شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.05.2019, 19:34


در اطلاعیه وزارت امور خارجه بریتانیا دلیل این هشدار «ادامه بازداشت‌های خودسرانه و رفتارهای ناخوشایند دولت ایران با بریتانیایی‌های دارای تابعیت دوگانه و ایرانی‌های شاغل در سازمان‌های مرتبط با دولت بریتانیا» اعلام شده و آمده است: «شهروندان بریتانیا به ویژه اتباع دارای تابعیت دوگانه به میزان قابل توجه بیشتر از شهروندان سایر کشورها در معرض خطر مواجهه با بازداشت خودسرانه و رفتار بد قرار دارند. نیروهای امنیتی ایران ممکن است به افراد مرتبط با سازمان‌های بریتانیا نیز مشکوک شوند.»

بریتانیا به دنبال اتفاقاتی که برای شهروندان این کشور در ایران به وجود آمده این درخواست را کرده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) به رسانه‌ها گفت: «یک فرد ایرانی که مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسیل (BC) بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت و مسئول طراحی و مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی قرار گرفت و دستگیر شد.»

به نوشته رسانه‌ها «فرد ایرانی» خانم ارس امیری است که طبق حکم دادگاه به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

نهادهای امنیتی ایران در ارتباط با ایرانیانی که از کشورهای اروپائی و به ویژه بریتانیا به ایران سفر کرده‌اند حساسیت نشان داده‌اند. برخی از ایرانیانی که در کشورهای اروپایی و به ویژه در بریتانیا زندگی می‌کنند و تابعیت دوگانه دارند و بنابه دلایلی مجبورند به ایران سفر کنند مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

جرمی هانت با صدور بیانیه‌ای در ارتباط با این موضوع تاکید کرده است که شهروندان ایرانی - بریتانیایی، برخلاف دیگران بیشتر با خطر دستگیری و رفتارهای بد در ایران مواجه می‌شوند. به گفته وزیر خارجه بریتانیا این مسئله «غیرقابل تحمل» است.

در بیانیه وزیر خارجه بریتانیا تاکید شده است که برخلاف تلاش‌های بریتانیا برای حل این مشکل «رفتار رژیم ایران بدتر شده» است. هانت همچنین گفته است که بریتانیا  تمامی راه‌ها را بررسی کرده اما موفقیتی در این زمینه نداشته و به هیمن دلیل به دوتابعیتی‌ها توصیه می‌کند که به ایران سفر نکنند.

وزیر خارجه بریتانیا به ایرانیانی که در این کشور زندگی می‌کنند و برای دیدار با خانواده خود مجبور به سفر ایران هستند هشدار داده  که ممکن است آنها در ایران متهم به همکاری با موسسات دولتی بریتانیا شوند.

هشدار بریتانیا بعد از اینکه تنش بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی افزایش پیدا کرد داده شده است. این موضوع با صحبت‌های وزیر خارجه بریتانیا هم ارتباط دارد که گفته است با سیاست‌های آمریکا در خصوص افزایش تهدیدهای فزاینده ایران در منطقه هم عقیده است.

مقام‌های بریتانیایی به شدت از وضعیت شهروند خود نازنین زاغری هم ابراز نارضایتی کردند.

اخیرا غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که اتهام تازه‌ای به پرونده نازنین زاغری افزوده شده است.

نازنین زاغری یکی از مدیران پروژه خیریه بنیاد توماس رویترز است. او در فروردین سال ۱۳۹۵  به هنگام بازگشت از ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. نازنین زاغری همراه دختر خود برای دیدار خانوادگی به ایران سفر کرده بود.

زاغری در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت کشور»  به پنج سال زندان محکوم شده است. خانم زاغری، خانواده او، دولت بریتانیا و موسسه رویترز این اتهامات را بی‌اساس خوانده‌اند.

نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی است اما حکومت ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های قوه قضائیه می‌گویند که خانم زاغری را مطابق قوانین ایران دادگاهی و زندان کرده‌اند.

دولت بریتانیا از خانم زاغری «حمایت دیپلماتیک» کرده است. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده است که گرچه از این اقدام نمی‌توان انتظار معجزه داشت، اما این تصمیم می‌تواند کمکی به پرونده نازنین زاغری باشد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفته است که همانطور که پرونده خانم زاغری نشان داده  افراد خودسرانه بازداشت می‌شوند و بدون دسترسی به حقوق اساسی و قانونی خود قرار می‌گیرند.

منابع: دویچه وله،‌ آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024