سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.05.2019, 20:09


مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار و سردبیر پیشین ماهنامه صدای پارسی، صبح روز چهارشنبه اول خرداد ماه پس از اینکه در دادگاه خود در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهاماتش شرکت کرد بازداشت و روانه زندان اوین شد. محمد مقیسه قاضی دادگاه پس از طرح اتهامات جدید، برای این روزنامه‌نگار قرار وثیقه سنگین یک میلیارد تومانی صادر کرده که به دلیل قادر نبودن به تامین چنین قرار سنگینی به زندان اوین منتقل شد. به گفته علی مجتهدزاده وکیل او به ایرناپلاس، اتهام «اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی» در جلسه دادگاه به اتهامات دیگر او اضافه شده است.

علی مجتهدزاده، وکیل این روزنامه‌نگار در توییتر خود با اعلام خبر بازداشت او نوشته است در جلسه دادگاه، قاضی محمد مقیسه اتهامات جدیدی را  علیه مسعود کاظمی مطرح کرده که پیش از در مرحله بازپرسی و دادسرا مطرح نشده است.مجتهدزاده در رشته توییت‌های دیگری با انتقاد از رفتار غیرقانونی قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب نوشته او در جریان دادگاه مسعود کاظمی را «نفرین» می‌کرده است. این وکیل توضیح بیشتری درباره آن نداده اما نوشته این رفتار از شان یک قاضی و روحانی به دور بوده و آنها در جلسه دادگاه متحیر بودند.

این وکیل چند ساعت پس از جلسه دادگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره رفتار عجیب قاضی مقیسه گفت: «نوع برخوردی که امروز از قاضی شعبه ۲۸ دیدم، در هیچ جلسه دادگاهی ندیده بودم. در پایان جلسه اجازه دفاع به بنده دادند. در جلسه عرض کردم دادگاه از عدالت خارج شده است. با این حال بنده لایحه‌ای ارائه خواهم کرد.»

محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از سال ۸۸ تاکنون به یکی از قضات اصلی دادگاه انقلاب در رسیدگی به پرونده‌های متهمان عقیدتی و سیاسی و صدور حکم‌های سنگین معروف است

آقای مجتهدزاده در اولین توییت خود نوشت: «در جلسه رسیدگی به اتهامات مسعود_کاظمی در شعبه بیست_و_هشت_دادگاه_انقلاب قرار کفالت صدمیلیونی به وثیقه یک میلیاردی افزایش پیدا کرد نتیجتا ایشان بازداشت وبه اوین اعزام شد و عناوین اتهام جدیدی که در دادسرا مطرح نشده بود در دادگاه تفهیم شد!!»

این وکیل دادگستری در توییت دیگری با اشاره به اینکه قاضی «مکررا» موکلش را «نفرین» می‌کرده نوشت: «رفتاری که از جناب آقای مقیسه شاهد بودیم بهیچ عنوان در شأن یک قاضی آنهم روحانی نبود ایشان مکررا مسعود_کاظمی را در جلسه رسیدگی نفرین میکرد رفتار عجیبی که در مخیله حقیر هم نمی گنجید قطعا جناب آقای رئیسی در خصوص چنین رفتارهای قضات در دنیا و آخرت مسئولند.»

رفتارهای غیرقانونی، توهین به متهم و حتی کیفرخواست‌هایی که فاقد اصول قانونی است جز روال دادگاه‌های انقلاب در خصوص رسیدگی به پرونده متهمان سیاسی و امنیتی است. پیش از این یک منبع مطلع درباره جلسه اخذ آخرین دفاعیات از سپیده قلیان، عسل محمدی و دیگر فعالان کارگری در شعبه هفتم دادسرای زندان اوین به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که بازپرس شاه‌محمدی با تشر و فریاد با متهمان برخورد می‌کرده و در کیفرخواست خود یکی از مصادیق اتهام آنها را ناراحتی رهبر عنوان کرده است.

علی مجتهدزاده با کنایه به سیستم قضایی ایران خطاب به ابراهیم رییسی در توییت دیگری نوشت: «جناب آقای رئیسی قطعا می‌دانید که لازمه عدالت پایبندی به اصل بیطرفی از سوی قاضی است وقتی در تمام زمان جلسه رسیدگی جناب مقیسه مشغول نفرین کردن مسعود_کاظمی است باید منتظر صدور رای عادلانه هم باشیم !؟بزودی آنچه که در دادگاه اتفاق افتادرا به موجب نامه سرگشاده بعرض خواهم رساند.»

طبق نوشته‌های توییتری وکیل مسعود کاظمی، قاضی مقیسه پس از تفهیم اتهامات جدید همراه با نفرین، قرار کفالت صد میلیونی پیشین او را تبدیل به قرار وثیقه یک میلیارد تومانی کرده و پس از آن به دلیل عدم توانایی در پرداخت، دستور بازداشت این روزنامه‌نگار را صادر کرده است.

مسعود کاظمی روزنامه‌نگاری که سابقه کار در روزنامه‌های شرق و قانون را دارد و مدتی هم سردبیر ماهنامه صدای پارسی بود پیش از این در تاریخ ۱۴ آبان ماه در منزلش بازداشت شد. او پیش از بازداشت در توییتر خود مطالبی درباره فسادهای وزارت صنعت و معدن نوشته بود و همچنین سوال‌های انتقادی از حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی درباره قتل‌های زنجیره‌ای کرده بود. پس از بازداشت او  وکیلش در توییتر خود نوشت بازداشت او در روندی غیرقانونی و بدون اخطار قبلی صورت گرفته است. او  در تاریخ شش روز بعد در تاریخ ۲۰ آبان با قرار کفالت صد میلیون تومانی آزاد شد. وکیل او در بهمن ۹۷ در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا گفت اتهامات موکلش عبارتند از : «نشر اکاذیب، توهین به مقامات و مسوولان، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقام رهبری»

پیش از این مرضیه امیری، روزنامه‌نگار روزنامه شرق در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ بازداشت شد. بازداشت او در زمان تهیه خبر از اعتراضات کارگری در روز جهانی کارگر صورت گرفت. از وضعیت و اتهام او هیچ اطلاعی در دست نیست. براساس نوشته‌های همکارانش در توییتر او پس از اینکه مدتی در مکان نامعلومی در بازداشت بوده به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل می‌شود. از فروردین ۹۸ تاکنون حداقل چهار روزنامه‌نگار بازداشت شدند: مرضیه امیری، کیوان صمیمی، مسعود کاظمی و البته محمدرضا نسب عبداللهی که در تاریخ ۳۱ فروردین بازداشت و یک ماه بعد در تاریخ ۳۱ اردیبهشت آزاد شد با این حال هنوز دلیل بازداشت و اتهامات او مشخص نیست. مرضیه امیری، کیوان صمیمی و مسعود کاظمی اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.

علیرغم شعارهای انتخاباتی حسن روحانی درباره احترام به آزادی اندیشه و حقوق شهروندی اما روزنامه‌نگاران بسیاری از سال ۹۳ با شروع ریاست جمهوری او تاکنون بازداشت شده‌اند. روزنامه‌نگارانی مانند طاهره ریاحی، زینب کریمیان، پویان خوشحال، امیرحسین میراسماعیلی، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز و آفرین چیت‌ساز، همچنین روزنامه‌ها و مجلات بسیاری توقیف شدند.

زهرا ارشادی نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل اوایل آبان ماه ۹۷، چند روز قبل از اولین دوره بازداشت مسعود کاظمی با اعتراض به گزارش دیوید کی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه آزادی بیان و عقیده درباره ایران گفته بود: «دولت ایران به طور جدی به حفظ محیط رسانه ای باز و پویا برای همه شهروندان خود اعتقاد دارد.» و مدعی شده بود تمام گزارشات علیه رسانه‌های ایران دروغ است و »جمهوری اسلامی ایران هدف جنگ رسانه ای قرار گرفته است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024