران نشده بود. ایران اما می‌گوید، پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی این کشور هدف قرار داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024