سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.06.2019, 10:21

پنتاگون تصاویر تازه‌ای از عملیات سپاه علیه دو نفتکش خارجی منتشر کرد


روزنامه اسرائیلی «معاریو» به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد نوشته است که ایالات متحده آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله تاکتیکی علیه ایران در واکنش به حملات اخیر علیه نفتکش‌ها در دریای عمان است. آمریکا این حملات را کار ایران می‌داند.

معاریو می‌نویسد: «مقام‌های دولت ترامپ مذاکرات بی‌وقفه‌ای را با فرماندهان نظامی ارشد امریکایی داشته‌اند. این منابع آگاه گفته‌اند که مذاکرات درباره راه‌اندازی حمله نظامی هوایی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است. یک دیپلمات غربی نیز گفته است که این بمباران گسترده اما محدود و برای نابودی یک یا چند هدف خاص خواهد بود.»

این روزنامه می‌نویسد ظاهرا تصمیم برای اقدام نظامی پیش از اعلام نظر ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در واکنش به تشدید تنش در روابط تهران و واشنگتن بوده است.

این منابع می‌گویند ترامپ علاقه‌ای به حمله نظامی نداشته است اما با نفوذ «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا بر او، صبر خود را از دست داده است.

نشریه «فارین پالسی» نیز در گزارش کوتاهی به وزن سنگین‌تر نیروی نظامی در رویکرد ترامپ نسبت به ایران پرداخته است. این نشریه می‌نویسد: «مقام‌های رسمی امریکایی اعلام کرده‌اند که پیشنهاداتی برای اعزام شش هزار سرباز اضافی امریکایی به منطقه ارائه شده‌اند.»

«فارین پالسی» می‌نویسد: «ایالات متحده همه گزینه‌ها از جمله استفاده از قوای نظامی را در مورد ایران پس از حملات اخیر به تانکرها در خلیج فارس مدنظر قرار داده است. به نظر می‌رسد امریکا با جدیت قصد دارد به سوی رویارویی نظامی با ایران پیش رود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که مقام‌های پنتاگون از جمله فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) درحال آماده‌سازی خود برای اعزام شش هزار نیروی اضافی به منطقه از جمله دو اسکادران جنگنده، ناوهای نیروی دریایی امریکا و زیردریایی‌های آن نیرو و هم چنین سامانه دفاع موشکی پاتریوت هستند. در این میان نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره خواستار اقدام نظامی امریکا علیه ایران هستند. این در حالی است که دموکرات‌ها مخالف جنگ هستند.»


ترامپ دستور اعزام نیروی جدید به خاورمیانه را صادر کرد

کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا دستور اعزام نیروی جدید به خاورمیانه را صادر کرده است. پنتاگون می‌گوید در واکنش به درخواست «سنتکام» (مرکز فرماندهی آمریکا که خاورمیانه را پوشش می‌دهد) و توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در رایزنی با کاخ سفید، هزار سرباز دیگر به خاورمیانه اعزام خواهند شد.

همچنین پاتریک شاناهان وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «آمریکا در پی جنگ با ایران نیست. اقدام امروز برای اطمینان از امنیت و سلامت خدمه نظامی ما که در سراسر منطقه کار می کنند و برای حفاظت از منافع آمریکا انجام می‌شود.»

او گفت: این تعداد نیرو بنا به درخواست «سنتکام» و توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از مشورت با کاخ سفید اعزام می‌شوند.

هم‌زمان دوشنبه گزارش شد که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است برای دیداری با مقامات ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا (سنتکام) و “فرماندهی عملیات ویژه” به فلوریدا سفر کند. این دیدارها سه شنبه انجام خواهد شد.

مایک پومپئو پیشتر گفته بود که آمریکا درحال بررسی «همه گزینه‌ها» از جمله استفاده از نیروی نظامی در واکنش به حمله به نفتکش هاست. از سوی دیگر حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در بریتانیا در مصاحبه‌ای در مورد اقدامات آمریکا گفت: «متاسفانه آنها به سوی رویارویی می‌روند.»

افزایش نیروهای آمریکا در منطقه، دومین اقدام آمریکا طی یک ماه اخیر است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز ۲۴ مه اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه را تایید کرده بود.  اعلام این تصمیم پس از آن بود که آمریکا گفت سپاه پاسداران مستقیما در عملیات خرابکارانه علیه چند نفتکش در امارات دست داشته است. این عملیات خرابکارانه روز ۱۲ مه رخ داد و در جریان آن، به دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک نفتکش اماراتی در نزدیکی بندر نفتی فجیره متعلق به امارات متحده عربی خساراتی وارد شد.


پنتاگون تصاویر تازه‌ای منتشر کرد

وزارت دفاع آمریکا عکس های تازه‌ای منتشر کرده که می‌گوید نشان می‌دهد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اخیرا در دریای عمان به دو نفتکش خارجی حمله کرده است.  یکی از این عکس‌ها «بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجر نشده» را نشان می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود گفته است: «بنا بر مدارک ویدیویی، منابع و مهارتی که برای برداشتن سریع مین های مغناطیسی لازم است، ایران مسوول آن حملات است.»

ارتش آمریکا همچنین می‌گوید که حدود سه ساعت بعد از دریافت گزارش حمله به نفتکش «فرانت التر»، یک قایق گشتی ایران از کشتی «هیوندای دوبی» که خدمه فرانت التر را نجات داده بود می‌خواهد آنها را تحویل دهد و که این کشتی از دستور اطاعت می‌کند.

حمله به دو نفتکش در دریای عمان  روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد رخ داد. یک روز بعد از این حمله، سنتکام ویدیویی را منتشر کرد که به گفته آن یک قایق گشتی سپاه پاسداران ایران را نشان می‌داد که تلاش می‌کند یک مین عمل نکرده را از بدنه نفتکش‌ کوکوکا جدا کند.


پنتاگون می گوید یکی از این عکس ها «بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجر نشده» را نشان می دهد


تصویری از «حضور قایق سپاه پاسداران ایران در کنار نفتکش» کوکوکا کوریجس که ارتش آمریکا منتشر کرده


عکسی از حفره ای در کنار بدنه کوکوکا کریجس که ارتش آمریکا منتشر کرده


تصویری از «قایق سپاه پاسداران ایران بعد از برداشتن مین از نفتکش» کوکوکا کوریجس که ارتش آمریکا منتشر کرده


منابع گزارش: بی بی سی، آفتاب نیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024